Home Gaming Review: NBA 2K18

Review: NBA 2K18

Ook dit gamejaar is er weer sprake van sport geweld. FIFA, Madden, WWE, NHL, PES en natuurlijk ook NBA 2K18. 2K probeert ook dit jaar weer te verbeteren op een succes formule met NBA 2K18. Een soort van open wereld in de MyCareer mode moet de MyCareer mode meer diepgang geven. Maar is deze toevoeging dan ook het beste voor NBA 2K18? Is NBA 2K18 beter dan zijn geweldige voorganger?

Elke speler voelt gewoon anders

De kritiek van veel gamers op sportgames is het feit dat vaak veel sporters hetzelfde aanvoelen. In bijvoorbeeld FIFA speelt een Dolberg hetzelfde als een Locadia en voorheen was dit ook zo in NBA 2K. Daar voelde Stephen Curry soms niet als zichzelf, maar gewoon als Lebron James en vice versa. Dit jaar heeft 2K gelukkig iets uitgevonden, waardoor elke speler anders speelt. Is jouw basketbal speler meer een verdediger dan een aanvaller? Dan zal je hem veel minder in de aanval tegenkomen. Of is jouw speler die het liefst op de lijn van de aanval speelt? Dan zal je hem weinig binnen de paint zien. 2K heeft werkelijk ervoor gezorgd dat bijna elke speler anders aanvoelt en speelt, een geweldige prestatie voor een sportgame. Daarnaast is de AI ook verbeterd op het lezen van jouw aanvallen. Ben jij iemand die veel 3 punters maakt? Dan zal de AI daarop anticiperen en ervoor zorgen dat het moeilijker wordt voor jouw om 3 punters te maken.

Daarom is het des te zonde dat de AI soms te wensen overlaat. Het gebeurt soms wel is dat de AI een aanvaller van jouw team helemaal open laat om geen enkele reden. Hierdoor kan je soms aanvallen te makkelijk uitvoeren. Daarnaast kan het wel is zijn dat de AI je op de verkeerde heup verdedigd waardoor je weer makkelijk weg kan draaien. Deze kleine dingetjes halen je soms uit de algehele beleving van NBA 2K18 omdat de AI heel vaak namelijk geniaal is en speelt als een echt NBA team.

NBA FIFA18

Dit jaar heeft NBA 2K18 goed gekeken naar andere sportgames zoals FIFA 17/18. In FIFA 17 werd namelijk in Ultimate Team een modus geïntroduceerd die Draft heet. NBA 2K18 heeft een soortgelijke modus nu in MyTeam zitten. Je moet namelijk een team maken van spelers die je uit bepaalde pakketjes krijgt. Je kan ervoor kiezen om de beste spelers in je team dan te zetten, maar je kan er ook voor kiezen dat de speelstijlen goed bij elkaar passen en waardoor je makkelijker tussen de spelers in je team speelt (herkenbaar toch?!). De mode is een fijne toevoeging en is waarschijnlijk voor MyTeam fans een mode waar veel tijd (en eventueel geld) in gaat zitten.

Virtual Currency Everywhere…

Ook dit jaar heeft 2K een career mode in de game gestopt. In deze career mode ben je DJ, een mislukte DJ die weer gaat proberen om op straat te basketballen nadat hij een paar jaar eerder gestopt was met basketballen. Gelukkig word je gescout door jouw favoriete team voor een try-out, nadat je net één wedstrijd op de straat hebt gespeeld. Het verhaal is wat zwakjes en moeilijk te geloven in mijn ogen en dat is jammer, omdat voorheen de career mode een stuk sterker was. Gelukkig is de gameplay goed en is het gaaf om een rookie naar de top te brengen in de NBA, maar het begin maakte mij niet heel erg enthousiast om met DJ te spelen.

Dan komt mijn grootste klaagpunt van de game, Virtual Currency. Overal in deze game moet je voor betalen. Wil je een andere haarstijl? Virtual Currency. Wil je een ander shirt? Virtual Currency. Wil je andere schoenen? Virtual Currency. Wil je…. Je snapt het wel. Overal wordt Virtual Currency voor gevraagd en zoveel VC krijg je niet van games die je speelt. Daarnaast wordt VC ook gebruikt om je speler te upgraden. Het is ontmoedigend om te zien hoe langzaam je speler groeit en omdat je ook toffe gear wilt kopen voor je karakter word je bijna gedwongen om Virtual Currency te kopen. Dit gevoel is gewoon niet fijn en ik wil veel liever op een normale manier mijn VC verdienen, maar het duurt zo ontzettend langzaam. 2K zal echt wat moeten veranderen in dit verdienmodel want in elk jaar met deze serie wordt het erger en wordt de backlash van de community ook groter. Daarnaast heb ik te maken gehad met het feit dat MyCareer save file opeens weg was en waardoor mijn VC ook weg was. 2K blijft maar naar informatie vragen en je krijgt je VC maar heel moeilijk terug.

Alles is geïntegreerd in My Neighbourhood

In MyCareer heb je dus toegaing tot My Neighbourhood, waar je dus veel te dure kleding, schoenen en tattoo’s kan kopen. Gelukkig is er meer te beleven in My Neighbourhood. Zo zijn verschillende game modi verwerkt in deze mode. Je kan heel snel deelnemen aan een potje basketbal in My Park of in een potje Pro-Am (straat basketbal, met officiële regels) of kan je relaxen in MyCourt met je vrienden en oefenpotjes spelen. Er is genoeg te doen in My Neighbourhood, maar je wordt elke keer wel geconfronteerd met veel betere spelers die blijkbaar al veel geld gepompt hebben in NBA 2K18, waardoor je soms ontmoedigd wordt om mee te doen aan MyPark of Pro-Am. Dit is jammer en geeft een naar en oneerlijk gevoel als je er geen geld in wilt steken.

Looking good!

De game ziet er vooral gewoon ontzettend goed uit, elk jaar worden de scans van de spelers beter en dit jaar zie je ook dat er bodyscans zijn gemaakt. Daarnaast maakt het niet uit of je Lebron James bent of een reserve van de Lakers, iedereen ziet er goed uit. Daarnaast zien ook alle coaches er geweldig uit en vallen ze niet uit de toon in vergelijking met de spelers. Al met al, een pareltje van een game die tot een van de mooiste games van dit jaar behoort.

MyGM, WAT DOE JE?

MyGM, de GM Career mode van NBA 2K18 en al jaren ontzettend sterk en interessant, maar dit jaar gaat het over een andere boeg. Er zit namelijk een verhaallijn in de MyGM mode, maar deze verhaallijn slaat de plank zo ontzettend mis. Door je hele MyGM ervaring krijg je dit verhaal voor je kiezen en het begint uiteindelijk gewoon te vervelen. Dit is jammer, want de kern van MyGM is gewoon sterk en gewoon goed. Je kan nog steeds bieden op spelers, alles managenen van kaartprijzen tot parkeerplaats prijzen, maar de verhaallijn neemt een beetje weg van de beleving.

NBA 2K18 is gewoon een geweldige sport game met geweldige graphics. De game heeft een nieuwe MyCareer mode die qua verhaal wat tegenvalt, maar door de gameplay blijft de game gewoon geweldig en heerlijk speelbaar. De nieuwe animaties die voor elke speler aanwezig zijn laat de game zoveel realistischer aanvoelen, waardoor de game weer beter wegspeelt dan voorheen. Tuurlijk gaat 2K de verkeerde kant op met de Virtual Currency, maar de game is zo verdomd goed gewoon, dat ik steeds terugkom om te blijven spelen. MyTeam is ook op de schop gegaan met een soort van Draft mode en zorgt voor meer speelbaarheid van deze mode. Echter zullen spelers dit jaar wel genoegen moeten nemen met een cringe worthy story in MyGM mode, maar de kern daarvan blijft goed, waardoor ook deze mode speelbaar is.

NBA 2K18 is een mix van goede en slechte punten, maar de game is gewoon in de kern geweldig.