Home Gaming Review: Metal Gear Solid V

Review: Metal Gear Solid V

Beter laat dan nooit, de review van The Boss, niemand minder dan, BIG BOSS!  Dus sneak jezelf door deze review, want dit is de review van Metal Gear Solid V

Ik heb aardig wat uurtjes zitten in deze game en wauw, wat een game, wat een vrijheid en wat een graphics. Kojima heeft een meesterwerk neergezet wat heerlijk weg te spelen is. Ik zelf was nog niet bekend met de MGS reeks (I know, shame on me), maar deze game heeft mij als nog weten te pakken.

Realisme

MGS V laat zien dat een game ontzettend realistische kan zijn in de aanpak, maar toch het gevoel van een videogame blijft houden. Ik heb vaak genoeg met mijn verrekijker gekeken naar een kamp, mijn plan uitgestippeld en gekeken waar ik het beste een aanval kon opzetten om zo mijn doel te behalen. Ik voelde mijzelf een geniale militair, die zijn eigen war path mocht maken. Dit zorgt ervoor dat MGS V veel verder gaat dan alleen een game. MGS V is een militaire simulator die ons laat nadenken over onze keuzes voor de aanval. Kan ik diegene neerschieten, zonder dat de ander dat ziet? Kan ik een vijand wegslepen of wordt ik dan gezien? Geniaal uitgedacht. Dit neemt niet weg dat de game nog steeds een game blijft en de game het ook niet te moeilijk maakt. Zo blijf je het plezier houden van een game, maar de vrijheid van een simulator.

Ongeloofwaardig

Verwacht je alleen een geweldig open wereld game die ontzettend realistisch is? Fout gedacht. MGS V neemt met de realiteit een loopje. Zo zul je al snel in het begin van de game de Skulls tegenkomen een brandende man op een paard. Twee dingen die ik zelf niet vaak zie op de snelweg of in een club op de hoek. Daarnaast zijn er sommige dingen erg onrealistisch, zelfs voor de standaard van MGS serie. Dit doet soms afbraak aan de geloofwaardigheid, maar het blijft geweldig om die boss battles te spelen!

Graphics en Sound

Oh, here she comes, she’s a maneater! Ja, dit liedje luisterde ik als ik een kamp binnenviel. Niks is bevredigender dan een soldaat neerslaan met deze muziek achter je. Het geluid en de sound van deze game zijn briljant. Je kan zelf ervoor kiezen om muziektapes op te zetten of dat je geniet van de muziek in de game. De muziek in de game is prima te doen en past prima bij de situatie, maar het personaliseren van je missies door middel van de muziektapes is nog beter. Hierdoor is Maneater toch mijn favoriete muziekje geworden als ik door de woestijnen raasden in mijn D-Walker of op mijn paard en daarna een kamp binnenviel. Heerlijk bevredigend.

De graphics zijn daarnaast een lust voor het oog. Je kan kijken zover je oog kan zien en de omgeving ziet er prachtig uit in Full HD. Ik denk dat ik bijna durf te zeggen dat dit een van de mooiste games van het moment is. Het enige nadeel is als je snel door de omgeving raast veel moet renderen en dan merk je dat de Fox Engine teveel vraagt. Het neemt soms wat weg van de ervaring, omdat je ideaal beeld van de game, van die wereld verbroken wordt.

Verhaallijn

Dit is eigenlijk het enige echte kritiekpuntje wat ik heb. Het verhaal komt ontzettend langzaam op gang. Soms vroeg ik mij af waar het heen ging en ook nadat het verhaal op gang was gekomen, viel het plot wat tegen in vergelijking hoe de hele game in elkaar zit. Laten we wel eerlijk zijn, het verhaal is prima en stukken beter dan GTA V, maar het is soms, ja, valt tegen. Dit komt vooral denk ik doordat de game het vooral moet hebben van de nostalgie en die mis ik.

Metal Gear Solid V heeft het game seizoen prachtig afgetrapt. De game zit geweldig in elkaar, de gameplay is geweldig en in mijn ogen vele malen beter dan de huidige games, de graphics zijn te mooi om waar te zijn, het geluid in de game past perfect in de setting en het realisme is top. Deze game heeft mijn hart gestolen en zelfs geïnspireerd om de eerdere MGS games te gaan spelen. Metal Gear Solid V brengt alles prachtig bij elkaar en met Metal Gear Online straks kan het alleen maar beter worden.

Metal Gear Solid is een must buy en krijgt van That’s Gaming de eerste Golden Must Buy Award!