Home Gaming Review: Klaus

Review: Klaus

by Sven

[vc_row][vc_column][text_block_nav title=”Intro”]Platformers zijn nog ouder dan de weg naar Rome. Sinds het begin van de video game industrie, bestaan platformers en Mario, maar ook Sonic heeft dit genre op de kaart gezet. Sommige platformers krijgen het voor mekaar om niet vernieuwend te zijn, maar sommige ook wel. In welk rijtje Klaus past, lees je hieronder. 

Klaus is de eerste game van La Cosa Entertainment. Zij beschrijven de game als een Puzzle-Platformer en een platformer is het zeker. De game is zeker ook een platformer in veel opzichten en ook vernieuwend te noemen op sommige punten.

De game gooit je niet meteen in het diepe, gelukkig maar! Want Klaus kan in het begin wat lastig zijn. Je wordt wakker in een kelder, zonder enig idee te hebben wie of wat je bent. Het enige wat je weet is dat er KLAUS op je arm getatoeëerd staat, met deze informatie zal je het moeten doen in de Tutorial stage die duidelijk uitlegt wat er verwacht wordt van jou in de game. De Touchpad van de Playstation 4 krijgt dan ook een functie mee, met de touchpad kan je met een cirkel platforms laten bewegen, vernieuwend, maar dit pakt niet geweldig uit. Het touchpad functioneert soms niet echt lekker, zeker als je met meerdere platforms moet sturen. Dit levert regelmatig wat frustraties op, omdat je doodgaat vanwege de touchpad. Toch, weerhield het mij niet om te stoppen met de game, omdat het niet onmogelijk was om het te halen, het was alleen wat lastiger, omdat je nooit echt in de game grip krijgt op de besturing met de touchpad.

De game ziet er geweldig uit en daarmee onderscheid de game zich. De game heeft een uniek design en elke wereld heeft zijn eigen kleur, wat elke sectie anders laat aanvoelen. De game ziet er flitsend uit en de animaties lopen lekker in elkaar over en zien er niet onnatuurlijk uit. Daarnaast wordt het verhaal niet verteld door cutscenes, maar door tekst door de levels heen, op bepaalde momenten zie je tekst verschijnen in een level waar je doorheen loopt, wat meer vertelt over het verhaal van Klaus. Het is een unieke manier van verhaaltelling, maar het is niet vervelend, ik stond regelmatig even stil om zijn verhaal te lezen en het was eigenlijk een verademing om zo een verhaal verteld te zien worden.

Klaus Verhaaltelling

Waar ik bij sommige platformers mijn controller uit het raam kan gooien, heb ik dit gevoel weinig gehad bij Klaus. De game is namelijk gul met zijn save points en na elk lastig stukje, heb je een savepoint. Als ik het zo zeg, lijkt het een makkelijke game, maar dat is het niet. Je voelt echt alsof je die savepoints verdiend hebt, omdat je een erg lastig stuk hebt overbrugd. De frustratie die je kan hebben, omdat je het weer opnieuw moet doen is er niet. Wel is het mij opgevallen dat de game tussendoor niet saved als je de console uitzet. Ik was in een bepaald level en heb mijn Playstation 4 uitgezet na een savepoint. Nadat ik hem de dag erna weer opstartte, moest ik weer opnieuw beginnen met het level. Een puntje van aandacht voor de toekomstige kopers van Klaus dus!

Het geluid in de game is niet geweldig, het zijn geen memorable soundtracks en je zult ze niet onthouden. Dit doet niet veel afbreuk, maar als de soundtrack geweldig was geweest dan had je nog een betere ervaring gekregen met deze game.

Ondanks het vervelde touchpad gedeelte, heeft Klaus wel een geweldige gameplay. Nieuwe gevaren, maar ook nieuwe mogelijkheden worden in elk level geïntroduceerd. Zo kom je op een bepaald moment K1 tegen, de companion van Klaus! Hij is veel groter en sterker dan Klaus en je zal dan ook moeten switchen tussen beide om puzzels op te lossen.  Hierdoor moet je soms nadenken over puzzles, maar puzzles worden nooit echt moeilijk, de game heeft namelijk laag instapniveau en door de game heen wordt het niet heel veel moeilijker.

Klaus-and-K1

[/text_block_nav][review_summary title=”Review” summary=”Klaus is een verfrissende platformer die dankzij zijn flitsende graphics zich onderscheidt van het grote scala aan platformers op het moment. Dankzij de gameplay die steeds veranderd door nieuwe puzzles blijft de game interessant. De touchpad is een vervelende toevoeging in de game, omdat het niet lekker werkt zijn de puzzles soms frustrerend. Het geluid in de game is niet memorabel en dat het juist de kers op de taart kunnen zijn voor deze game. Gelukkig heeft de game wel een geweldige storytelling op een unieke manier, waardoor Klaus een uitstekende platformer is die je wilt blijven spelen, ondanks zijn minpunten.

” positives=”Gameplay is sterk
Unieke Storytelling
Flitsende graphics

Unieke platformer ” negatives=”Touchpad is erg vervelend in deze game
Geluid is niet memorabel
Puzzles zijn soms te makkelijk”][rating title=”Gameplay” value=”9″ range=”10″]
[rating title=”Graphics” value=”8″ range=”10″]
[rating title=”Geluid” value=”6″ range=”10″]
[rating title=”Verhaallijn” value=”8″ range=”10″]
[/review_summary][/vc_column][/vc_row]

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x