Home Gaming Review: Apex Legends op de Switch

Review: Apex Legends op de Switch

Er zijn de afgelopen jaren ontzettend veel Battle Royale games uitgegeven, PUBG, Fortnite, Warzone en natuurlijk Apex Legends. Ik speel Apex Legends al sinds seizoen 1 en nog steeds blijft Apex mijn favorite Battle Royale binnen deze scene. Apex Legends was al twee jaar beschikbaar op de PC, PS4 en Xbox One, maar nu is er dus een Switch port gekomen. In deze review zal ik uitlichten wat de verschillen zijn tussen de twee versies en of deze snelle Battle Royale een plek kan hebben op de Switch.

Laat ik dit voorop stellen, Apex Legends op de Switch is niet de allerbeste port die er bestaat. Tuurlijk, de maps lijken op elkaar, de legends spelen allemaal hetzelfde en het idee is precies hetzelfde als op de PS4/Xbox One. Het probleem is echter dat Apex Legends op de Switch kampt met mindere grafische kracht. De game speelt op 30FPS, wat de helft minder is dan op de PS4, Xbox One en PC. In principe is dit geen probleem, maar de game draait niet op een steady 30FPS. In grote gevechten en grote beboste gebieden, dan dropt de FPS naar onder 30, waardoor de game moeilijker te besturen is. Het probleem hiermee, is dat je hierdoor in een ontzettend groot nadeel bent ten opzichte van mensen die de game spelen op andere platformen. Crossplay is namelijk ingeschakeld, waardoor je ook met andere platformen kan spelen. Hierdoor is het bijna onmogelijk om een game te winnen, omdat je gewoon in een groot nadeel bent, omdat de game gewoon grafisch en technisch onderdoet voor de andere platformen. Gelukkig kan je crossplay uitzetten, maar ook dan kampt de game met problemen. Er blijft veel pop in, zeker als er veel mensen tegelijk op het scherm zitten, hierdoor zie je soms een vijand niet en ben je ook hier weer in een nadeel tijdens het gevecht.

In de kern is Apex Legends een heerlijke game. De game is een van mijn favoriete Battle Royale games, maar de Switch is simpelweg niet de plek om de game op te spelen. Als je alleen een Switch hebt, dan is het prima om hem op de Switch te spelen. Als je echter toegang hebt tot een PC, PS4, Xbox One of een next gen console, dan moet en wil je hem daarop spelen. Het is fijn dat de Switch spelers nu deze port hebben, maar het is niet echt speelbaar voor mensen die ervaring hebben op andere platformen.