Home Gaming Return to Monkey Island Review

Return to Monkey Island Review

Het is alweer een flinke tijd geleden dat we Guybrush Threepwood hebben gezien. Guybrush Threepwood is het hoofdpersonage in de al lang draaiende Monkey Island games serie. Maar hij is nu weer terug in de game Return to Monkey Island en is nog steeds zo leuk als dat hij lang geleden was. Deze keer draait de game erom dat onze held weer terug gaat naar Monkey Island om daar het ware geheim achter Monkey Island op te gaan sporen. Ben je een fan van point-and-click games lees dan zeker deze review!

The Secret of Monkey Island is nog steeds één van de meest populaire avonturen games aller tijden. De titel werd uitgegeven in 1990 door Lucasfilm Games en werd snel een cult klassieker. De game introduceerde Guybrush Threepwood, een jongeman die ervan droomt om piraat te worden. Monkey Island was revolutionair voor zijn tijd, had een een spannend en boeiend verhaal, memorabele karakters en uitdagende puzzels. De game serie is gecreëerd door Ron Gilbert, Dave Grossman en Tim Schafer. De game serie is nog steeds in het bezet van Lucasfilm Games ( Disney ).

Na 30 jaar is de game serie nog steeds populair en nu is er een nieuwe generatie aan gamers die met de vrolijke Guybrush Threepwood aan de gang kan gaan. Na de games die gecreëerd zijn door Ron Gilbert, Dave Grossman en Tim Schafer zijn er ook nog The Curse of Monkey Island en Escape From Monkey Island ontwikkeld door LucasArts en ook is er Tales of Monkey Island gemaakt door Telltale Games.

Nu na 30 jaar hebben Ron Gilbert en Dave Grossman de draad weer opgepakt en een nieuwe Monkey Island ontwikkeld met de titel Return to Monkey Island. Het verhaal van Return to Monkey Island volgt dus weer Guybrush Threepwood die in de eerdere titels ook het hoofdpersonage was. Guybrush gaat weer terug naar zijn thuiseiland nadat hij een lange tijd afwezig is geweest. Hij ziet dat er een aantal dingen flink veranderd zijn op het eiland en dat zijn vrienden en vijanden betrokken zijn bij meerdere complotten. Guybrush moet zijn slimheid gaan gebruiken om puzzels op te gaan lossen en achter het lang verborgen gehouden geheim van Monkey Island te gaan komen.

In dit nieuwe deel is de gameplay zo’n beetje hetzelfde als in de vorige delen van de games serie. Jij bestuurt het hoofdpersonage Guybrush Threepwood vanuit een derde persoons perspectief waarmee je verschillende locaties kan bezoeken en puzzels kan gaan oplossen. Return to Monkey Island is verdeeld in vijf hoofdstukken waarin elk hoofdstuk verschillende uitdagingen heeft die je op moet gaan lossen.

De puzzels zijn erg leuk en interessant om te doen. Misschien wel de leukste soort puzzels die we in lange tijd hebben gezien in een avonturen game. De puzzels zijn uitdagend maar toch niet frustrerend. De humor is ook leuk net zoals in de eerdere games. De makers van de game hebben zichzelf flink overtroffen met deze titel. Het verhaal is goed uitgedacht en voelt aan als een rechtstreeks vervolg op Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge. De game zet je ook steeds op het verkeerde been waardoor je je af blijft vragen waar het verhaal heen gaat.

Samen met het klassieke point-and-click avontuur is de interface makkelijk te gebruiken. De game is goede mix van avontuur en uitdaging. Er is genoeg te doen op het eiland of te zien en je zal niet snel verdwaald raken. Mocht je vast komen te zitten in de puzzels is daar ook het hint boek dat in je inventory zit. Deze hints zijn slim en kunnen je een eindje op weg helpen met de puzzel.

Het geluid in Return to Monkey Island is een mix van oude en nieuwe muziek die helpen om de toon te zetten in de game. Er is ook samengewerkt met de componisten die de eerdere Monkey Island ook hebben voorzien van de muziek achter de game. De voice-acting van de game is ook goed te noemen. Elk karakter is ingesproken en hierdoor zie je ook bij elk karakter hun unieke persoonlijkheid.

Op grafisch gebied waren de fans (waaronder ik) toen de game werd aangekondigd erg sceptisch. Sommige fans vonden de grafische stijl geweldig en anderen vonden het helemaal niets. Ik zelf had het bij de aankondiging van de game ook niet erg op de grafische stijl van de game maar nu ik de game heb doorgespeeld ben ik omgedraaid in mijn mening want het werkt perfect.

Het heeft een tijdje mogen duren totdat we de nieuwe Monkey Island titel mochten verwelkomen maar hij is eindelijk hier. De titel is ook het wachten waard geweest. Dit nieuwe deel is een game waar fans waaronder ik op gehoopt hadden met meer. Het puzzel design is een van de beste die ik lang niet meer heb gezien. De humor is ook erg goed. Het verhaal is een is echt een ode aan de oude titels. Hou je van avonturen games dan is Return to Monkey Island een absolute must-have.