Home Gaming Rainbow Six Extraction Review

Rainbow Six Extraction Review

Ubisoft kwam onlangs met Rainbow Six Extraction, een game gebaseerd op een event uit de Rainbow Six Siege serie en meteen een geheel nieuwe aanpak in de Tom Clancy serie. Gezien het verleden waar de haperige start en de keuze voor een online only game niet goed vielen, maar door ondersteuning en regelmatige content drops groeide Siege toch tot een titel die niet meer is weg te denken. Nu kom er dus Extraction, zoals gezegd gebaseerd op een event uit Siege, namelijk Outbreak. Deze mode had toen teams van drie welke het opnamen tegen Chimera. Het was iets totaal anders dan dat je gewend was met Siege. Nu kan je dit event in het groot beleven, enkel is het nu aan jouw om de Archaeans te verslaan.

Er is een mega invasie aan de gang en het enige dat de wereld kan doen is het beste team erop af sturen, Rainbow Six. Er wordt een nieuwe divisie gevormd, genaamd REACT. Het grootste plus in deze game is dat je de karakters al kent, alle bekende namen uit Siege zijn er, met een lekkere make over, wat andere zinnen om eruit te knallen, maakt dat ze nog meer die band met je opzoeken. Als je bekend bent met Siege dan weet je hoe het gaat, je zorgt dat je loadout klaar is, je communiceert met je team, verkent de map en maait de vijanden neer. In extraction kom je in een soort dungeon achtige setting, waar het level diverse gradaties heeft. Je dient eerst het eerste objective te voltooien in een sectie om vervolgens via een luchtsluis naar de volgende sectie te mogen. Elke sectie is natuurlijk weer moeilijker en de doelen die je moet voltooien verschillen ook per run. Het kan zijn het vernietigen van nests, een elite vermoorden, een zone verdedigen of een verloren soldaat terug halen. Zo zijn er genoeg doelen per run terug te vinden.

Het verloren soldaat gedeelte, of MIA Operator in de game, is een doel dat enkel komt na een slechte run. Als je tijdens een run je operator verliest dan zal deze door de Archaeans worden opgehaald en ergens in dit level opgehangen worden. Dit is natuurlijk als het hele team faalt, als enkel jij down gaat kan je nog door je team mates gered worden. Mocht dat niet gaan dan kan je in een nieuwe run dus je operator terug halen. Je kan deze tot die tijd niet meer inzetten in missies. Mocht je geraakt worden of met erg weinig leven een missie voltooien, ook dan heb je een probleem. Dan zal je toch echt moeten wachten met die operator, dit aangezien het leven rustig terugkomt. Je wordt dus een beetje geforceerd om te wisselen tussen operators, wat ook niet heel slecht is.

Net als in Siege, is het geen wat een Operator uniek maakt zijn loadout en unieke kwaliteiten. Deze zijn in Extraction iets aangepast om wat beter te helpen bij het doel van de game. Doc en Finka kunnen bijvoorbeeld teammates herstellen, Pulse en Lion kunnen vijanden detecteren. En zo is er nog meer, er zit dus wel een goed tactisch element in.
Wapens voelen goed aan, niet heel erg overpowered maar gewoon goed. Kan er niet veel overzeggen, haha. Je zal je wapens echt moeten aanpassen aan de situatie en zorgen dat je je demper hebt mee genomen. Voor je het weet heb je een golf van vijanden achter jaan. Van ontzichtbare vijanden tot mega grote smashers, je zal continue moeten aanpassen en communiceren om de vijanden te slim af te zijn. De game is dan ook het leukste met een team van communicerende mensen.

De progressie in de game is verdeeld tussen het levelen van je operatior en het voltooien van missies, beide zorgen voor een hogere rank en dus meer keuzes. Een operator kan meer wapens vergaren, betere stats of verbeterde gadgets. Met een hogere rank krijg je weer nieuwe mappen en activiteiten. Het loont dus om door te blijven spelen.

Grafisch gezien is de game gewoon een kopie van Rainbow Six Siege, hierdoor ziet het er dus goed uit. De map heeft leuke kleine details en zijn goed ingericht. Het had misschien iets meer kunnen zijn, maar overall is de game gewoon goed. Of ik nu vind dat een los event uit siege een volwaardige game verdiend ben ik nog niet uit.