Home Gaming Pentiment Review

Pentiment Review

by Jos Vis

Zo nu en dan komt er een interessante game uit die eens wat anders doet dan alle andere games ervoor. In Pentiment ga je aan de haal met de geschiedenis van Europa en ben je niet eens bezig met een rogue lite of een looter shooter. Nee, in deze game ben je vooral bezig met heel veel teksten te lezen en kun je vervolgens ingrijpende keuzes maken. Dat alles komt ook nog eens in de stijl van oude schilderijen en je weet dat je te maken hebt met een bijzondere game, die niet voor iedereen zal zijn. En dat is prima!

Niet elke game hoeft episch te zijn of een beproeving van jouw game-skills, toch? Als je het aan mij vraagt is er genoeg ruimte in de wereld van games voor de wat kleinere spelletjes. Nou ja, kleiner; soms kunnen de wat minder grote games uiteindelijk een rijkere ervaring opleveren. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat niet iedereen hier op zit te wachten en er genoeg jaren in mijn gameleven zijn geweest dat ik zulke spellen links zou laten liggen.

Stijlvolle geschiedenis lezen

Het behandelen van geschiedenis in games komt vaak neer op de vele veldslagen uit het verleden of het uitbouwen van beschavingen. In Pentiment krijg je te maken met een Europese setting, waarbij jij aan de haal gaat met het verloop daarvan. Dat gaat gepaard met het lezen van heel veel tekstballonnen, die er even stijlvol uitzien als de schilderij-achtige graphics. Het lettertype van deze teksten zijn vaak gebaseerd op oude schrijfstijlen en elk personage heeft zo zijn eigen schrijfstijl. Hiermee krijgen de gesprekken toch de nodige tonale context mee, waardoor de personages ook hun manier van praten over kunnen brengen.

Als iemand heel lief of zachtjes praat, dan zie je dat terug in het lettertype, die stijlvol en zacht overkomt. Maar als iemand agressief praat, dan is het lettertype zelf ook grog geschreven. Dit geeft een unieke draai aan het vele lezen dat je zult doen in Pentiment. Vervolgens kun je veel aspecten van beschreven teksten uitdiepen voor wat meer achtergrond informatie, waarbij feiten en fictie behoorlijk door elkaar lopen. Hoe dan ook; door het vele lezen en uitdiepen krijg je een goed beeld van de geschiedenis en spelwereld, maar dan moet je dus wel bereid zijn dat allemaal te lezen.

Wijzen en klikken

In essentie is Pentiment een point-and-click adventure, waarbij je de hoofdpersonage zelf van tekening naar tekening laat lopen. Elke tekening zit vol met aandachtspunten en andere personages, waarmee je met een druk op de knop de interactie aangaat. Die gesprekken die je aangaat vormen het hart van de game, waarbij jouw antwoorden invloed kunnen hebben op andere interacties. Zo krijg je aanvullende opties in latere gesprekken, aan de hand van eerder gegeven antwoorden. Hierdoor kun je nog wel eens in de een ruzie belanden met de andere personages en het is ook niet meer te wijzigen. Dit aspect maakt de game erg bijzonder en soms ook onuitstaanbaar, al is dat laatste deel van de charme van Pentiment. Kijk dus uit wat je zegt, want later kan het tegen je worden gebruikt. Het zal meer dan eens voorkomen dat je een soort van spijt hebt van eerdere uitlatingen.

Maar waarom dan?

Jij bent Andreas Mahler, een persoon die nét even iets slimmer is dan de meeste mensen om zich heen. Het is jouw taak om als brug tussen de elite en het volk te fungeren, waarbij je natuurlijk meteen het meeste gezeik van het volk moet opvangen. De boel wordt nogal verstoord door een moord en aan jou de taak om die op te lossen. Waar je tijdens de meeste momenten in de game lekker rustig aan kunt doen, krijg je tijdens het verzamelen van informatie over de moord ineens te maken met een tijdslimiet. Het is mij nog niet gelukt om alles bewijsstukken of gesprekken te voeren, maar dat is volgens mij ook niet mogelijk. Nee, je moet het doen met de geringe informatie. Na het verlopen van de tijd dien je een schuldige van de moord aan te wijzen en je begrijpt dat zoiets hilarisch is als je niet genoeg informatie hebt verzameld.

Lezen met een glimlach

Als je open staat voor de bakken vol met tekst, dan zit je regelmatig te grijzen. De teksten zijn namelijk op een leuke manier geschreven en leunen erg op de karaktereigenschappen van de personages. De conversaties zijn dan ook met veel aandacht geschreven en daardoor zijn ze beter dan in de meeste andere games. Het is bijzonder leuk om gezeik te krijgen over iets dat je ooit tegen iemand hebt gezegd, ook al heb je dat ooit onder druk gezegd. De personages zijn dan ook vaak erg ongeduldig, wat de hilariteit ten goede komt.

Door alle verschillende manieren waarop je de game beïnvloedt, is het ook zeker leuk om Pentiment nog een keer te doorspelen. Misschien is het enige minpunt van de game (naast het vele lezen als je er niet van houdt), dat al die invloeden uiteindelijk niet al te invloed hebben op het einde van de game, maar dat neemt niet weg dat de weg ernaar toe erg amusant is.

Conclusie

Pentiment is een unieke game, die zich presenteert als een point-and-click adventure, maar uiteindelijk moeilijk te beschrijven is. De charme zit hem in de presentatie en de manier waarop jouw interacties invloed hebben op de reacties met andere personages. Tel daarbij op dat de game boordevol tekst en diepgang zit en dat is geweldig, als je er voor openstaat. Pentiment is niet voor iedereen en dat is prima, maar als jij je in dit soort games kunt vinden, laat de game je niet meer los.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x