Home Gaming Indoorlands Review

Indoorlands Review

by Jos Vis

Een virtueel pretpark bouwen is niets nieuws, want dat hebben we al gedaan met de Theme Park-serie, maar ook met de RollerCoaster Tycoon-games. Het verschil tussen die games en Indoorlands is dat je met laatstgenoemde een indoorpretprak bouwt. Deze setting geeft een net iets andere draai aan het genre, maar speelt verder net zo lekker weg!

Er zijn natuurlijk verschillen tussen een een traditionele pretpark en een indoorpretpark. Zo kun je buiten behoorlijk in de hoogte bouwen en zit je binnen lekker droog. Het type attracties dat je in beide vormen kunt tegenkomen verschilt in essentie niet erg veel van elkaar, al kun je geen torenhoge achtbaan verwachten bij een indoorpretpark. Dat wil niet zeggen dat je helemaal geen achtbanen kunt bouwen, want die behoren wel zeker tor de mogelijkheden in Indoorland. Bij een indoorpretpark krijg je vooral de beschikking over verschillende hallen, die je een bepaald thema kunt meegeven.

Structuur

Indoorlands is ontwikkeld door het team achter Tales of the Tiny Planet en Deadly Days, die je misschien niet meteen bekend in de oren liggen. Dat maakt verder niet uit, want die games hebben verder weinig van doen met Indoorlands. Op het eerste gezicht komt Indoorlands ietwat simpel over, waarbij je het speelveld vanuit isometrisch oogpunt kijkt, bet zoals Sim City 2000. Je kunt het speelveld vanuit vier verschillende hoeken zien en daarnaast kun je de camera in- en uitzoomen, maar je kunt verder niet vrij rondkijken. Dat neemt niet weg dat Indoorland absoluut geen simpel spelletje is en de focus ligt dan vooral op het maximale halen uit jouw pretparkconcept.

Hij fijne aan de manier waarop je jouw pretpark uitbouwt is dat het meeste dat je bouwt meteen muren met zich meebrengt en je letterlijk constant het park kleine stukjes uitbreidt. Als je allemaal een beetje slim aanpakt, dan kun jij je bezoekers gemakkelijk dwingen om een vaste route af te leggen, waardoor al jouw attracties en voorzieningen genoeg aandacht krijgen. Dit had ik in het begin nog niet helemaal door, waardoor ik in de praktijk veel ongebruikte ruimtes had. Als je het maximale uit je beschikbare ruimte haalt, zullen de inkomsten ook hoger zijn, waardoor je weer meer kunt bouwen. Je kunt de vloeren en muren ook nog een kleur meegeven, waardoor je pretpark een stuk gezelliger oogt dan het zou doen bij van die lelijke, saaie grijze muren. Het oog wil immers ook wat.

Vanaf het begin heb je van alles tot je beschikking dat je kunt verwachten in een pretpark, van simpele speelapparaten en draaiende objecten tot patatkramen en toiletten. Uiteraard kosten deze geld en is het handig dat je een beetje nadenkt over waar je wat gaat plaatsen. Toiletten, kleine winkeltjes en patatkramen kosten niet veel en nemen de ruimte in van één vakje. Attracties nemen over het algemeen meer in dan een zo’n vakje, waarbij een thema- of achtbaanhal enorm veel ruimte inneemt. Daarnaast kosten deze veel geld en na het aanschaffen van zo’n hal word je ook geacht deze aan te kleden. Dat aankleden kost ook bakken vol geld en daarbij kun je kiezen of je zelf de aankleding verzorgd of dat je een prototype aanschaft. Deze prototypes komen in allerlei smaken, waarbij je ook de beschikking hebt over thema’s die door andere gamers zijn gefabriceerd.

Het park is geopend!

Als je het een en ander hebt gebouwd is het tijd geworden om het park te openen voor de bezoekers! Meteen zullen allerlei kinderen en volwassenen naar de porten van jouw pretpark komen en daarbij is het handig dat je hen in de gaten houdt. Zijn ze een beetje tevreden over wat je te bieden hebt? Kunnen ze makkelijk de toiletten vinden? Staat er een hamburgertentje in de buurt van iemand die honger heeft? Door te kijken naar de behoeftes en meningen van de bezoekers weet je of het misschien beter is om hier en daar wat dingen aan te passen. Zo kan het zijn dat een van jouw attracties of themahallen niet makkelijk bereikbaar is en dan is het aan te raden om de te lopen route wat wordt bijgeschaafd. Overigens werkt het maximaliseren van de looproute enorm verslavend en merk je bij elke sessie weer dat je hierin veel kunt verbeteren.

Natuurlijk wil je veel geld verdienen en het prak constant uitbreiden en gelukkig krijg je daar wat hulp bij. Zo staat er duidelijk aangegeven wanneer de prijs van de intree te hoog kan worden bevonden door de bezoekers. Zelf opende ik het park met een lage intreeprijs, zodat het veel mensen zou uitnodigen mijn park te komen bekijken. Naarmate ik aanpassingen maakte aan het park of de boel ging uitbreiden, voerde ik de prijs op. In het begin kun je nog niet de prijzen aanpassen van de patatkramen en hamburgertenten, maar op het moment dat je dat hebt vrijgespeeld, kun je naar hartenlust prijzen tweaken.

Vooruitgang

Je merkt op een gegeven moment dat de rek er wel een beetje uit is, want je hebt alle mogelijke attracties en voorzieningen gebouwd, maar je wilt natuurlijk meer. Om nieuwe attracties te kunnen ontwikkelen dien je bijvoorbeeld een onderzoekhal te openen, waar de bezoekers van jouw prak hun mening kunnen geven aan de hand van enquêtes. Zodra je genoeg informatie hebt verzameld krijg je meer opties tot je beschikking. Zorg er wel voor dat je zo’n ruimte een beetje in de looproute plaatst, want anders komt niemand zijn mening geven en daardoor stagneert jouw vooruitgang. Daarnaast werk je ook doelen af, zoals een bepaald aantal bezoekers tegelijk in je park hebben. Door deze doelen te behalen, kun je nieuwe vaardigheden unlocken via een soort skill-tree. Gelukkig zijn er meerdere skill-trees en speel je nieuwe attracties vrij aan de hand van jouw keuzes.

Naast de doelen en skill-trees komen er ook verschillende random events voorbij, die van te voren worden aangekondigd. Zo krijg je een scherm voor je neus waarbij je kunt kiezen uit verschillende scenario’s die zo hun voor- en nadelen hebben. Zo kun je meer geld, skills of bezoekers krijgen door alle toiletten in het park kapot te laten gaan. Zelf vond ik dit afleiden van het realisme, want ik heb liever dat zulke events een soort van natuurgetrouw plaatsvinden. Natuurlijk kan er nog steeds een toilet stukgaan buiten die events om, maar het blijft onrealistisch dat ik gedwongen wordt om voor een ramp te moeten kiezen.

Voorzieningen kunnen ook brand vatten, maar ze kunnen ook upgrades unlocken die specifiek gelden voor de voorziening. Zo krijg je telkens de keuze uit drie opties, die telkens verschillen. Een restaurant kan het erg goed doen en dan kun je bijvoorbeeld kiezen om bijzonder sociaal personeel in te huren, maar soms kun je ook kiezen om zonnepanelen aan te schaffen. Bij de laatste optie bespaar je natuurlijk de nodige centjes op het gebied van energie. Helaas krijg je niet elke keer de optie om zonnepanelen aan te schaffen en is het mij onduidelijk wanneer je die optie nu precies krijgt. Het lijkt erop dat die keuzemogelijkheden totaal random zijn, maar ik kan het mis hebben.

Presentatie

Indoorlands moet het niet hebben van mooie graphics, maar alles wordt wel duidelijk in beeld gebracht. Alles is lekker simpel gehouden zonder toeters en bellen, maar dat komt de gameplay soms ten goede, aangezien je weinig wordt afgeleid. De omgevingen zijn redelijk standaard, waarbij je bijvoorbeeld een indoorpretpark kunt bouwen in de woestijn of sneeuw. In die gevallen is het natuurlijk prettig dat je te maken hebt met een indoorpretpark, waarbij het lekker koel kan zijn in de woestijn en lekker warm in de sneeuw.

Het geluid is verder ook simpel gehouden, al klinkt het natuurlijk wel als een gezellig pretpark en hebben de verschillende hallen en attracties zo hun eigen muziek. Zodra je een belangrijke melding hebt of je een voorziening kunt upgraden, het is allemaal voorzien van een bijpassend geluidje. Hierdoor ben je altijd op de hoogte van de aspecten die jouw aandacht verdienen. Misschien is alles bij elkaar op het gebied van presentatie geen technisch hoogstandje, maar werkt het geheel behoorlijk effectief.

Conclusie

Indoorlands is een simpel ogend spelltje, waarbij je een indoorpretpark moet runnen, maar eigenlijk heb je best veel mogelijkheden. Daarnaast kan een simpele presentatie juist helpen bij het houden van focus en overzicht en dat is hier het geval. De manier waarop je de controle kunt houden over de looproute en de plaatsingen van attracties en voorzieningen werkt enorm verslavend. Daarnaast kun je helemaal je ei kwijt als je graag zelf de boel wil decoreren, maar je kunt ook ontwerpen van andere users gebruiken. Er valt lekker veel te pielen en managen, waarbij alles heerlijk samenvalt. Een leuke aanrader!


Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
%d bloggers liken dit: