Home Gaming PayDay 3 Review

PayDay 3 Review

Ongeveer 10 jaar geleden is PayDay 2 verschenen en nu is de tijd daar dat ontwikkelaar Starbreeze Studios en uitgever Plaion het vervolg hebben uitgebracht in de vorm van PayDay 3. De PayDay serie draait om het overvallen van verschillende banken, musea of clubs. Weet dit nieuwe deel in de PayDay serie ons weer van onze tijd te beroven of juist van ons geld? Je leest het in deze review!

De formule van de PayDay serie draait om het overvallen van verschillende dingen die je bij de inleiding al hebt kunnen lezen. Met het overvallen kun je dus geld verdienen en dit investeren in nieuwe wapens en uitrusting voor je karakter. Dit kun je alleen doen of samen met vrienden. Dit kan resulteren in erg veel hilarische momenten maar ook veel stress opleveren als je niet weet hoe je het aan moet gaan pakken.

Als je een overval goed doet zul je dus veel geld voor je karakter hebben dat je kunt gebruiken voor wapens, uitrusting en cosmetische items aan te gaan schaffen. Ook zul je hoe verder je komt meer skills vrij kunnen spelen of gaan vorderen in de skill waarmee je bezig bent. Om een voorbeeld te geven zul je door middel van sloten kraken je skill level betreffende lockpicking vergroten. Je kan ook nieuwe skills vrijspelen door middel van research te doen. Dit houd in dat je een skill wil leren zodra je dan een missie gedaan hebt speel je deze vrij in je skill tree. Wil je alles gaan verzamelen zul je een hoop XP moeten gaan vergaren. Dit doe je dus door zoveel mogelijk missies te voltooien maar om alles vrij te spelen zul je flink lang bezig zijn.

Helaas zijn er nog niet veel overvallen beschikbaar in de game. Je hebt beschikking tot 8 overvallen die je kan ondernemen om daarmee geld en experience te verdienen. Ook zitten verschillende maskers die je kan verdienen boven een hoog level waar je niet snel komt en dan word de game snel repetitief als je steeds dezelfde missies moet doen. Wat wel een pluspunt is is dat elke overval goed uitgewerkt is en op verschillende manieren gehaald kunnen worden. Je kunt missies bijvoorbeeld ondernemen door te proberen niet gezien te worden terwijl je op een andere manier ook de missie kan gaan behalen door een bank in te gaan en iedereen neer te schieten. De manier waarop je speelt ligt totaal aan jezelf wat jij fijn vind.

Op het gebied van AI zul je zien dat de tegenstanders die je tegen gaat komen ook niet van het hoogste niveau zijn. Hoe meer vijanden je tegen krijgt hoe moeilijker maar de tegenstand van één agent of beveiliger is niet veel te noemen. Je hebt ook verschillende vijanden die je tegen gaat krijgen. Waar je de agenten hebt die het je soms lastig gaan maken met hun tasers, granaten of schilden krijg je ook last van snipers die de omgeving verkennen naar jou en je kameraden. De lastigste tegenstander is toch wel de Cloaker. Deze tegenstander kan je neerhalen en op je in gaan trappen tot één van je kameraden hem van je afschiet helaas kun je hier alleen niks aan doen. Je hebt geen mogelijkheid om de Cloaker neer te schieten terwijl er op je ingetrapt word dat is wel zonde.

Op grafisch gebied ziet de game er wel wat beter uit dan zijn voorganger maar dat mag ook wel natuurlijk met een game die 10 jaar geleden is verschenen. Je hebt in PayDay 3 toegang tot twee grafische mogelijkheden wel de Quality en Performance settings. Beide opties bieden een stabiele 60fps. Uiteindelijk is de Quality modus wel de beste modus om te spelen om alles op zijn mooist te weergeven.

De servers van PayDay 3 zijn ook niet het beste ooit te noemen. De servers waren in het begin en tot op heden nog niet super stabiel te noemen waardoor ik meerdere keren midden in de game eruit werd gezet of een game niet eens in kwam. Soms werken de geluiden ook niet helemaal top vooral in tussenfilmpjes wat ook zwaar irriterend kan gaan werken.

Als je fan bent van de PayDay serie doe je aan dit deel geen slechte aanschaf en ga je je zeker weten vermaken op de kleine problemen na. De game komt het best tot zijn recht als je lekker met vrienden banken, musea of clubs wil gaan beroven. De game heeft ene kleine valse start maar de makers hebben belooft dit op te gaan lossen dus hopelijk kunnen we binnenkort lekker gaan knallen zonder problemen.