Home Gaming NHL 24 Review

NHL 24 Review

Al jarenlang hebben de makers bij EA Sports gevochten om sommige games meer richting arcade en simulatie te krijgen, maar soms lukt dat en soms niet.  NHL 24 is een heerlijk voorbeeld hoe ze niet het wiel  opnieuw willen uitvinden, maar eigenlijk meer met nieuwe features, als mechanics en een nieuwe fysieke engine. Hiermee  leggen ze wat druk neer, dit omdat ze streven naar een game die als echt ijshockey aanvoelt. Maar lukt dit dan een beetje? En kan deze ijshockey noob de puck in de goal krijgen.  Ik vertel je alles in deze review van NHL 24.

De sportspellen van tegenwoordig hebben echt wel een mooie evolutie doorgemaakt, het draait niet meer om enkel de seizoen modi, er zijn nu zoveel meer modi te vinden. NHL 24 heeft dit ook allemaal, er zijn genoeg speelmodi te vinden.

Net als bij spellen zoals EA Sports FC, blijven veel van de nieuwere, flitsendere en bijgewerkte modi in de online menu’s. Dus afhankelijk van wat voor soort speler je bent, kan dit een groot pluspunt zijn of een andere reden om je af te vragen of deze games wel echt jou ding zijn.

Maar, wat zeker is, is dat er geen tekort is aan opties en Online modi zoals Hockey Ultimate Team en World of CHEL bieden ook offline spellen en toernooien die je spelers en teams zullen belonen, dus er is een kleine doorsnede van gameplay-opties.

NHL 24 is dan misschien niet de sporttitel met  de meeste veranderingen, wel zijn er een paar die echt belangrijk zijn en diverse zijn er verbeterd. Ik vond de nieuwe body checking en physics engine een grote stap vooruit. Voorbij zijn de dagen dat spelers zich gedroegen als magneten en vastzaten in animaties bij het proberen neer te halen van hun tegenstander. Nu werken momentum en positionering zoals het hoort en ik voelde me zelden bedrogen of gefrustreerd bij het maken van een hit of het geraakt worden. Dit was de meest significante verbetering in mijn tijd met het spel. Daarnaast is het altijd een kunst een goeie body check uit te voeren, meermaals zat ik er ook naast en miste ik mijn complete man.

Maar waar het algemeen toch echt omdraait in een game als dit, is toch wel hoe deze aanvoelt en speelt. En dankzij de nieuwe animaties, de verbeterde physics, is de game echt een game die aanvoelt als een ijshockey game. Daarbij weet ik dan ook meteen dat ik er echt slecht in ben, maar dat is niet heel belangrijk. Het slaan, het overspelen, het voelt zoveel natuurlijker aan dan vorig jaar. Er zitten wat nieuwe opties in, deze zijn even uitvinden, maar daarna voelt het goed en werken ze echt wel fijn.  Hockey is nou eenmaal een snelle sport, soms ben je dan even te langzaam  bij het in drukken of ingedrukt houden van je overspeel knop. Dat gezegd hebbende, merkte ik dat ik meer succesvolle passes voltooide en dirigeerde, zelfs als ik deze nieuwe mechaniek niet voor elke toegang die ik maakte gebruikte. EA zei dat het veel moeite heeft gedaan om het spelen als een doelman leuker, realistischer en lonender te maken. Het is niet perfect, maar de nieuwe speelstijl is een grote stap vooruit.

Online is waar het voor mij rommelig werd. Ik geef toe dat mijn vaardigheidsniveau er gewoon niet is, ik ben meer een EA Sports FC persoon, vroeger kon ik wel heerlijke potjes NHL spelen, maar die tijd is voorbij  en ik merk dat ik het niet in de vingers heb.

Online is leuk hoor,  het spelen van World of CHEL; het creëren en aanpassen van mijn speler en het ontgrendelen van nieuwe uitrusting is leuk en voelt belonend. Helaas, als het op het spelen van het spel aankwam, merkte ik dat ik stilstond en niet echt lekker mee deed, terwijl de tegenstander me zoek schaatst en rustig goals binnen tikt.

Ik ben online gewoon niet goed genoeg meer om mee te komen, ik win bijna geen poke checks. Heel kort gezegd, online was niet mijn cup of tea. Er is genoeg te vinden voor de spelers die het beter beheersen, denk aan World of Chel of HUT. Ik heb dan ook meer offline door gebracht.

Wel vind ik dat de game echt aanzienlijk is verbeterd, EA heeft duidelijk de puck de juiste richting in gekregen.

NHL 24 heeft nog steeds gebreken, en sommige zijn meer opvallend dan andere afhankelijk van je spelertype, maar het valt niet te ontkennen dat de presentatie, variëteit en on-ice product nog steeds uitstekend zijn. Voor terugkerende spelers denk ik dat er net genoeg is om van te genieten, terwijl iedereen die een paar jaar weg is geweest aangenaam verrast zou moeten zijn met waar de grootste hockeyspelreeks van de game-industrie naartoe gaat.