Home Gaming NHL 23 review

NHL 23 review

Het probleem met jaarlijkse sportgames is vaak dat games voelen als een update dan werkelijk een nieuw deel in de serie. Games zoals Call of Duty hebben dat opgevangen door elke keer een andere ontwikkelaar aan bod te laten komen, maar bij sport games is dat niet altijd zo. Soms komt er een sport game voorbij die echt zo anders is dan alles wat daarvoor was dat mensen het applaudisseren. FIFA 23 was zo’n game die echt fundamenteel anders aanvoelt in gameplay dan zijn voorganger (in game modi valt het erg mee). NHL 23 is echter eerder een update dan een nieuw deel in de serie en wij zullen je uitleggen waarom.

NHL 23 is absoluut geen slechte game. Het is zelfs een van de leukste NHL games van de afgelopen jaren. De verbeteringen voel je als je het ijs op gaat en een wedstrijd speelt. Al jaren voelt NHL 23 als een game waar je even heerlijk rustig van kan worden, omdat het opbouwen van een aanval en uiteindelijk scoren ontzettend bevredigend aanvoelt. Dit jaar voelt dat nog beter door de toevoeging van last-chance puck bewegingen. De flow van de game is zeker een verbetering ten opzichte van vorig jaar. Waar je normaal gestopt werd als je even contact had met iemand of de muur, voelt het dit jaar meer als een vloeiende beweging, waardoor de game iets realistischer aanvoelt. Je kan nu controle houden over de puck als je net in contact bent, terwijl je eigenlijk nog een beetje staat te duizelen op je benen. Daarnaast kan je ook achter losse pucks aan duiken, waardoor je soms net aan een pass of een schot kan doen die net het verschil kan maken in een wedstrijd. De nieuwe animaties geven een nieuwe dimensie aan de game en de flow van de game.

De grootste nieuwe toevoeging aan de game zijn vrouwen teams, de IIHF. Deze vrouwen vind je ook terug in Ultimate Team en zorgen er zelfs voor dat je vrouwen en mannen in je line up kan neerzetten. Zo kan jij de beste line up maken van zowel je favoriete vrouwen als mannen. Dit is een toevoeging die nog niet in FIFA is ingevoerd bijvoorbeeld, dus het is even afwachten of dit populair genoeg is om ook in andere EA games toe te voegen. Verder zitten er natuurlijk microtransacties in HUT, maar dat is te verwachten. Je kan genoeg packs verdienen door de game te spelen, maar net zoals in FIFA maak je meer kans om een geweldig team te krijgen door geld te stoppen in de game en packs te kopen.

De Be A Pro mode blijft een modus waar echt wat verbetering in moet. In vergelijking met NBA 2K is Be A Pro echt heel erg slecht. De afgelopen drie jaar voelt de mode als hetzelfde. Je blijft beginnen als een underdog en je probeert jezelf omhoog te werken en uiteindelijk een van de beste hockey sterren te worden aller tijden. Echter zijn er geen verbeteringen in de mogelijkheden, het script en nog veel meer. Het voelt alsof EA deze mode ziet als een makkelijke manier om toch te voldoen aan mensen die career mode geweldig vinden, maar het zou echt een voorbeeld moeten nemen aan games zoal NBA 2K23.

Er zitten in NHL 23 een aantal bugs, maar die zullen de komende tijd wel uit het spel worden gehaald door EA. De bugs zitten soms online, maar ook offline. Een aantal keer wilde ik via Be A Pro een wedstrijd starten en werd ik begroet met een zwart scherm waar ik alleen uit kwam door de game opnieuw op te starten. Soms zijn er ook problemen met de connectie, waardoor je geen connectie krijgt met de servers, maar dit blijkt wel beter te zijn geworden de afgelopen tijd.

De game ziet er ook goed uit en de animaties zorgen voor een goede flow in de game zoals hierboven al vermeld. De wedstrijden voelen ook goed aan door middel van de atmosfeer in de arena’s die er goed in zit. De sfeer is dan ook helemaal prima. Aan World of Chel is verder weinig veranderd. Nog steeds is het een leuke game modi, maar omdat er weinig veranderd is valt er ook weinig te zoeken. Wel is er cross-play toegevoegd. Als PS5 eigenaar kan je spelen met mensen die ene Series X hebben en omgekeerd. Heb je en PS4 of Xbox One? Dan kan je alleen spelen met mensen op de vorige generatie consoles.

NHL 23 is een game die eigenlijk weinig veranderd is ten opzichte van zijn voorganger. Veel game modi zijn hetzelfde en daardoor voelt het offline gedeelte eigenlijk als NHL 22.5. Ultimate Team heeft wel een grote verandering doorgegaan met de introductie van vrouwen in de game modi. Je kan de vrouwen mixen met de mannen, iets wat nog niet mogelijk is in andere modi van ultimate team (zoals FIFA). Toch is verder Ultimate Team weinig veranderd ten opzichte van vorig jaar. De toevoegingen van nieuwe animaties waardoor de game soepeler loopt is wel een fijne toevoeging en zorgt ervoor dat het realisme net wat beter is ten opzichte van voorgaande jaren. NHL 23 blijft daarom ook gewoon een ontzettend leuke game om te spelen voor Hockey fans, maar zal ook genoeg frustratie oproepen op de manier waarom het offline gedeelte is neergezet. Wij raden daarom fans aan om te wachten met het kopen van NHL 23 als je nog genoeg hebt aan NHL 22 met het offline gedeelte. Ben je echter een fanatieke Ultimate Team speler, dan is NHL 23 zeker het kopen waard, al is het alleen maar om het meekomen met de nieuwe kaarten die in de game zitten.