Home Featured NBA 2K21 review

NBA 2K21 review

New year, new NBA game. Het is weer zover, een nieuwe NBA 2K game. Vorig jaar was NBA 2K20 een prima game, maar de grote vernieuwingen bleven uit. Mijn hoop was dan ook dat 2K meer veranderingen zou doorvoeren dit jaar. Op het eerste zicht lijkt er ook wel wat veranderd, een nieuw shot mechanisme, een nieuwe manier van dribbelen en een nieuwe Neighbourhood. De vraag is echter of deze veranderingen er ook voor zorgen dat NBA 2K21 ook echt aanvoelt als een nieuwe game. Dat lees je hieronder!

MyCareer

De parel van elke NBA 2K game, de MyCareer mode. De mode waar jij jezelf kan maken, je weg kan maken in de NBA en de beste ooit kan worden met een introductie verhaal. Dit keer ben je Junior, een American Football speler die nu een basketbal speler wordt. Je vader was een goede basketballer en daardoor vergelijkt iedereen jou met je vader wat aardig wat irritatie geeft aan Junior (zei iemand daddy issues?). Het verhaal is flink wat uitgekleed dan afgelopen jaren in mijn ogen. Het verhaal is niet heel sterk of interessant, de karakters om je heen zijn ook niet interessant en Junior zelf is eigenlijk een eikel door het hele verhaal heen. Het enige wat echt tof is aan de MyCareer mode is dat het verhaal zich afspeelt op een college en dat je daar moet basketballen. Dit geeft je het gevoel dat je werkelijk in controle bent over je draft positie. Op het moment dat je klaar bent met het verhaal gaat de NBA open en ben je wedstrijden aan het spelen en aan het vechten voor een basisplaats in het NBA team waar je zit. Dit zit prima in elkaar, maar brengt niet veel vernieuwingen ten opzichte van voorgaande jaren.

Nadat je het MyCareer verhaal doorgelopen hebt krijg je ook vrij toegang tot de nieuwe Neighbourhood. Vorig jaar vroeg ik om een redesign van de neighbourhood en die hebben we ook gekregen. Nu zal jij games spelen op zonnige stranden, je nieuwe kleding kopen op de boulevard en ga je genieten van de zon. De neighbourhood is visueel anders dan voorgaande jaren, maar brengt ook weinig vernieuwingen met zich mee, wat jammer is.

De andere game modi

Naast MyCareer heeft NBA 2K21 ook meerdere game modi gelukkig. De grootste naast MyCareer is toch wel MyTeam. MyTeam is de Ultimate Team van NBA 2K. MyTeam geeft meer vrijheid dit jaar in waar jij je spelers kan neerzetten en dit is een goede verandering ten opzichte van vorig jaar. Toch is MyTeam niet voor iedereen weggelegd en voor de Nederlanders en de Belgen al helemaal niet. In Nederland en België heeft 2K besloten om geen pakketjes te laten kopen met in game currency. Dit is opzich een goede zet (die ze vorig jaar al hebben gedaan), maar hierdoor mis je als een fanatiek MyTeam spelers toch wat mogelijkheden om een zo goed mogelijk team te krijgen en online mee te doen in competities.

De MyGM en MyLeague modes zijn niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar. Het zijn prima game modi, maar 2K heeft niet al te veel veranderd eraan. Het is leuk om te spelen, maar wat meer verandering had fijn en leuk geweest voor de gamers die juist die modi graag spelen.

De game ziet er net zoals voorgaande jaren prima uit, alleen merk je, net zoals vorig jaar, dat 2K tegen een plafond is aangekomen. 2K kan maar zoveel uit deze generatie hardware halen en daar zaten ze al tegenaan toen NBA 2K19 uitkwam. Hierdoor zijn de graphics niet veel vernieuwender dan voorgaand jaar. Echter ziet de game er alsnog prima uit!

Moest die nieuwe shooting stick nou echt?

In de eerste week van NBA 2K heb ik echt geprobeerd om te genieten van de nieuwe shooting stick, echt waar. Ik heb geofend, ik heb gespeeld, ik heb gegooid met controllers en ik ben vooral heel erg gefrustreerd geraakt. Uiteindlijk heb ik maar besloten om te schieten met vierkantje en mijn rechter joystick te gebruiken voor dribble moves (wat echt perfect werkt). Echter zal je veel vaker raak schieten als je goed wordt met het schieten met de rechter joystick. Tuurlijk zit er meer skill in het beoefenen van het schieten met de stick, maar sommige mensen zullen het simpelweg niet onder de knie krijgen omdat ze casual gamers zijn. Het is goed dat ze durven te veranderen bij 2K, maar had ons de optie gegeven om de oude shooting mechanics te houden die zoveel fijner waren (in mijn ogen).

Wat is NBA 2K21 nou? Is het een goede game? Een slechte game? Het is een goede game. Het basketballen voelt nog steeds heerlijk aan en dat is het belangrijkste in een game die gaat over basketbal. Alleen voelen de afgelopen twee jaar meer als een patch dan als een nieuw deel in de serie. Mijn hoop is dan ook gevestigd op de Next-Gen versie van NBA 2K21 die eind dit jaar uit komt. Hopelijk voelt die versie aan als de nieuwe versie van 2K21. De current gen versie kan ik echter niet echt aanraden voor mensen die de game graag willen spelen. MyCareer is niet sterk, weinig vernieuwingen en om de current gen en next gen versie te krijgen van NBA 2K21 moet je ook 100 euro betalen. Kan je echt niet wachten om te basketballen? Dan is het een prima koop, alleen verwacht meer van hetzelfde en niet al te veel veranderingen.