Home Gaming MultiVersus review

MultiVersus review

Super Smash Bros heeft een nieuwe uitdager bij vanuit het WB Universum! Multiversus is een nieuwe fighting game die karakters uit het WB Universum naar het scherm moet brengen. Heb jij altijd al gedroomd Hoet het is om Scooby Doo te laten vechten tegen Lebron James, dan ben jij bij Multiversus aan het juiste adres! Echter ligt bij ons wel de vraag of Multiversus een goede fighting game is en zich werkelijk kan meten met Super Smash Bros.

Het format is bij ons allemaal bekend, in MultiVersus kan je met vier spelers tegen elkaar vechten in verschillende arena’s. Je wilt zoveel mogelijk schade aanrichten bij je tegenstanders, zodat jij ze makkelijker uit de arena kan gooien. Echter is er een belangrijk verschil met Super Smash Bros waardoor MultiVersus zich onderscheid, er is veel meer aandacht voor 2v2 gameplay in plaats van ieder voor zich. Hierdoor is samenwerken veel belangrijker en geeft dit MultiVersus zijn eigen identiteit in het proces. Daarnaast is elk karakter ook nog is uitgewerkt om perfect in een 2v2 gebruikt te worden. Wonder Woman haar speciale aanval geeft haar een extra laag verdediging en als zij dicht genoeg bij haar partner is, dan krijgt diegene ook een boost. Hetzelfde geldt voor Shaggy, zijn speciale aanval geeft hem een power boost voor zijn volgende aanval, maar zijn partner krijgt dat ook. Dit alles zorgt ervoor dat je moet samenwerken, moet kijken waar je partner is om het meeste uit een game te halen. Doordat er ook nog is zoveel karakters zijn voelt het nooit alsof je twee keer dezelfde game aan het spelen bent. Verder is er ook nog een perk systeem, waardoor je karakters permanente boosts hebben in een wedstrijd. Zo kan je ervoor kiezen om al je melee aanvallen met 5% te laten boosten, maar als jou partner dat ook doet, dan verdubbelt dat percentage nog is. Als jij je karakters ook nog is levels omhoog laat gaan, dan gaat er een hele wereld voor je open met meerdere perks, perks die je van andere karakters op een ander karakter kan plakken en nog veel meer. MultiVersus heeft een strategisch en tactisch tintje wat ik nog niet eerder heb gezien in een platform fighting game als deze.

Op dit moment zijn de karakters in MultiVersus natuurlijk niet op een niveau zoals in Super Smash Bros, maar dat is logisch, echter zijn er wel genoeg karakters waarmee je aan de slag kan gaan. Zo heb je Velma, Batman, Superman, Harley Quinn, Lebron James, Arya Stark, Dom en Jerry, The Iron Giant, Reindog, Shaggy, Wonder Woman, Bugs Bunny, Tazz, Jake the Dog en Finn the Human. Je kan spelen met al deze karakters maar je moet ze wel vrijspelen. MultiVersus is namelijk een Free-To-Play game. Er zijn vier karakters die telkens roteren die je kan uitproberen, je kan karakters voor altijd vrijspelen door de game veel te spelen en ze te ontgrendelen met de in-game currency of je kan natuurlijk echt geld tegen de game aangooien en ze veel sneller ontgrendelen. Echter kan je genoeg in-game goud krijgen om redelijk snel een aantal karakters vrij te spelen. Andere kostuums dan de reguliere outfits zijn echter wel alleen te komen met Gleamium (de currency die je met echt geld kan kopen). Daarmee kan je dan nieuwe outfits kopen, speciale announcer packs (Shaggy als announcer!) en je kan daarmee ene Battle Pass kopen. De game moet geld verdienen en doormiddel van dit systeem voelt het niet te opdringerig, maar zal er toch een moment komen dat je er wat geld tegen aan gooit.

Verder ziet de game er leuk en kleurrijk uit, waardoor het een plezier is om door de verschillende arena’s te spelen. Het online gedeelte is ook prima en de cross-play werkt goed, afgezien van een aantal haperingen die je een keer in de zoveel tijd ziet.

MultiVersus is een vermakelijke Free to Play game die Super Smash Bros wel uit kan dagen. De gameplay van MultiVersus zit goed in elkaar en focust zich meer op de 2v2 gameplay en dat maakt MultiVersus weer onderscheidender dan Super Smash Bros. Verder is het Free-To-Play gebeuren goed uitgewerkt, maar zal je toch snel merken dat je misschien wat geld tegen de game aangooit. Het had mooi geweest als er bijvoorbeeld een mogelijkheid was geweest om ook de outfits en announcer packs te kunnen kopen met het verdiende geld in de game. Verder is MultiVersus een heerlijke game die laat zien dat Fighting games zeker wel Free-To-Play kunnen zijn.