Home Gaming Mortal Kombat 1 Review

Mortal Kombat 1 Review

De Mortal Kombat serie draait alweer een flinke tijd mee. Om precies te zijn is het dit jaar alweer het 30e jubileum van de Fighting game serie. De makers vonden het daarom tijd om de serie een reboot te geven. Natuurlijk is er nog genoeg gore te zien en fatality’s en nog veel meer. Wij hebben de game voor je onder de loep genomen sinds vorige week en hieronder zie je onze bevindingen van Mortal Kombat 1!

Story Mode

Zodra je de game opstart ga je aan de slag met de basis tutorial om de standaard bewegingen onder de knie te gaan krijgen. Heb je dit voltooid kun je aan de slag met de Story Mode van de game. In de Story Mode ga je het verhaal leren kennen van de nieuwe vuurgod namelijk Liu Kang. Liu Kang heeft met het Hourglass artifact een nieuwe universum gecreëerd waarin iedereen samen zal moeten kunnen leven zonder teveel oorlogen. In de Story Mode ga je aan de slag in zo’n 15 hoofdstukken waarin je steeds met verschillende personages speelt waarbij je heel veel achtergrond informatie op gaat doen van het karakter waarmee je speelt. De filmpjes in de Story Mode zijn mooi vormgegeven en lopen vlekkeloos over in gameplay. Heb je de Story Mode uitgespeeld dan speel je de Invasion Mode vrij waar je nu meer over gaat lezen.

Invasion Mode

In de Invasion Mode kies je een bepaald karakter uit en een Kameo karakter ( waar ik later nog meer over uitleg ). In deze Invasion Mode ga je door verschillende mappen heen om daarin Experience te verdienen die je kan gebruiken om te levelen en daarmee nieuwe items vrij te spelen die je kunt gebruiken als cosmetics voor je karakter of nieuwe fatality’s om aan je karakters te binden. Je hebt in de Invasion Mode veel gevechten die je kunt gaan doen maar ook verschillende mini-games waarbij je als een gek moet bashen op verschillende knoppen en dan op een van de triggers moet drukken wanneer je move is opgeladen. Ook zijn er verschillende Towers waarin je moet vechten om steeds meer vrij te spelen. Het is eigenlijk een interactieve vorm van The Krypt die je in de vorige delen kon gaan bespelen.

Towers

De Towers zijn geen nieuwe toevoeging als je eerdere delen in de Mortal Kombat serie al gespeeld hebt. Je kunt kiezen uit meerdere soorten torens met verschillende soorten moeilijkheidsgraden. Je hebt bijvoorbeeld een toren met daarin 6 tegenstanders met Kameo karakters maar ook torens met maar liefst 20 vijanden. Het is voor ieder wat wils.

Kameo karakters

De grootste vernieuwing in dit Mortal Kombat deel zijn wel de Kameo karakters. Deze karakters kun je kiezen wanneer je een gevecht begint en deze zal je assisteren in een gevecht. Wanneer gevechten pittig worden kun je met een druk op de knop een Kameo vechter inzetten die een special move eruit gooit om tegenstanders het even lastig te maken. Het is even zoeken om te kijken welk Kameo karakter het beste bij je past want ieder karakter heeft verschillende vaardigheden. Ook kun je de Kameo karakters inzetten om bepaalde slagen van tegenstanders te blocken of opvangen. Je kunt dus wel zien dat er in dit systeem veel werk heeft gezeten en het brengt een welkome vernieuwing in de game.

Online Gameplay

In de game heb je verschillende online mogelijkheden je kunt Unranked, Ranked en King of the Hill spelen. Helaas is er geen mogelijkheid om te filteren tegen welk continent je wil gaan spelen. Dit zorgt ervoor dat je wel eens een tegenstander hebt uit een ver land waardoor je met flinke vertragingen zit te vechten en dat werkt niet altijd even fijn.

Missers

Netherrealm Studios heeft geprobeerd een zo goed mogelijke game neer te zetten en over het algemeen is dit ook prima gelukt op een paar kleine missers na. Soms viel namelijk het geluid compleet weg en dan moet je de game een aantal seconden pauzeren en daarna is het weer terug. Ook heb ik regelmatig gehad dat de game aan gaf dat mijn controller disconnect was terwijl deze gewoon aan stond en met een simpele druk op de A knop kon ik weer verder. Het zijn een paar kleine missers maar ik wilde ze toch gezegd hebben.

Mortal Kombat 1 is de mooiste game in de serie tot nu toe. De Story Mode weet te boeien van het begin tot aan het einde. Helaas is de Invasion Mode een beetje een saaie toevoeging in de game waar ik zeker veel meer van had verwacht. De gameplay staat als een huis en vanwege de toevoeging van de Kameo vechters brengt dit een veel grotere uitdaging voor tegenstanders. Het uitzoeken voor jezelf welk karakter en welk Kameo karakter het beste bij jou past zorgt voor een extra verdieping in de game.