Home Gaming MLB The Show 19 review

MLB The Show 19 review

Baseball is altijd een heerlijke sport geweest om naar te kijken en zeker na het bijwonen van een New York Yankees game afgelopen jaar in New York, ben ik helemaal fan geworden van de sport. Daarom was het reviewen van MLB The Show 19 een leuke ervaring om meer bekend te worden met de sport en tevens te genieten van de sfeer die ik heb gekregen in het stadion. Dus kan MLB The Show mij het gevoel geven dat ik werkelijk in een Baseball game zit en zit er genoeg variatie in om de gemiddelde gamer te laten terugkomen na de game? Lees het hieronder!

Een balletje slaan voelde nooit zo lekker

Aan het begin van de game krijg je meteen de vraag om meerdere opties door te nemen om het slaan van de bal, het gooien van ballen, het bewegen van en naar bases, het sturen van je medespelers naar andere bases en nog veel meer. De game wilt dat jij je speelstijl aanpast op de manier waarop jij dat wilt en dit is een heerlijke verassing. Ik ben niet de beste MLB The Show speler, dus ik kon de wat minder geavanceerde functies kiezen om nog wel een uitdaging te hebben, maar mijzelf niet eindeloos te frustreren met de controls. Uitendelijk moet je natuurlijk al deze elementen in de praktijk brengen. Het slaan van een bal voelt heerlijk en het goed analyseren van de bal om ervoor te zorgen dat je hem juist slaat is een geweldig tactisch spelletje. Vaak genoeg zal je een bal net verkeerd raken waardoor die in de handen komt van je tegenstander en waardoor je een out moet incasseren. Dit niveau van inzicht is iets wat je moet trainen waardoor MLB The Show 19 een game is die makkelijk op te pikken is, maar zeker ook lastig te beheersen is.

De meeste verbeteringen zijn gemaakt omtrent de defensive play. Voorgaande jaren maakte het niet heel veel uit of je een goede outfield player was of een slechte, maar dit jaar zit daar verandering in. Als je een goede outfield player bent, dan zal je sneller de lijn van de bal zien waardoor je de bal beter kan onderscheppen voor een out, of om hem snel terug te gooien naar een base. Een minder goede outfield player zal deze lijn minder goed kunnen zien, waardoor je meer moet raden waar de bal naar toe gaat. Daarnaast zijn er honderden nieuwe animaties toegevoegd in de defensive play, waardoor deze manier van spelen een stuk soepeler, maar ook een stuk leuker is dan voorgaande gamen. Toch lijkt het soms alsof de game wilt dat je een bepaalde move maakt, omdat je het gevoel hebt dat een bepaalde animatie dan kan worden gestart. De vloeiendheid die soms een NBA 2K game heeft, heeft MLB The Show soms niet.

De game ziet er daarnaast prachtig uit, de spelers zien er gedetailleerd uit, het publiek doet goed mee en de arena’s zijn prachtig vormgegeven. Grafisch is het dus top, echter lopen sommige spelers wel heel erg raar. De ren animatie ziet er soms zo apart uit dat ik denk hoe iemand ooit zo zou kunnen rennen.

Road to the Show

MLB The Show 19 heeft veel meer opties dan alleen een baseball game spelen. Een van de meeste gespeelde modes naast Franchise is the Road to the Show mode, waarin jij een karakter maakt die door de draft heen moet komen om zo gekozen te worden door een MLB team. Je komt niet direct in een MLB team terecht, want je zal je eerst moeten bewijzen in de Minor Leagues en vanuit daaruit naar de Triple A en als je dat overleeft, dan krijg je een schot in de MLB. De game laat je in eerste instantie ook een soort van kiezen waar je graag wilt spelen, ik koos de New York Mets als favoriete team en toevallig werd ik ook gekozen door de New York Mets in de draft. Bij het maken van je karakter krijg je de keuze wat voor speler je wilt zijn. Wil je snel zijn? Wil je hard kunnen slaan? Wil je een combinatie van beide zijn? Het kan allemaal. Daarnaast moet jij jezelf ook persoonlijkheid vaardigheden aanwijzen, zo kan je bijvoorbeeld de Maverick zijn als je primaire persoonlijkheid, waar je eigenlijk alleen voor jezelf gaat en niet voor anderen. Op het moment dat je deze gespreksoptie ook kiest in gesprekken, zal je in die RPG skill tree ook skills unlocken. MLB The Show heeft dus achter een balletje slaan ook een RPG werkwijze, waar je dingen kan ontgrendelen als jij je zo gedraagt. Je andere vaardigheden gaan omhoog (of omlaag) door juist goed te spelen tijdens wedstrijden.

Tussen bepaalde games krijg je ook de optie om jou karakter te trainen, zo kan je bijvoorbeeld mini games doen om je vaardigheden omhoog te helpen. Sommige mini games zijn prima en zelfs een leuke afwisseling, maar sommige mini games zijn vreselijk en vraag jij jezelf of waarom je in godsnaam die mini game hebt opgestart. Het is een leuke afwisseling, maar niet perse een nodige toevoeging.

Naast het slaan van ballen, ervoor zorgen dat je tegenstander uit wordt gegooid en zoveel mogelijk home runs maken, moet je ook bepaalde uitdagingen voltooien. Deze uitdagingen zorgen ervoor dat de game interessant blijft. Zo moet je soms binnen drie pitches de bal raak geslagen en ook niet out raken. Als je deze uitdaging haalt zal je beloond worden met extra vaardigheden punten, waardoor je slag of het uitgooien van een speler extra experience oplevert.

Nog zoveel meer

Naast Road to The Show is er ook Franchise mode waarin je de controle krijgt als een GM over een MLB team. Jij moet je bezig houden met het spelen van de wedstrijden, maar ook met het verlengen van contracten, de fans tevreden houden en het binnenhalen van de meest belangrijke spelers. Echter heeft Franchise de minste upgrades gehad ten opzichte van de andere modes wat jammer is.

Daarnaast is een nieuwe mode toegevoegd, March to October. Dit is een heerlijke toevoeging voor de casual gamer die niet alle tijd wilt steken in Franchise Mode. In deze game mode speel je 1 seizoen met 1 team. Een deel van de games wordt gesimuleerd, zodat jij alleen de belangrijke momenten hoeft te spelen, waardoor de game soms niet zo landradig aanvoelt als Franchise mode. In het begin van de game wordt je losgelaten in de laatste innings van de eerste game van het seizoen. Hoe je speelt in die laatste innings bepaalt ook hoe jij de volgende gesimuleerde wedstrijden speelt. Naast de wedstrijden krijg je ook opdrachten die je moet doen tijdens de wedstrijden om zo weer meer momentum te krijgen. Het is niet de meeste uitgebreide game mode, maar wel een frisse wind, zeker na het verlies van season mode vorig jaar.

Als laatste heb je ook nog Diamond Dynasty, de FUT versie van MLB The Show 19. Je kan draften, je kan tegen andere mensen spelen en je kan dus virtueel je eigen team opbouwen. Tevens kan je ook Stubs kopen, om natuurlijk packs te openen voor bepaalde spelers. De game mode zit erin voor liefhebbers van competitie, maar mijn hart krijgt het niet warm. De Moments mode in Diamond Dynasty brengt wel wat extra’s met zich mee. Dit alleen al vanwege het feit dat je historische momenten mag naspelen met onder andere Babe Ruth.

MLB The Show 19 is een heerlijke game die ervoor een van de beste sport games is op de markt. PlayStation heeft met MLB The Show een heavy hitter in huis die elkaar jaar een solide game aflevert. De gameplay voelt dit jaar beter dan voorheen en de defensive play is vele malen beter geworden. Het slaan van een bal blijft een heerlijke ervaring, zeker als je hem uit de arena slaat met een homerun, omdat je de bal op de juiste manier slaat. Daarnaast heb je genoeg mogelijkheden om de game te spelen met Road to The Show, Franchise Mode, Diamond Dynasty en Moments. De game geeft je dus genoeg keuze. Waar de game alleen wat minder in is zijn de verbetering in Franchise mode, de animaties die soms nog wat lomp zijn en dat de game soms nog wel is gaat vervelen. Dit is misschien een eigen mening, maar na 10 potjes achter elkaar gespeeld te hebben, wordt de game wat eentonig.

Toch blijft MLB The Show 19 een van de beste sportgames op de markt die er ook nog is lekker uitziet en lekker klinkt. Dus ben je fan van sportgames of van de MLB, dan moet je zeker MLB The Show 19 in huis halen.