Home Gaming Minecraft Legends Review

Minecraft Legends Review

Minecraft Legends is een nieuw real-time strategy / adventure spel dat je zeker zal vermaken en bezighouden. Het speelt zich af in een tijd in de Minecraft wereld waarin alle bewoners, zoals dorpsbewoners, skeletten en zombies, vreedzaam samenleven. Op een dag opent er echter een portaal naar de duistere wereld, bekend als de “nether”, en verschijnt er een leger van wezens genaamd “Piglins” die alles op hun pad vernietigen. De drie goden van het Minecraft universum vragen jou, “De Held”, om hen te helpen in hun strijd tegen de invasie. Jij verdedigt dorpen tegen aanvallen van Piglins, valt Piglin buitenposten aan en vernietigt vijandelijke bases in verschillende scenario’s. Om je te helpen, kun je grondstoffen delven om wapens, verdedigingstorens, bondgenoten-spawners, bruggen en hellingen te maken die allemaal handig zijn in de strijd.

In tegenstelling tot het originele Minecraft, hoef je niet zelf te delven. Verzamelaars doen dit namelijk voor jou als ze worden geplaatst in een specifiek gebied voor wat ze delven. Bijvoorbeeld, een steenverzamelaar verzamelt alleen steen en moet worden geplaatst in de buurt van een gebied waar steen te vinden is. Dit geldt voor elk element dat kan worden verzameld, dus je zult wat moeten verkennen om bepaalde materialen te vinden. Je kunt ook geen materialen verzamelen als je geen toegang hebt tot de juiste verzamelaar, maar na verloop van tijd worden er meer beschikbaar naarmate je vordert in het spel. Als je genoeg materiaal hebt, is het beschikbaar in het menu en kan het automatisch worden gebouwd op een geschikte plek.

Bondgenoten-spawners kunnen worden gebouwd om legers van je eigen bondgenoten op te roepen om tegen vijanden te vechten. Deze bondgenoten zijn echter nogal dom en moeten vaak worden aangestuurd tijdens de strijd. Je kunt niet achterover leunen en troepen sturen, je moet ervoor zorgen dat ze niet in cirkels rennen of gewoon constant zonder richting staan. Daarom zul je tijdens het vechten veel zelf moeten vechten, terwijl je bondgenoten vijandelijke spawners, portalen en vijandelijke verdedigingstorens aanvallen. In sommige gevechten zullen ook de originele Minecraft vijanden of “mobs”, zoals zombies en skeletten, verschijnen en kunnen ze aan jouw kant worden gedirigeerd tegen de Piglins. De originele mobs zijn minder afhankelijk van jou dan de gecreëerde bondgenoten, maar hebben soms nog steeds sturing nodig zodat ze niet afdwalen of stil blijven staan en doodgaan. Het vergt wat oefening om het vechten onder de knie te krijgen, maar naarmate je verder komt in de singleplayer-ervaring zal je hier steeds bedrevener in worden en wordt het ook echt wel makkelijker.

De game is bijna continu begeleidend en je wordt zelden alleen gelaten om zonder hulp te vechten. Naast de hoofdcampagne is er ook een PvP-modus waar maximaal acht spelers kunnen deelnemen en in teams van 4 worden verdeeld. Het doel van de PvP-modus is om de basis van het tegenstandersteam te vernietigen met behulp van de beschikbare ambachtelijke structuren en wapens. Je kunt ook de hoofdcampagne coöperatief spelen met maximaal 4 spelers. Het spel ondersteunt cross-platform spelen in alle online modi.

De graphics lijken sterk op het originele Minecraft-spel, maar dan met een iets hogere resolutie en mooiere animaties. Alles, inclusief levende wezens, is gemaakt van vierkante blokken, zoals in elk Minecraft-spel. De personages lijken echter allemaal meer leven te hebben dan in het originele spel, en het stemwerk van de sprekende personages is zeer goed gedaan. Er is ook veel meer detail in alles, van glinsterende watereffecten tot wind die door open valleien waait, waardoor het echt voelt als een levende wereld. De besturing vergt wel wat gewenning en kan soms een beetje onhandig zijn, maar is over het algemeen goed geschikt voor een console real-time strategy (RTS) game. Het geluid en de muziek doen sterk denken aan het origineel en zijn geschikt voor de situaties, waarbij de meeste muziek alleen tijdens gevechten en tussenfilmpjes te horen is. Je wordt meestal getrakteerd op omgevingsgeluiden van de omringende wereld tijdens het verkennen of op weg naar het volgende gevecht op je kompas.

Minecraft Legends is een vermakelijke ervaring die gemakkelijk een groot deel van je speeltijd kan beslaan. Sommige gevechten in de campagne kunnen meer dan 40 minuten duren voordat er een winnaar is, en het verkennen en in kaart brengen van de uitgestrekte wereld kan ook een behoorlijke taak zijn. De kleine problemen met de besturing en de constante begeleiding kunnen verwarrend zijn voor doorgewinterde real-time strategy spelers, maar niet-RTS-spelers kunnen snel het idee krijgen na het starten van de singleplayer-modus, terwijl de VS-modus hen een leercurve kan opleveren.

Ik ben zelf geen enorme fan van real-time strategy spellen, maar ik heb genoten van mijn tijd met Minecraft Legends. Ik denk dat de meeste fans van de serie zullen waarderen wat hier wordt gepresenteerd. Als je echter niet van RTS-games houdt of geen fan bent van de franchise, zal dit spel je waarschijnlijk niet overtuigen. Ik kan dit spel aanbevelen als je nieuwsgierig bent naar hoe Minecraft en dit genre van games kunnen samengaan en als je over het algemeen een fan bent van Minecraft. Over het algemeen is het een geweldig spel voor fans, maar niet voor iedereen.