Home Gaming Lies of P review

Lies of P review

Het verhaal van Carlo Collodi over een houten pop die op avontuur gaat is al een aantal keer verfilmd. Disney heeft de film als animatie film verwerkt en live action film en ook Guillermo Del Toro heeft zich gewaagd aan een film waarmee hij zelfs een Oscar heeft gewonnen. Nu maakt Pinokkio een overstap van het grote filmdoek naar de gaming consoles met de game Lies of P. Weet deze game net zo’n succes te zijn als de verfilmingen je leest het hieronder in de review van Lies of P!

Het verhaal van Lies of P speelt zich af in de Italiaanse regio van Florence die is omgedoopt naar de fictieve stad Krat. Deze stad was niet heel bijzonder totdat er een groep Alchemisten naar Krat kwamen en daar het mineraal Ergo begon te ontginnen. Het mineraal Ergo heeft gezorgd dat de stad begon te leven en tot een grote stad is uitgegroeid. Door middel van alchemie en techniek zijn er poppen ontwikkeld die de mensen moesten gaan helpen. Al deze mechanische poppen zijn geprogrammeerd zodat ze geen mensen pijn zouden kunnen doen.

Helaas is dit niet helemaal gegaan zoals gehoopt. Bij de poppen slaat op een gegeven moment de waanzin toe vanuit niks en ze slaan compleet op hol. Vele inwoners worden vermoord door hun mechanische pop en er ontstaat een gigantische ravage. Gelukkig hebben we Pinokkio nog die vanaf dit moment om de hoek komt kijken. Pinokkio ontwaakt in een trein coupé en word wakker van een stem. Deze stem is van een blauwe vlinder die Pinokkio doet ontwaken. Pinokkio krijgt de opdracht in deze bende in Krat om zijn vader Gepetto te gaan zoeken. Deze is namelijk verantwoordelijk voor de creatie van de mechanische poppen.

Het verhaal van Lies of P heeft niet veel te maken met het originele verhaal maar weet toch bekende karakters neer te zetten. Waar we Gepetto natuurlijk gaan zien maar ook de kat en de vos en Gemini, Japie Krekel, komen allemaal op een speciale manier terug. Gemini komt ook in deze titel van Pinokkio terug als gids en geweten voor het karakter. Er zijn ook nog extra karakters bij verzonnen maar uiteindelijk loopt Pinokkio zijn eigen weg in de game. Wat de game ook apart maakt is dat je soms keuzes moet maken. Je kan met deze keuzes kiezen voor Waarheid of Liegen. Deze keuzes hebben het volgende effect: lieg je dan zal Pinokkio zich anders gaan gedragen en steeds meer veranderen in een mens en bij Waarheid blijf je langer een mechanische pop.

In Lies of P heb je de mogelijkheid om bij het begin te kiezen uit drie verschillende presets en verschillende builds om je avontuur mee te gaan beginnen. Je kan kiezen uit de volgende drie builds:

• De Cricket Build zal ervoor zorgen dat Pinokkio al zijn stats gebalanceerd werken
  • De Bastard Build die zorgt dat je snel bent maar minder veel schade doet
  • De Sweeper Build die zorgt dat je harde aanvallen kan doen om meer schade te veroorzaken

Het maakt niet uit welke build je gebruikt voor Pinokkio je kan altijd snelle aanvallen uitvoeren, zware klappen uitdelen en blokkeren. Je hebt ook de mogelijkheid om vijandelijke klappen te pareren. Zodra je een aanval blokkeert word er lichte schade aangedaan aan je karakter maar doe je een perfecte pareer beweging dan zal je de vijand op het verkeerde been zetten, geen schade oplopen en het wapen van de vijand word zwakker.

Zodra je een vijand genoeg schade toedoet zal deze een witte gloed gaan krijgen wat betekent dat hij zijn verdediging verliest en dit is dan ook het ideale moment om een Fatal Attack te doen. Deze Fatal Attack doet veel schade bij je tegenstander.

Neowiz heeft een leuk concept neergezet wat betreft het combineren van wapens. Elk wapen is namelijk te combineren met een ander wapen en dat zorgt voor een leuke afwisseling in de game. Ook zijn er wapens die je helaas niet kunt combineren maar die zijn vaak ook flink veel sterker.

Pinokkio heeft verder ook een aantal mogelijkheden die hij met zich meebrengt zoals een mechanische linkerarm waarmee je veel dingen kan doen. In het begin zul je de arm alleen kunnen gebruiken om mee te slaan maar later zal je deze ook kunnen gebruiken om bijvoorbeeld vuur mee te spuwen. Je kunt deze mogelijkheden niet altijd gebruiken want je hebt een Legion Meter tot je beschikking die langzaam aan leeg loopt bij gebruik maar die je weer aan kan vullen met Legion Magazines.

Lies of P heeft twee verschillende grafische modi dit gaat om de volgende twee:

• Quality Modus: Bij de Quality modus draait de game op 1440P die word geupscaled naar 4K met een framerate van 30fps. Heb je een TV die 120Hz refresh rate hebben kunnen de game optillen naar 40fps.
  • Performance Modus: In deze modus draait de game op een native 1080p resolutie. Waarbij je ook nog eens 60fps kunt gaan halen.

Helaas heeft de game wat kleine mankementen. De game stottert op momenten dat de actie vrij snel gaat. Het haalt wat weg uit de sfeer die in de game waarin de sfeer erg goed is. Deze mankementen komen dus vooral wanneer je rent en wanneer je snel probeert te draaien met je karakter.

De soundtrack in de game is ook erg sterk te noemen. Op sommige momenten waar het nodig is krijgt de game super spannende muziek waarbij de game op andere momenten heel rustig is waar nodig. Ook zijn er grammofoonplaten te vinden die je in Krat kan afluisteren waar je ook veel verschillende soorten nummers hoort.

Neowiz zet met Lies of P een waardige Souls-Like game neer met een goed verhaal dat spannend is van het begin tot aan het einde. Het is de meest duistere versie van Pinokkio die er maar is. In de wereld van Krat is het oog op detail prachtig en de algehele sfeer en personages zijn ook goed vormgegeven. Wil je het verhaal van Pinokkio spelen zoals je nooit eerder hebt gedaan? Check dan heel snel Lies of P.