Home Gaming Jurassic World Evolution 2 review

Jurassic World Evolution 2 review

Mocht je een nare smaak hebben overgehouden aan het eerste deel, voelde deze echt als een schreeuw en niet fijn, dan kan je je hart luchten in het vervolg, waar het gelukkig draait om ons, de spelers.

Ontwikkelaar Frontier heeft het vanaf het begin duidelijk gemaakt het wordt een heerlijk pallet vol met Dinosaurussen, vol met scenario’s uit Jurassic Park en World. Daarbij raakt het ergens zichzelf ook een beetje kwijt, helaas. Het is een simulatie die iets te chaotisch is en soms de rode draad compleet mist.

De game biedt je twee verschillende story modi, één van de originele film en deze verschuift het beeld een beetje met een Wat Als scenario. De andere is meer een vervolg op de World Series en gaat verder na de gebeurtenissen van Fallen Kingdom.

Beide draaien natuurlijk nog steeds om het succesvol laten draaien van een prehistorisch pretpark, dit doe je terwijl je met diverse scenarios en scenes afrekent. Het mooie is wel dat er diverse acteurs bij de game betrokken zijn, waaronder Jeff Goldblum die zijn rol als Dr. Ian Malcom weer vertolkt.

De gameplay voor de game is eigenlijk heel vertrouwd, ook al heb je geen ervaring met de serie. Je begint met een leuk budget om zo je park uit te bouwen en je geld te vergroten. Dan kan je uitbouwen en meer en meer missies doen. Maar zo makkelijk is het niet, het is natuurlijk geen Theme Park world, tuurlijk heb je te maken met loslopende dino’s, tegenstanders en de standaard zaken die bij een park horen als prijzen en verkoop van merchandise.

Dit alles wordt gelukkig begeleid door de heerlijke stem van Dr. Ian Malcom, die natuurlijk wel houdt van de nodige chaos met dino’s. Maar het kan ook teveel en alles waar te voor staat is niet lekker in mijn ogen. Het is natuurlijk waar de game om draait, als je een game bedenkt met dino’s, maar het is daarbij ook meteen het zwakte bod dat dat alles is.

De strijd van de game, het zijn van een themepark en hangen naar de films, denk aan de ontsnappingen van wat carnivoren. Het is niet echt een lekkere balans. Natuurlijk heb je wel lol en plezier bij het bouwen, maar sommige zaken voelen gewoon niet in balans en halen de echt een beetje de lol eraf.

De game is al we hem vergelijken met het eerste deel wel verbeterd, hij hangt nog er op aan de trial en error manier van park management. Net als met het origineel is het leuk om dit soort momenten op te lossen en het levert een stukje blijdschap op, maar het gaat soms net iets te ver. Sommige scenario’s in de verhaal modi vereisen soms wat zaken om te doen en deze brengt de speler dan weer op een punt dat je denkt, huh hoe kan dit nou. Het geeft je een niet eerlijke situatie, iets wat je zelfs met de grootste dino uitbraak niet hebt.

De game houdt er een aparte manier van strategie op na, sommige taken dient de speler echt handmatig te doen. Het is de eerste keer leuk, maar daarna houd ik mij liever bezig met waar ik iets moet plaatsen, dan het het scannen van een dino. Het geeft mij totaal geen voldoening, het handmatig bijvullen van een vul station, of scannen van een nieuwe dino. Dit soort zaken moet je kunnen inregelen. Het kost alleen maar tijd.

De mix tussen deze zaken is precies wat mij soms tegenhoudt. Het maakt de game nou net niet leuk genoeg. Misschien ga ik er té in, misschien moet ik erin gaan en alles accepteren zoals het is.

Het mooie aan de game is wel dat je helemaal tot aan de grond kan komen en de dieren van dichtbij kan benaderen. Je kan ze zien in alle pracht, ze voeren en zien hoe ze leven. Er zitten genoeg soorten in de game om zo uit te bouwen tot een mega park. Ik zou ook lekker de story mode links laten liggen en heerlijk de sandbox in duiken en je eigen park bouwen from scratch. Frontier heeft gewoon weer top werk geleverd met de details van deze wezens.

Er is niet echt een tutorial aanwezig, maar het gaat eigenlijk vanzelf en steekt niet heel moeilijk in elkaar.

De game is speelbaar op diverse platformen, wij speelde de PC versie. Ik geloof dat voor de console versies de controller zo is ingericht dat je best makkelijk kan bouwen. Maar voor mij is een sim toch het lekkerste op de PC.