Home Gaming Introductie en historische achtergrond van esports

Introductie en historische achtergrond van esports

by Mark van Truijen

Elektronische sporten worden esports genoemd. Elke videogame met een serieuze competitieve scene wordt een esport genoemd. League of Legends, Overwatch en Counter-Strike: Global Offensive zijn misschien wel de meest populaire esports.voor meer details bezoek deze link LeoVegas. Esports (ook wel elektronische sporten, e-sports of eSports genoemd) is een soort videogamecompetitie.

 Esports zijn meestal georganiseerde multiplayer-videogame-evenementen tussen professionele spelers, individueel of in teams.Hoewel georganiseerde toernooien al lang een kenmerk van videogames zijn, waren ze vooral tussen amateurs tot het einde van de jaren 2000, toen professionele gamers begonnen deel te nemen en het aantal kijkers van deze evenementen via livestreaming omhoogschoot.

 Esports is tegen de jaren 2010 een prominent onderdeel van de videogame-industrie geworden, waarbij veel gamemakers actief toernooien en andere evenementen ontwerpen en ondersteunen.

Historische achtergrond van eSports

Op 19 oktober 1972 vond op Stanford University het eerste gedocumenteerde videogametoernooi plaats voor het spel Spacewar.

Harvard-studenten werden uitgenodigd voor een “Interstellaire ruimteoorlogolympische spelen”, met Bruce Order om de klanttevredenheid te vergroten door het vijf-man free-for-all-evenement te winnen en Tovar en Robert E. Maas het teamevenement te winnen, met als hoofdprijs een jaar lidmaatschap naar Rolling Stone. De oorsprong van moderne esports is terug te voeren op competitieve face-to-face arcade-videogame-evenementen.

De All Japan TV Game Championships, een landelijke arcade-videogamecompetitie in Japan, werd in 1974 gehouden door Sega en was een voorloper van esports.

Taito’s Space Invaders, uitgebracht in 1978, luidde de gouden eeuw van arcade-videogames in door het gebruik van een aanhoudende topscore voor alle spelers populair te maken.

 Verschillende videogames volgden in de komende jaren en voegden nieuwe manieren toe om topscores bij te houden, zoals topscoretabellen met de initialen van de spelers in Asteroids uit 1979. High-score jagen werd een populair tijdverdrijf en een competitieve sport.

Multiplayer online gevecht

Multiplayer online battle arena (MOBA), first-person shooter (FPS), combat, card, battle royale en real plan (RTS) games zijn erg populaire videogamegenres die verband houden met esports. League of Legends, Dota, Counter-Strike, Valorant, Blizzard, Street Fighter, Super Smash Bros.

 en StarCraft zijn slechts enkele van de populaire esport-franchises. De League of Legends World Cup, Dota 2 National, de Evolution Championship Series (EVO) en de Intel Extreme Masters behoren tot de meest populaire esports-competities.

 Veel andere evenementen, zoals de Overwatch League, bevatten een reeks competitiewedstrijden met gesponsorde teams.

Hoewel de legaliteit van esports als een legitieme sportcompetitie nog steeds ter discussie staat, zijn ze naast traditionele sporten opgenomen in bepaalde multinationale evenementen in Azië, en het Internationaal Olympisch Comité heeft gedebatteerd over de opname ervan in toekomstige Olympische evenementen.

Professionele esports game in Nederland

De meest professionele esports-game van Nederland is Game of Legends, die wordt gespeeld door professionele teams in het land. Het wordt vertegenwoordigd door 11 squadrons, met een totale prijzenpot van $ 934.753 dollar.

Als alleen professionele mensen uit Nederland worden overwogen, wordt League of Legends het populairste spel. Er doen hier 66 deelnemers mee in deze esports-categorie, met een totale prijzenpot van $ 351.441.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x