Home Gaming Immortals of Aveum Review

Immortals of Aveum Review

Immortals of Aveum markeert het sprankelende debuut van Ascendant Studios, samengesteld uit voormalige Telltale Games-veteranen. Deze gloednieuwe IP betovert ons met een first-person shooter die magie als munitie gebruikt in plaats van kogels. Het spel onderscheidt zich als een van de pioniers die de grenzen van de toekomst verkent, aangedreven door Unreal Engine 5 met de verbluffende Lumen- en Nanite-technologieën.

In een gamelandschap verzadigd met battle passes, seizoensgebonden updates en voortdurende microtransacties, is “Immortals of Aveum” een verademing, want het is een puur singleplayer-avontuur dat de nadruk legt op het vertellen van een meeslepend verhaal. Kan het deze beloften waarmaken en ons betoveren? Wij checkten de game en de beleving lees je hieronder

In de wereld van Aveum heerst een diepgewortelde magie, overschaduwd door een voortdurende oorlog, de Everwar genaamd. Talloze naties zijn in de strijd verdwenen, en slechts enkele grootmachten blijven over. Ondertussen breidt zich letterlijk een gapend gat in de wereld uit, waar de wereldleiders zich maar al te gemakkelijk van afkeren. Iedereen is getekend door de gruwelen van de oorlog en wanhopig op zoek naar een uitweg.

Magie manifesteert zich in drie verschillende kleuren: groen, blauw en rood. Je sociale status in deze wereld wordt bepaald door je magische bekwaamheid, en de elite wordt “Magnus” genoemd. Normaal gesproken kan een persoon slechts één vorm van magie beheersen, maar Jak, onze rebelse hoofdpersoon, is een uitzondering, aangezien hij alle drie de kleuren kan gebruiken. Dit maakt hem plotseling zeer begeerlijk en opent de mogelijkheid om lid te worden van de Immortals, een elitegroep Magni. Maar kan Jak zich vinden in de methoden van zijn medestrijders?

Het verhaal van “Immortals of Aveum” is zeker boeiend, hoewel het niet altijd verrassend is. Jak is een sympathiek hoofdpersonage vanwege zijn eerlijkheid en zijn vermogen om de absurditeit van sommige dogma’s niet te negeren. Echter, het script lijdt soms onder een overmatige drang naar humor, vooral bij jongere personages. Hoewel de humor de wereld niet verstoort, had het verhaal nog dieper kunnen gaan door bepaalde plotelementen verder te verkennen, zoals de impact van machtsbeluste grootmachten op de lagere klassen en andere naties.

Schrijvers Michael Kirkbride en Bret Robbins hebben de wereld van “Immortals of Aveum” rijkelijk voorzien van interessante lore en een intrigerende setting met magische elementen. Deze achtergrondinformatie geeft de wereld meer diepgang en smaak. Het is jammer dat sommige van deze interessante concepten niet volledig worden uitgewerkt in het verhaal.

In termen van gameplay biedt “Immortals of Aveum” een verfrissende ervaring. Jak’s vermogen om magie in drie verschillende kleuren te gebruiken, vormt de kern van de first-person shooter-mechanica. Je kunt met één druk op de knop van kleur wisselen, afhankelijk van je behoeften. Blauw staat voor precisieschieten, groen voor snel vuur en rood voor krachtige explosies. Je hebt de vrijheid om je eigen speelstijl te kiezen en upgrades toe te passen op je voorkeurskleur. Tijdens gevechten moet je echter in beweging blijven, anders ben je een gemakkelijk doelwit voor vijanden. Dat wisselen met één knop kan een zegen zijn, maar daarnaast ook een vloek. Het is namelijk niet mogelijk terug te schakelen enkel voorwaarts, nu hoor ik je denken, maar met drie kleuren is dat toch geen ramp. Nee, maar sommige vijanden hebben specifieke kleur gebonden eigenschappen, waardoor strategische keuzes belangrijk worden. Naast het kleurveranderingsmechanisme beschik je over speciale vaardigheden en krachtige aanvallen die je kunt ontgrendelen. Deze variatie houdt de gevechten boeiend.

Je uitrusting, zoals speciale handschoenen, ringen en andere accessoires, beïnvloedt je krachten en capaciteiten. Je kunt deze items vinden, maken of upgraden met in-game valuta. Het investeren van skill points in de skill tree van de drie kleuren geeft je nog meer aanpassingsmogelijkheden. Dit biedt diepgang aan de gameplay, hoewel soms de nadruk meer op statistieken dan op gameplayveranderingen ligt. Het is jammer, er had meer ingezeten wat mij betreft.

“Immortals of Aveum” bevat ook elementen van een Metroidvania, waarbij je nieuwe vaardigheden in de loop van het verhaal ontgrendelt om eerdere gebieden opnieuw te verkennen en geheimen te ontdekken. Deze extra uitdagingen bieden beloningen zoals uitrusting, ervaringspunten, geld en gekleurde elementen. Het geeft je de vrijheid om je personage te versterken en voegt variatie toe aan de gameplay.

De artistieke richting van “Immortals of Aveum” verdient lof, met gevarieerde en kleurrijke omgevingen die de aandacht trekken. De “tussenwereld” en het ijsfort zijn absolute hoogtepunten, en de kleurrijke magie spat van het scherm met indrukwekkende deeltjeseffecten. Het spel streeft naar een soepele 60 frames per seconde op de Xbox Series X en slaagt hier over het algemeen in, hoewel sommige grote gevechten met veel deeltjeseffecten af en toe een lichte framerateverlaging kunnen vertonen.

Er zijn echter enkele technische haperingen, zoals wazigheid en pop-in, en sommige lichteffecten en ray-tracing kunnen onregelmatigheden vertonen. Daarnaast had ik het geluk dat mijn game crashte en ik dus niet verder kon waar ik gebleven was, dit levert toch wel wat frustratie op moet ik bekennen. Ik dacht dat dit met de laatste update verholpen was, echter heb ik de game compleet moeten verwijderen en opnieuw moeten beginnen. De spelwerelden, hoewel visueel aantrekkelijk, kunnen soms levenloos aanvoelen door het gebrek aan interactie met niet-belangrijke NPC’s. De muziek past goed bij de sfeer van het spel, maar blijft niet echt hangen.

“Immortals of Aveum” verdient erkenning vanwege zijn volledig singleplayer-ervaring zonder opdringerige microtransacties. De magische schietmechanica biedt een verfrissende draai aan het first-person shooter-genre, hoewel de humor in het script niet voor iedereen zal zijn. De wereld is prachtig ontworpen, maar de implementatie van Unreal Engine 5 is nog niet helemaal perfect. Over het algemeen is “Immortals of Aveum” een leuk spel met indrukwekkende magische effecten, een solide verhaal en boeiende gameplay.