Huawei, een toonaangevende wereldwijde ICT dienstverlener, zal in de komende 5 jaar ten minste 100 Nederlandse studenten naar China brengen met haar ‘Seeds for the Future’ programma. Dit werd aangekondigd ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Huawei in Nederland.
Lokale bijdrage
Om bij te dragen aan de lokale samenleving zal Huawei in de komende 5 jaar 100 studenten selecteren van Nederlandse universiteiten zoals de TU Delft en de Universiteit van Amsterdam voor een studiereis naar China. In China ontvangen de studenten hands-on ervaring en ICT kennis op het hoofdkwartier van Huawei in Shenzhen. Om de digitale kloof te overbruggen en te verzekeren dat er voldoende ICT-kennis in de toekomst zal zijn in Nederland en de hele wereld is Huawei toegewijd aan het promoten van ICT opleidingen en cursussen onder jongeren.
Nederland als toegangspoort naar Europa
Huawei zette voor het eerst voet aan de grond in Nederland in 2005 na de ondertekening van het allereerste significante contract in Europa met Telfort voor het UMTS (3G) netwerk. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot 650 medewerkers en heeft inmiddels een sterke positie in de Nederlandse telecom en ICT-markt door meer dan 10 miljoen mensen in Nederland met elkaar te verbinden. Afgezien van de Carrier Business Group, waarbij Huawei telecomapparatuur levert voor de netwerken van de telecom operators, heeft Huawei de Enterprise Business Group opgericht in 2011 om zich te richten op bedrijven met IT-oplossingen en de Consumer Business Group in 2012 om consumenten te bereiken met smartphones en tablets.
Digitalisering van Nederland
Huawei is toegewijd aan de digitalisering van Nederland met innovatieve producten en oplossingen. De nadruk zal liggen op Smart City oplossingen waarbij het steden kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van leven en door de verbetering van milieubescherming, de openbare veiligheid, stedelijke diensten en zakelijke activiteiten. Momenteel heeft Huawei Smart City Memorandum of Understandings (MoU’s) getekend met 5 Nederlandse steden – Amsterdam, Den Haag, Tilburg, Groningen en Amstelveen.
Wonder Wang, CEO van Huawei Technologies Netherlands, zegt: “Nederland was het eerste Europese land waar we een belangrijk contract hebben ondertekend. Voor Huawei was Nederland de toegangspoort naar Europa en we zijn erg dankbaar voor alle steun die we hebben ontvangen van onze klanten, partners en andere belanghebbenden in de afgelopen 10 jaar. We kijken nu uit naar de komende decennia, want we zijn hier voor de lange termijn en we willen nog meer waarde creëren voor onze klanten en de lokale samenleving.
Xu Chen, Ambassadeur van de Volksrepubliek China, zegt: “Het succes van Huawei in Nederland is een prachtig voorbeeld voor andere Chinese investeerders in Nederland en zelfs in Europa. Ik verwacht dat Chinese bedrijven zoals Huawei aanhoudend zullen groeien in Nederland. Ik hoop dat Nederland en China nog meer gaan samenwerken, met wederzijdse voordelen en win-win-resultaten tot gevolg, waarbij het voorbeeld van Huawei genomen wordt.”
Mark Klein, CEO T-Mobile Nederland, zegt: “In 2012 hebben we besloten om het beste netwerk van Nederland te bouwen met de beste frequenties en het hoogste aantal antennes. Op dat moment waren wij ons ervan bewust dat het beste netwerk alleen kan worden bereikt door de samenwerking tussen twee bedrijven met een focus op state-of-the-art technologie en dat bedrijf is Huawei. Zonder hen zou dit nooit zo’n succes zijn geweest en nu laat dat netwerk ons toe om een echte game-changer te zijn voor onze klanten.”
Henk van Raan, Directeur Facility / New Business Development Amsterdam ArenA, zegt: “Innovatie kan niet alleen worden gerealiseerd en de beste creaties zijn de resultaten van een gezamenlijke inspanning met innovatie partners zoals Huawei. Met Huawei hebben we het meest geconnecteerde stadion van Nederland gerealiseerd door het opzetten van een state-of-the-art Wi-Fi netwerk in de Amsterdam ArenA . Samen willen we Smart Stadium en stadsontwikkelingen leiden en samen streven we om het stadion van de toekomst te creëren.”
Het jubileum van het bedrijf werd gevierd met meer dan 900 klanten, partners, medewerkers en mensen die Huawei in het afgelopen decennium hebben gesteund.