Home Gaming Horizon Forbidden West PS5 review – Diep het westen in

Horizon Forbidden West PS5 review – Diep het westen in

Wij kunnen het toch wel onze Nederlandse trots noemen, de Horizon serie! Zero Dawn kwam in November van 2017 uit en nu 4 en een half jaar later kunnen wij genieten van het vervolg Forbidden West. Forbidden West gaat verder waar Zero Dawn eindigde. Aloy is op zoek naar antwoorden nadat zij natuurlijk The Battle of the Spire had gewonnen tegen Hades. Om achter alle antwoorden te komen en GAIA te vinden moet Aloy naar het Forbidden West gaan. De vraag is natuurlijk echter of het allemaal zal gaan zoals zij wilt.

Een prachtige wereld

De wereld van Horizon Zero Dawn was ontzettend prachtig en met de kracht van de PS5 is Forbidden West nog vele malen mooier. Met de PS5 heb je daarnaast ook de keuze om de game in prachtige 4K graphics te spelen op 30FPS of dat je op een iets lagere resolutie speelt op 60FPS. De verschillen tussen deze twee modi is wel te zien, maar de 60FPS mode ziet er nog steeds belachelijk mooi uit. Aloy zelf ziet er ontzettend mooi vormgegeven uit. Het grootste verschil tussen haar karakter uit Forbidden West ten opzichte van Zero Dawn is misschien wel hoe het haar van Aloy is vormgegeven. Aan elk klein detail is gedacht, waardoor Aloy er bijna levensecht uitziet. Daarnaast heeft Guerrilla Games ook genoeg aandacht besteed aan de karakters die naast Aloy in de wereld leven. Tuurlijk zijn ze iets minder gedetailleerd, maar ze doen amper onder voor de hoofdrol spelers in Forbidden West. Hierdoor ziet de volledige cast van Forbidden West er simpelweg spectaculair uit.

Dan de wereld om Aloy mee en wat is dat een genot om door heen te lopen. Als je door de Forbidden West loopt ziet het er een prachtig uit, maar twee zijn er ook regelmatige weersomstandigheden die de wereld nog wat onstuimiger en mooier maken. Zo kan je lopen door een woestijn heen en zie je opeens een kleine tornado door de wereld gaan of je zicht wordt juist minder door een zandstorm. Het zijn kleine toevoegingen die de wereld levendig laten lijken. De wereld zit daarnaast ook vol met machines en in Forbidden West zijn er nog veel meer machines dan in Zero Dawn. Als een machine er angstaanjagend uitziet, dan zal die waarschijnlijk ook angstaanjagend zijn. De machines zien er allemaal op hun eigen manier geweldig uit en als je in gevecht bent met ze kan je ook bepaalde delen van hun lichaam afschieten. Deze onderdelen blijven ook op het veld liggen. Het zijn allemaal kleine toevoegingen, maar zo voelt de wereld wel prachtig en levendig.

Op zoek naar GAIA

Veel willen wij niet vertellen over het verhaal, omdat het verhaal in Forbidden West zelf beleefd moet worden met alle twisten die je kan vinden. Het doel van de game is dat je op zoek gaat naar GAIA om ervoor te zorgen dat de blitz die de wereld vernietigd stopt. Je moet daarom haar het Forbidden West om op zoek te gaan naar GAIA. Sylens uit het vorige deel is je namelijk voorgegaan en jij gaat daarom ook naar hem op zoek. Het verhaal heeft erg veel diepgang en de lore van de wereld wordt met elke missie steeds meer uitgebreid. Steeds meer kom je te weten waarom de wereld is zoals die is. Dit is een ontzettend groot voordeel ten opzichte van het vorige deel. Je bleef lang in het ongewisse over wat er nu werkelijk aan de hand was. IN deze game ken je de situatie van de wereld, maar komen er genoeg nieuwe personages langs die de game interessant houden en het verhaal anders maken dan het vorige deel.

Verder heeft Guerrilla Games hard gewerkt aan de feedback van de vorige game. Een van de punten was dat de zijmissies te weinig beloningen gaven en eigenlijk ook los stonden van de wereld. In Forbidden West zijn de zijmissies een integraal onderdeel van de game en is het ook lastig om deze zijmissies links te laten liggen. De zijmissies hebben ontzettend goede verhaallijnen, hebben soms meerdere lagen en je ziet deze personages vaak ook later in de game nog een keer terug. Hierdoor heb je het gevoel dat deze missies meerwaarde hebben om te spelen. In deze zijmissies kom je vaak ook oude karakters van de vorige game tegen, waardoor je soms een gevoel van nostalgie hebt. De beloningen die je ook krijgt voor zijmissies zijn ook veel beter geworden. Soms krijg je een outfit, metal shards of skill points. Die skill points heb je dan ook echt nodig om Aloy beter te maken op alle vlakken, maar daarover meer in het gameplay gedeelte.

Herkenbaar, maar toch nieuw

De gameplay van Forbidden West is eigenlijk best herkenbaar te noemen voor mensen die bekend zijn met Zero Dawn. Aan het begin van de game heb je toegang tot je pijl en boog en kan je valstrikken neerzetten, maar ook ijsblokken gooien. Dit zijn allemaal dingen die uit Zero Dawn komen en je hebt al snel toegang tot deze wapens. Het feit dat je snel toegang hebt tot deze wapens is fijn, omdat mijn angst toch wel was dat je redelijk vanaf 0 moest gaan beginnen in Forbidden West. Dit is gelukkig niet het geval en naarmate de game vordert vind je nieuwe wapens en vaardigheden die je kan gebruiken (zoals een speer die ontploft als die de vijand raakt). Verder heb je al redelijk snel toegang tot de pullcaster. In mijn ogen een van de toevoegingen die eigenlijk niet in de game had hoeven zitten. Met deze pullcaster kan je bepaalde objecten naar je toe trekken, zoals muren die je dan kapot kan maken, maar je kan ook de pullcaster gebruiken om bijvoorbeeld hogerop te komen in een gevecht. Op een bepaald moment was ik in gevecht met een Thunderjaw en kon ik kort op een pilaar staan, waardoor ik even het veld kon bekijken, voordat ik weer naar beneden ging. De pullcaster voelt in mijn ogen als een gimmick die ook niet altijd even goed werkt. In bepaalde puzzels moet je deze ook gebruiken, maar als je net verkeerd springt en niet op tijd op x drukt, dan val je in het water en moet je redelijk ver teruggaan om het nog een keer te proberen.

Verder is de skill tree van Aloy een stuk meer uitgebreid. Je kan namelijk skill points spenderen in de machine tree, trapper tree, hunter tree, warrior tree, stealth tree en health/potions tree. Je kan ervoor kiezen om al redelijk vroeg Aloy heel krachtig te maken als een Hunter of bijvoorbeeld als een Warrior. Door deze skill tree ontgrendel je nieuwe combo’s, nieuwe manier van pijlen afvuren (meerdere tegelijk) en ontgrendel je speciale vaardigheden. Een daarvan is bijvoorbeeld dat je korte tijd moeilijk te zien bent voor vijanden. In mijn playtrough ben ik gegaan voor een gebalanceerde build, maar het kan zeker voordelig zijn om aan het begin meer punten uit te geven aan de Warrior en Hunter tree in mijn ogen.

h

Verder is de gameplay nog veel vloeiender en beter dan het vorige deel, het voelt net allemaal wat soepeler en meer intuïtief. Je kan nu op redelijk veel muren klimmen (niet allemaal), waardoor je makkelijker door de wereld heen kan gaan en sneller hoger op bergen kan komen. In Zero Dawn was dit niet het geval, waardoor je soms een hele omweg moest maken om uiteindelijk bij een missie te komen. Verder is de focus verbeterd, door kort te drukken op R3 kan je al snel een idee krijgen van je omgeving, welke muren je kan beklimmen en welke spullen er liggen. Het scannen van machines is ook veel beter geworden en met je touchpad kan je nu zelfs ook onderdelen van de machine uitlichten, zodat je weet waar je op wilt schieten als je in een verhit gevecht met diegene zit.

Verder zijn wij weinig glitches/bugs tegengekomen en lijkt de game echt prima afgewerkt te zijn en is het juist een goed idee van Guerrilla Games geweest om de game uit te stellen naar 18 februari.

De game klinkt heerlijk

De soundtrack van de game is ook bijzonder om te ervaren. De muziek die tijdens missies wordt afgespeeld is van hoge kwaliteit. De machines klinken allemaal op hun eigen manier, waardoor je soms al kan herkennen welke machines verderop staan, simpelweg omdat ze daar bijvoorbeeld staan te grazen. De game klinkt goed en fijn, waardoor eigenlijk alles op elkaar aansluit.

Horizon Forbidden West is weer een home run voor Playstation. De game is op alle vlakken een verbetering van Horizon Zero Dawn en geeft ons nog veel meer. De wereld voelt levendig, ziet er geweldig uit, laten zijmissies onderdeel voelen van het gehele verhaal en het volledige verhaal is het ook nog is waard om door te spelen. Misschien dat de enige twee kritiekpunten zijn dat de pullcaster in mijn ogen niet de meest geweldige toevoeging is en dat de game redelijk lang duurt als je de tijd neemt voor zijmissies. Verder is Horizon Forbidden West zeker op het moment een deelnemer voor GOTY van 2022 en kan ik niet wachten om de komende weken nog meer in de wereld van Forbidden West te duiken.