Home Gaming High on Life review

High on Life review

Alle trailers omtrent High on Life waren kort gezegd, speciaal. Een Rick en Morty gevoel aan een game geven, hoe zou dat aflopen? Hoe zou High on Life worden ervaren? High on Life is kort gezegd wat het beloofd, een game waarvan je zal gaan houden als je houdt van Rick & Morty. Echter vroegen wij ons af of er meer achter deze game zat, hoe zit het met het shooter gedeelte? Het verhaal? Verveelt het niet dat een pistool steeds tegen je praat? Wij gingen voor jou op onderzoek uit.

De game begint met een invasie van de aarde. Jij bent degene die dit allemaal ziet en bij toeval krijg je toegang tot een pratend geweer. Waar de meeste mensen hiervan zouden schrikken en hopen dat zij wakker worden, voel jij je juist geroepen, door al het gamen wat je namelijk al die jaren hebt gedaan. Vanaf dat punt heb je als doel de G3 te verslaan, de alien maffia bende die de aarde heeft overgenomen (omdat ze ontzettend high kunnen worden van mensen, altijd nice!). Jij gaat samen met Kenny (je pratende geweer), het huis van je ouders (die opeens in de ruimte is) en je zus op weg naar een avontuur vol actie en humor. De werelden die je verkent zijn vooral ontzettend kleurrijk. Elke wereld heeft zijn eigen kleurenpalet en het zijn echt explosies van kleuren. De werelden zien er prachtig uit en daarmee ook de gehele game. De karakters hebben ontzettend veel persoonlijkheid, ook al zien de karakters er niet altijd uit of ze uit het jaar 2023 komen qua graphics. Toch zorgen de kleurrijke omgevingen ervoor dat High on Life er geweldig uit ziet. De steden die je bezoekt zijn niet alleen simpelweg gevuld met gebouwen, maar ook met genoeg aliens die ook af en toe iets zeggen, daardoor voelt de wereld ook vol en levendig aan.

Wat je niet van High on Life verwacht, is dat het eigenlijk een metroidvania is in zijn bloed. Telkens krijg je nieuwe vaardigheden, waarmee je weer eerdere levels kan verkennen en daardoor nieuwe ontdekkingen kan doen. Zo krijg je al snel in het begin een mes (knifey), waarmee je door levels heen kan slingeren, verder krijg je ook een Jetpack later. Dit alles zorgt ervoor dat je uiteindelijk weer teruggaat in levels om alles te krijgen wat er te krijgen valt. Toch is het niet allemaal perfect. Soms voelen bewegingen (zeker met Knifey) een beetje stijf aan. Het slingeren voelt soms erg stijfjes, waardoor je niet de vrijheid hebt om soms te doen wat je wilt.

Naast dat het een metroidvania is, is de game ook een game vol met humor. Wel moet deze humor voor jou zijn. Het is de humor die je herkent van Rick & Morty. Als je die humor geweldig vindt, dan zal je High on Life ook geweldig vinden. Ken je Rick & Morty niet (wat een zonde is)? Dan is de game ook voor jou zolang je maar houdt van harde en grove humor met soms een scheergrap tussendoor. De woorden shit en fuck zullen je om de oren vliegen en soms is het wel allemaal teveel. Na de eerste twee uur heb ik besloten om even niet te spelen. De game overspoelde mij met informatie en dialoog. High on Life is een game die je eigenlijk en episodes moet spelen om het meeste plezier en humor eruit te halen. Gelukkig kan je ook het gepraat op minder frequent zetten. Toch zou ik dit niet aanraden, omdat de dialogen wel goud waard zijn. Mijn tip zou zijn om de game dus in delen te spelen. Uiteindelijk zal je niet alleen Kenny hebben die tegen je zal praten, je zal steeds verschillende geweren vinden die tegen je zullen praten. En iedereen die je wilt vermoorden waarvan het eigenlijk niet mag, daar zullen de geweren commentaar op hebben. De game duurt ongeveer 9 a 10 uur, waardoor het perfect is om in delen te spelen. Stukken van twee uur (of zelfs 1 uur) zullen ervoor zorgen dat de humor leuk blijft en dat het niet teveel wordt.

De geweren zijn dus qua humor geweldig, maar missen soms wel de punchline. Wij bedoelen hiermee dat de geweren soms niet als geweren aanvoelen. Het neerschieten van vijanden voelt niet echt goed. Het is alsof je een waterpistool schiet die toevallig toch mensen schaden toe dient. Het geven van een headshot is daarom ook totaal niet leuk om te doen in deze game. Verder zijn de vijanden redelijk hetzelfde in deze game. Soms zit er wat variatie tussen, maar vaak zijn het drie dezelfde vijanden waar je tegen vecht als het geen eindbaas is. De regulieren gele vijanden, de gele vijanden met geweren die iets sterker zijn en dan de rode vijanden die krabhanden hebben. De gameplay is soms ondermaats, wat zonde is, omdat de rest van de game wel ontzettend sterk is.

High on Life is een game die mij toch zal bijblijven. Ik hou van de humor, de kleuren op mijn scherm en de levendige werelden. Het is een heerlijke game waar ik vaak hard op heb gelachen wanneer de acteurs zelfs moesten lachen tussen hun lijnen door. Het is een game die je even doet vergeten hoe serieus de wereld is en je onderdompelt in een soort van Rick & Morty spin-off. Echter is de gameplay soms ondermaats en niet sterk, wat zonde is. Gelukkig heeft de game zo geweldige atmosfeer en humor, dat je het voor lieft neemt. Het voelt simpelweg als een heerlijke game die je vooral niet te serieus moet noemen.