Home Featured Grounded Preview – Wordt groot door klein te blijven

Grounded Preview – Wordt groot door klein te blijven

by Jos Vis

Net voordat Microsoft op het punt staat om hun nieuwe next-gen console uit te brengen, krijgen we een preview voorgeschoteld van misschien wel de beste Xbox Game Studios-game van de huidige generatie. Grounded is de zoveelste survival-game op de markt, maar weet zich op allerlei manieren te onderscheiden van de rest. In deze game zul je groot worden door klein te blijven…

Voorwoord

Mensen die mijn reviews vaker lezen zullen inmiddels weten dat ik er geen geheim van maak dat ik een grote Minecraft-fan ben. Helaas heb ik inmiddels alle hoeken en geheimen van Mojang’s topper gezien, waardoor ik de game amper nog speel. Toch heb ik het spel achterlijk veel uren gespeeld en meestal deed ik dat met mijn maat (Henk). Na Minecraft zijn er veel games uitgekomen die min of meer hetzelfde principe nastreven, maar geen van deze games gaf mij hetzelfde gevoel.

Persoonlijk gezien draait het in een game als Minecraft om de transformatie van de omgevingen. Je begint met helemaal niets, maar gaandeweg bouw je steeds meer gebouwen en dingen, waardoor je uiteindelijk met een trots gevoel naar je bouwwerken kijkt. Nu zijn er veel spellen die dit doen, maar er zijn er maar weinig die jouw daar helemaal vrij in laten. Zo kun je vaak wat bouwen, maar moet je het doen met voorgekauwde objecten, die je ook nog eens op gelimiteerde plekken kunt plaatsen. Het is ook niet geheel vreemd, want in Minecraft bestaat de hele wereld nu eenmaal uit blokken, terwijl andere games op een andere manier zijn opgebouwd.

Wanneer er een game uitkomt die ook maar iets doet met het principe van Minecraft, trommel ik Henk op om de game te gaan testen. Meestal zijn wij al vrij snel teleurgesteld in de systemen van die spellen en zo gaat onze zoektocht naar de ‘volgende Minecraft-game’ weer verder. Op het moment dat Grounded uitkwam heb ik Henk laten weten dat er weer een kandidaat is en hij is er meteen ingedoken. Het verschil met andere games uit het genre is het feit dat Henk sindsdien niet meer weg te slaan is uit de wereld van Grounded en hij inmiddels al een behoorlijke basis heeft gebouwd. Zelf ben ik ook helemaal in de ban van deze game en heb ik inmiddels aardig wat uren in Grounded gestoken, samen met mijn vrouw.

Klein, maar fijn

Wat maakt Grounded dan zo sterk en verslavend? Dat is niet in één zin uit te leggen, maar het begint met de setting en het bouwsysteem. De game speelt zich af in een tuin, terwijl jij na een of ander experiment enorm bent gekrompen. Denk hierbij aan het plot van de film ‘Honey, I shrink the kids’ uit 1989 en je krijgt een goed beeld van wat je in Grounded kunt verwachten. Doordat jij zo klein bent, lijken insecten ineens enorm groot en blijken ze een stuk gevaarlijker te zijn. De tuin oogt bijzonder realistisch en het is duidelijk dat de ontwikkelaars van Obsidian veel hebben nagedacht over wat je allemaal in een tuin kan tegenkomen.

In een survival-game moet je uiteraard zien te overleven en dat betekent dat je zult moeten eten en drinken. In Grounded eet je onder andere snuitkevers, larven, bladluizen en muggen en krijg je te maken met zowel ‘vriendelijke’ als zeer gevaarlijke insecten. Elke insect vraagt om een unieke behandeling en na verloop van tijd is het duidelijk wat je van hen kunt verwachten. Daarnaast leveren alle insecten ook verschillende grondstoffen of delen op, waarmee je weer bepaalde dingen kunt bouwen. Bij dorst zul je opzoek moeten gaan naar waterdruppels, die aan sommige grassprieten blijven hangen. Dat is soms even zoeken, maar het is handiger om opzoek te gaan naar een van de pakjes drinken die als oud vuil in de tuin liggen.

Trots van het bouwen

Zoals eerder gezegd valt of staat een survival-game met het niveau van het bouwsysteem. Grassprieten kun je omhakken om planken van gras te maken en deze kunnen dan weer gebruikt worden om bijvoorbeeld een muur te maken. Hoe meer grondstoffen je vindt, hoe meer objecten je kunt fabriceren. Veel van deze objecten zijn al voorgekauwd, maar toch merk je dat je veel vrijheid hebt in het maken van je basis. Het fijne is dat je niet in het bezit hoeft te zijn van het juiste aantal planken, omdat je alvast een blauwdruk kunt neerzetten.

Het blauwdrukkensysteem is mijns inziens dé ster van de game, omdat dit systeem zorgt voor een soepele vooruitgang in het bouwen van je huis of basis. Het werkt als volgt: Henk en ik willen een schutting om onze basis bouwen en Henk zet hier alvast een blauwdruk voor neer. Hierdoor kan ik precies zien waar de schutting moet komen en als ik dichtbij de schutting ga staan zie ik precies welke grondstoffen ik hier nog voor nodig heb en welke ik al in mijn inventory heb.

Ik heb twee planken bij me, maar het stuk schutting heeft er 4 nodig. Het systeem geeft je de mogelijkheid om alvast die twee planken toe te voegen, waardoor je niet hoeft te wachten totdat je precies het juiste aantal planken in je handen hebt. Daarna komt Henk langsgelopen en vult hij de ontbrekende planken aan. Dit systeem werkt als een trein en zorgt ervoor dat we zonder al te veel communicatie allebei precies kunnen zien wat een object nodig heeft. Hierdoor is het bouwen van objecten een enorm fijne bezigheid, terwijl je daarnaast aardig wat vrijheid hebt in het plaatsen van deze objecten.

Het is nog niet perfect, want soms is het neerzetten van zo’n blauwdruk een beetje glitchy. Hierdoor kreeg ik bepaalde gaten in de schutting niet gedicht, maar ik ben mij ervan bewust dat de game nog maar net speelbaar is en dat we spelen met versie 0.1. In deze vroege versie zitten aardig wat objecten, al moet je wel eerst de juiste grondstoffen vinden of bepaalde mogelijkheden unlocken. Zo maak je een stoel van mierenpoten en gras, terwijl je dan eerst één mier gedood moet hebben om de blauwdruk beschikbaar te maken. Vervolgens maak je een blauwdruk, geef je het een plaats en vul je de ontbrekende delen op. Het leuke is dat je in het uiteindelijke resultaat goed kunt zien dat de stoelleuning is gemaakt van mierenpoten.

Avontuur en opdrachten

Natuurlijk draait Grounded niet alleen maar om het bouwen van een basis en word je uitgedaagd om op avontuur te gaan. Om je hierbij aan te moedigen kent de game een opdrachtensysteem, waarmee je spelenderwijs meer komt te weten over de tuin. Zelf haal ik al veel plezier uit het zoeken naar grondstoffen, maar het is fijn dat je soms wat bijgestuurd wordt met een doel. Later kom je een npc tegen, waar je nog meer opdrachten en info kunt scoren. Zodra je deze npc vindt, krijg je een melding te zien waarin wordt gezegd dat je aan het einde van de ‘story content’ zit, maar dat wil niet zeggen dat je gelijk klaar bent met het krijgen van opdrachten.

Persoonlijk had ik het geen probleem gevonden als je alles helemaal zelf moest uitzoeken en gelukkig krijg je verder prima de ruimte zelf op onderzoek uit te gaan. Meestal ben ik zo’n twee of drie dagen (in-game) bezig met bouwen en voorbereiding, om daarna een dag lang op avontuur uit te gaan. Onderweg kom je allerlei insecten tegen, maar het is de spin die je de stuipen op het lijf zal jagen. Zelf ben ik wat banger aangelegd in survival-games en daar ben ik eerlijk gezegd erg blij mee, want hierdoor haal ik voor mezelf het meeste uit een spel. De kans is groot dat ook jij even staat te rillen bij het zien van je eerste spin.

Deze spinnen laten het gras flink bewegen, waardoor je ze al van een gepaste afstand kunt zien. Zodra ze jou zien zullen ze zonder enige twijfel een aanval inzetten en is het rennen geblazen. Doordat de insteek van de tuin in Grounded realistisch is, zien de spinnen er behoorlijk indrukwekkend uit. Mocht je arachnophobisch zijn aangelegd is het goed om te weten dat de game een optie heeft om de spinnen minder eng te maken. Eerlijk gezegd ben ik niet bang van spinnen, maar in Grounded ervaar ik ze als een enorme nachtmerrie. Henk heeft er inmiddels al een paar gedood, maar verder dan een afschuwelijke dood ben ik nog niet gekomen.

Tijdens het ontdekken van de rest van de tuin kom je telkens weer nieuwe dingen tegen, die je nieuwe mogelijkheden of moeilijkheden bieden. Gelukkig zijn er vaak meerdere manieren van bewegen mogelijk, waaronder mijn favoriet: over takken heenlopen, zodat spinnen je niet kunnen bereiken. Overigens zijn niet alle dieren in de tuin vijandig, maar sommige zullen wel tot vechten overgaan als jij ze aanvalt of hun nest bestormt.

De toekomst

De game is nog in een vroeg stadium, maar het is al duidelijk dat de basis erg sterk is. Buiten Minecraft om hebben Henk en ik nog nooit zoveel tijd gestopt in een game die nog niet af is, maar Grounded krijgt het voor elkaar. Obsidian heeft duidelijk goed nagedacht over de setting van de game, maar de weg naar een full release (1.0) kan alles nog maken of breken. De mogelijkheden zijn eindeloos, denk maar eens na over wat je allemaal in een tuin kunt tegenkomen. Wespen, wormen, vogels, vissen, pissebedden, grind, muizen, stoelen, tafels, mensen, beelden van kabouters, kikkers… ik ben het allemaal nog niet tegengekomen in Grounded.

Het is ook duidelijk dat Obsidian bezig is met een verhaal in Grounded, maar dit zal vast van minder belang worden. Natuurlijk zal men proberen de opdrachten vers te houden en daarbij is het fijn om een verhaal te hebben. Hoe houd je zoiets op lange termijn leuk en spannend? Dat terwijl de gameplay juist gaat over het veranderen van je omgeving op lange termijn. Van mij hoeft er ook geen einde te komen aan Grounded, als er maar nieuwe grondstoffen, bouwmogelijkheden en dieren worden toegevoegd. Het zou leuk zijn als je op de een of andere manier in dat grote huis op de achtergrond kunt komen en bijvoorbeeld kunt gaan bouwen in een kinderkamer of keuken. Of het ooit die kant op zal gaan is moeilijk zeggen, maar ook hier zijn de mogelijkheden enorm.

Conclusie

Ondanks dat Grounded nog in versie 0.1 zit, is de game al enorm verslavend en valt er genoeg te ontdekken en te bouwen. De basis is enorm sterk en ik durf zelfs te stellen dat dit de leukste Xbox Game Studios-game is in jaren. Sterker nog; Grounded is het leukste spel dat ik tot nu toe dit jaar heb gespeeld en ik ben zeer benieuwd wat Obsidian allemaal van plan is met de game. Ik heb er alle vertrouwen in, zolang men het functioneel en ‘realistisch’ houdt. Zo grounded erg groot kunnen worden door klein te blijven.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x