Home Gaming Grid Legends Review

Grid Legends Review

Als je aan race games denkt, zal je vast als eerste aan Forza denken of Gran Turismo, dit is afhankelijk van je console naar keuze. Maar deze twee grootheden vormen tegenwoordig de backbone als het op racing aankomt. Die laatste is onlangs uitgekomen, even daarvoor kwam Grid Legends uit. De game valt tussen beide titels in en staat daarbij zijn mannetje, of wagentje in dit geval.

In de game krijg je de kans om te racen door de straten van London, Dubai, Chicago en nog meer grote steden. Dit doe je zoals je al gokt, in diverse voertuigen, van de klassieke muscle cars tot de luxere wagens, er is een flink scala aan wagens te vinden. Daarbij zijn de events in de game gelukkig ook verdeeld en is het niet enkel je rondjes maken, je hebt de multi lapper, van punt naar punt rijden, eliminatie races en time trials. Er is genoeg variatie op dit vlak te vinden.
Dat racen is zoals je gewend bent van andere games ruim in te stellen, van het automatisch remmen, tot je tractie niveau. Je kan het zo moeilijk of realistisch maken als je zelf wilt. De race lijn is ook aanwezig en dan is er nog een terugspoel mogelijkheid, deze is ideaal als je even de fout in gaat of je klapt even ergens tegen op. We zien het tegenwoordig vaker in race games, het maakt dat de game iets vergefelijker wordt voor je.

Maar waarom dan GRID, doet het echt wat anders dan de rest? Nee, eigenlijk niet. Het is een race game zoals we die vaker zien, het biedt je uitdagende races, dit zijn er echt genoeg. De tracks zijn uitdagend en heel divers, en de AI staat ook zijn mannetje. Soms wel even beter dan andere titels. De single player modi geeft je een goeie mix als het gaat om voertuigen, weer condities en events. Alles bij elkaar gegooid geeft je een hele solide race game. De game voelt daarbij gewoon heel soepel aan. Het racen is niet ineens heel anders, eigenlijk gewoon heel fijn. Ik ben weleens ergens in gestapt dat ik heel erg moest wennen aan hoe de game voelde, GRID Legends voelt een beetje als nieuwe nikes, je hebt ze nog niet ingelopen maar zitten eigenlijk meteen goed.

De game geeft je iets wat de meeste games niet doen, in de meeste games zijn de rondes die je rijdt eigenlijk altijd wel standaard, korte track is meer laps en vice versa. Maar in GRID legends is dit toch weer even heel anders. De rondjes variëren per event in lengte.
Het mooie in GRID legends vind ik de singleplayer modi, hierbij is het alsof je het echt beleefd. Je kijkt eigenlijk naar Marcus Ado, welke zijn Race team weer glory in wilt blazen met jou als leading driver. Het verhaal is lineair en heeft een vrij lekker tempo. Je hebt korte knallers, snelle races, afgewisseld met cutscenes die je even lekker het verhaal in trekken.
Je kan gewoon heerlijk hier starten en krijgt daarbij genoeg voor je kiezen, 36 events staan er te wachten. Als je dan denkt dat je daarmee alles af hebt, think again. Naast de verhaalmodi is er nog een carrière modi. Hierbij start je met de Rookie wedstrijden, hier vinden we dan weer 8 categorieën en deze hebben weer meerdere events war je in kan deelnemen. Let wel op, de keuze van je eerste voertuig maakt, is meteen waar je even aan vast zit.
Dan kan je je nu druk maken om door de events te knallen en de prijzen te pakken. Je dient wel wat events te behalen alvorens je verder kan, wat vrij logisch is. Anders zou je gewoon doorbeuken zonder slagen.

Het mooie vind ik dus dat je kan kiezen voor een carrière of een verhaal. Waar het éen je echt opslurpt is het ander net wat anders. Het andere daagt je misschien meer uit, het wordt moeilijker naarmate je boven de Rookie komt. Twee single player modi is vrij uniek in een race game, maar ergens bevalt het mij wel. Je hebt iets meer keuze vrijheid en er is voor een ieder iets. Het zijn die dingen die de game even anders maakt dan de rest.
Wat helemaal mooi is, ongelukken op de track, of troep die veroorzaakt wordt, of een auto met pech, blijf je tegenkomen. De game maakt de track niet schoon, maar maakt het dus meer uitdagend om er niet tegen te knallen in je volgende rondje. Je snapt dat je de eerste keer loopt te vloeken, maar daarna wend het en bevalt het eigenlijk best goed.

Mocht je nou niet heel clean rijden en wat vaker een andere wagen de stapels in rijden, kijk dan niet gek op als je een melding krijg dat een auto het op jou heeft voorzien. Helaas krijg je enkel die melding, maar ik heb nooit gehad dat ik opzettelijk de muur werd ingebeukt door iemand. Hier had de game iets uitdagender uit de hoek mogen komen, je maakt dat een auto het op mij heeft voorzien, maak hem dan ook echt uitdagend. Hij ging nog net niet helemaal aan de kant voor mij.

Naast dat de story mode voor mij wat uitdaging mist en ik de filmpjes in het begin keek, tot ik ze irritant begon te vinden. Heeft de game een zekere charme. Het racen voelt gewoon goed aan en een zekere uitdaging. Het komt zeker niet in de buurt van de fun die ik ervaar in een Forza horizon 5, maar het is leuk voor een zondagje.