Home Gaming God of War Ragnarok review

God of War Ragnarok review

God of War Ragnarok is het langverwachte vervolg van God of War 2018 en in het verlengde daarvan ook het vervolg op de eerste God of War trilogie. In de eerste game volgden wij de avonturen van Kratos en Atreus die op zoek gingen naar antwoorden nadat de moeder van Atreus en dus de vrouw van Kratos overleden was. God of War 2018 werd gezien als een geweldige game met nog een beter verhaal. Nu, vier jaar later neemt Santa Monica ons mee met een nog oudere Kratos en een oudere Atreus, op zoek naar antwoorden die aan het einde van God of War 2018 bleven hangen. In onze review zullen wij amper ingaan op spoilers, maar nemen jullie wel mee of Ragnarok kan tippen aan hoe geweldig God of War 2018 was.

In beginsel lijkt God of War Ragnarok erg op God of War 2018. Als je de game recentelijk hebt gespeeld kom je er al snel achter dat de combat, het lopen en de verhaallijn misschien wel erg op elkaar lijken. Zeker in het begin. De game volgt aan het begin een erg vergelijkbaar pad en verhaal als God of War 2018. De game komt langzaam op gang en probeert verschillende personages te introduceren en te herintroduceren. De game neemt zijn tijd hiervoor en daardoor legt het een sterk fundament voor het restant van de game. Het verhaal neemt na ongeveer 5/6 uur wel zijn eigen pad waardoor de game in essentie toch anders aanvoelt dan het voorgaande deel. Waar in het vorige deel je bijna onlosmakelijk verbonden was aan Kratos en Atreus heb je nu momenten waarin je alleen met Kratos bent en een andere compagnon en soms alleen met Atreus bent en een andere compagnon. De focus ligt daarom ook niet alleen meer bij Kratos in dit deel, maar ook zeker bij Atreus die eindelijk begint te ontdekken wie hij is en wat zijn rol is binnen dit hele verhaal. Toch blijft de gehele game wat langzaam aanvoelen in mijn ogen. Bepaalde delen in de game voelen iets te uitgerekt aan. De game zorgt er wel voor dat het uitgelegd wordt waarom het zo lang duurt. God of War Ragnarok is daarom ook een game die je moet spelen als je houdt van een uitgediept verhaal waar de achtergrond, de wereld eromheen en de personages een belangrijke rol spelen. De game leent zich er niet voor om alleen maar door de wereld te rennen en niet te genieten van het verhaal wat Santa Monica neerzet, wat echt een geweldig verhaal is namelijk.

In de gameplay zijn er een aantal dingen veranderd, maar gelukkig ook veel hetzelfde gebleven. Het vechten in de wereld voelt veel als 2018, maar voelt meer responsief, iets meer uitgediept en geeft net wat meer mogelijkheden met de Blades of Chaos. De Blades of Chaos heb je namelijk al redelijk snel tot je beschikking, waardoor de gehele game toch iets anders aanvoelt dan het vorige deel waar je de Blades pas heel laat kreeg. Wel is het zo dat de game je zwakker laat beginnen dan dat je geëindigd bent in God of War 2018. Gelukkig heeft de game daar een geode verklaring voor waardoor het niet raar aanvoelt. Gelukkig zijn er genoeg skills die je kan ontgrendelen door de game heen waardoor jij Kratos, maar ook Atreus sterker kan maken en meer vaardigheden kan geven. De zij missies in God of War Ragnarok voelen ook als onderdeel van de wereld, maar niet perse als onderdeel van het algehele verhaal. Vaak zijn de zijmissies klusjes die je kan doen in de verschillende werelden die je weer sterker maken en je ook toegang geven tot meer loot en legendarische kisten. Het grootste kritiekpunt uit God of War 2018 was dat er veel vijanden hetzelfde waren door de game heen. Gelukkig zit er in deze game meer variatie in de vijanden, alhoewel sommige vijanden voelen als een kleine copy paste met wat veranderingen van vijanden die wij al kenden. De grotere gevechten zijn wel een stuk verbeterd. Door een groot deel van mijn playthrough heb ik weinig grote vijanden gezien die twee keer hetzelfde waren. Dit zorgt elke keer voor een spannend gevecht, waar je steeds moet nadenken welke aanvallen je voorgeschoteld krijgt. God of War Ragnarok voelt daarmee net wat completer en vernieuwender aan en geeft elke wereld ook een ander gevoel.

Wij mochten gelukkig de game spelen op de PS5 en de game ziet er geweldig uit. De game lijkt in eerst oogopslag op God of War 2018, maar al snel merk je dat er toch grote verschillen in de game zitten. De game draait namelijk perfect op 60fps, iets wat elke game op de PS5 zou moeten kunnen. Je kan er ook voor kiezen om hem op quality mode te zetten, maar mijn voorkeur ging altijd uit naar de Performance mode, omdat het gevechten er net wat beter uitzien in een fraaie 60fps. Verder zitten er nog wel doorgangen in de game zoals kiertjes. Veel gamers denken dat dit is omdat de game dingen moet laden, maar de afgelopen tijd is duidelijk geworden dat games dit vaak doen om de spanning op te bouwen. Daarnaast is Ragnarok geschoten in One Shot, waardoor het soms lastig is om over te gaan in een nieuw gebied zonder bepaalde doorgangen. Tuurlijk hadden wij graag gezien dat de game volledig zonder deze gangetjes zou bestaan, maar blijkbaar is de keuze gevallen om dit niet te doen. De game loopt erg soepel en tegen bugs ben ik zelf nog totaal niet aangelopen. De game voelt aan alsof het af is en dat is vooral erg fijn.

Natuurlijk is de soundtrack ontzettend belangrijk en ook deze keer is die geweldig. De soundtrack zorgt er elke keer weer voor dat de game levendig aanvoelt, dat de juiste muziek bij de gebieden zit en dat de juiste emotionele ondertoon er is bij bepaalde gesprekken. Verder willen wij als laatste kort de fun factor van deze game met jullie bespreken. God of War Ragnarok is een heerlijke game met een geweldig verhaal. Het verhaal steunt de gameplay en de gameplay steunt het verhaal. Hierdoor voelt de game als een geheel en je wilt steeds maar weer doorspelen om uiteindelijk tot de conclusie te komen van deze geweldige game.

De grote vraag is dan ook, raden wij deze game aan? Het antwoord zal je niet verbazen, maar dat doen wij zeker. De game zit vol verassingen, emotie en herkenbare gezichten. De game neemt je mee in een episch verhaal over de Noorse mythologie waarin je meegesleept wordt. Verwacht echter geen snel verhaal, God of War Ragnarok neemt de tijd om je mee te nemen in de wereld van Kratos en Atreus en hun reis naar antwoorden. God of War Ragnarok is een meesterwerk die soms wat teveel lijkt op zijn voorganger, maar gelukkig genoeg verrast.