Home Featured Game Pass Reviews: Minit

Game Pass Reviews: Minit

In Minit krijg je een minuut de tijd om zover mogelijk te komen en daarmee kan ik mij goed identificeren. Meestal onthoud ik dingen niet langer dan een minuut en dus lijken het spel en ik behoorlijk op elkaar. Het ziet er verder uit alsof het een heel oud spel is, terwijl ik er ook niet uitzie alsof ik in de afgelopen 20 jaar ben geboren. Daarnaast kun je Minit makkelijk besturen door middel van maar één actie-knop en ook ik doe alles voor je als je aan mijn actie-knop zit. Kortom: Minit en ik zijn voor elkaar gemaakt.

Minit komt uit de koker van Kitty Calis, Jan Willem Nijman, Jukio Kallio en Dominik Johann en dat zijn geen onbekende figuren in de wereld van games. Zo werkte Kitty Calis aan Horizon: Zero Dawn en is Jan Willem Nijman één van de twee oprichters van het Nederlandse Vlambeer (Ridiculous Fishing). De uitkomst van de samenwerking is dus Minit en deze kwam al uit in 2018, maar toen ik door Game Pass heen bladerde greep het idee van de game mij bij de figuurlijke strot. Ondanks mijn liefde voor games met een grote productiewaarde weten indie-games vaak mijn interesse te wekken. Het verschil zit vooral in de beleving van de games; waar ik bij AAA-titels vaak opzoek ben naar ‘echtheid’ of visuele pracht, vullen indie-games andere behoeftes in. Bij Minit wordt mijn gevoelige retro-snaar geraakt, terwijl het tijdsaspect een frisse draai geeft aan mijn nostalgie.

Eendpersoon

Stiekem is Minit eigenlijk een opeenstapeling van kleine, vaak simpele puzzels, waarbij er bijvoorbeeld wordt verwacht dat je een doos opzij schuift of de juiste weg moet zien te vinden. Dit had allemaal erg makkelijk geweest als je al de tijd in de wereld zou hebben, maar niets is minder waar. Doordat jouw eend-achtige hoofdpersoon te maken krijgt met een vloek, zal hij elke keer maar een minuut de tijd hebben om dit soort puzzels op te lossen. Na die minuut zal hij een wrange dood sterven en in het begin maak je je daar nog druk om, maar je zult jouw personage ontzettend vaak dood zien gaan. De game is in no-time uit te spelen, maar uiteindelijk heb ik er toch bijna 2 uur over gedaan. Dat is dus vaak doodgaan, maar soms kom je er onderweg al achter dat je verder geen waardevolle dingen kan doen met de tijd die je nog over hebt, maar kun je met een druk op de knop jouw personage dood laten gaan om snel weer opnieuw te beginnen. Bij de gemiddelde speelsessie zou dat eend-achtige mannetje dus sowieso meer dan 100 keer doodgaan.

Waar doodgaan in andere games vervelend is, ontvouwt zich bij elke dood in Minit een denkmoment bij de speler. Hier bedoel ik mee te zeggen dat je soms even wacht om je personage weer tot leven te wekken, zodat je alvast nadenkt wat je precies met de minuut gaat doen. Gelukkig zijn er bepaalde safe-huisjes waarbij je de plek waar je weer tot leven komt kunt ‘opslaan’. Hierdoor kun je de volgende minuut van een andere plek beginnen als voorheen, waardoor je nu andere gebieden kunt bereiken in die korte tijd. Uiteindelijk zul je meerdere malen van safe-huis switchen, al is het alleen al om nieuwe inzichten te krijgen om de puzzels op te lossen. Onderweg krijg je ook nieuwe vaardigheden, waaronder de mogelijkheid om te rennen of het verschuiven van bepaalde objecten.

Langzame oude man

Nu kan ik je allerlei voorbeelden gaan geven van de humor en puzzels in Minit, maar aangezien de game vrij kort is zou ik daarmee teveel vrijgeven en dat zou de pret behoorlijk drukken. Toch wil ik je één voorbeeld geven die de sfeer van de game aardig uitlegt, maar daar laat ik het bij. Omdat je elke keer maar een minuut hebt, wil je altijd zo efficiënt mogelijk te werk gaan, maar soms wordt je geduld op de proef gesteld. Zo kwam ik op een gegeven moment een oudere man tegen die erg langzaam praat, maar uit beleefdheid wil ik hem toch uit laten praten. Gelukkig heb ik nog 20 seconden over van de minuut dus heb ik even de tijd om te horen (lezen) wat hij zegt. Het blijkt dat je veel langer de tijd nodig hebt om zijn hele verhaal te horen. Die oude man praat zo ontzettend langzaam! Hier en daar zul je ook andere personages tegenkomen en die hebben vaak een grappige opdracht of zullen je voorzien van korte informatie. Hoe kort dit soort ‘gesprekken’ ook zijn, ze zijn met veel gevoel voor humor en tijd geschreven.

Minit is een game die je gespeeld moet hebben, ondanks dat de game zelf niet erg lang is qua speeltijd. Gelukkig kun je hem terugvinden op Game Pass en zal het je gegarandeerd een aantal uur enorm vermaken. In mijn geval keek mijn vrouw mee en ook zij heeft genoten van dit klein, maar fijne game. De graphics zijn absoluut niet mooi, maar dienen het doel en sfeer van de game tot in de perfectie. Verder zul je maar weinig knoppen gebruiken en zit de besturing je nergens in de weg. Nu het meivakantie is heb je alle tijd van de wereld om deze game eens door te lopen.