Vandaag heeft Futuremark een “VRS-feature test” aangekondigd – een gratis update voor 3DMark Advanced en Professional Editions.
Variable-Rate Shading (VRS) is een nieuwe feature waarmee ontwikkelaars de prestaties kunnen verbeteren door selectief het detailniveau in delen van het frame te verminderen waarbij er weinig merkbaar effect op de beeldkwaliteit zal zijn.
Met VRS kunnen ontwikkelaars de schaduwverhouding binnen een enkel frame variëren. Door VRS te gebruiken om de schaduwsnelheid te verlagen voor delen van het frame die zich in diepe schaduw bevinden, ver van de camera of buiten de focus van de speler, kan een game bijvoorbeeld een hogere framesnelheid draaien met weinig waarneembaar verlies in visuele kwaliteit . VRS is algemeen toegankelijk voor ontwikkelaars omdat het is ingebouwd in DirectX 12, Vulkan, OpenGL en DirectX 11 (NvAPI).
Er zijn twee niveaus van VRS-ondersteuning. Tier 1 VRS biedt verschillende schaduwpercentages voor elke draw-call. Tier 2 hardware kan bovendien VRS ondersteunen binnen elke draw-call. Alleen Turing GPU’s, inclusief RTX- en GTX-varianten, ondersteunen beide niveaus.
Voortbouwend op VRS ondersteunen Turing GPU’s ook NVIDIA Adaptive Shading (NAS), die de snelheid aanpast waarmee delen van het scherm worden gearceerd, wat betekent dat de GPU minder werk hoeft te doen, waardoor de prestaties worden verbeterd. NAS wordt al ondersteund in Wolfenstein: Youngblood van MachineGames, waar NAS in sommige scènes tot 15% betere prestaties biedt en wordt opgenomen in Call of Duty: Modern Warfare, dat later dit jaar uitkomt.
We hebben vandaag een artikel en video met uitleg over NAS op GeForce.com geplaatst: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/nvidia-adaptive-shading-a-deep-dive.