Home Gaming Forspoken Review

Forspoken Review

Bij de release van de Playstation 5 was er een trailer van een titel waardoor veel gamers heel erg blij werden. De game ging toen door onder de naam Project Athia en is naarmate de tijd vorderde van de werknaam afgegaan en heeft de naam Forspoken gekregen. In de trailer die jaren geleden werd getoond werd zagen de graphics er prachtig uit en werd er flitsende gameplay getoond. Nu zijn we een aantal jaar verder en is Forspoken eindelijk verschenen. Kan iedereen zo blij worden van deze titel als dat de trailers deden verwachten of kun je deze titel beter een keer uit de budgetbak halen? Je leest het in deze review van Forspoken!

Het verhaal van Forspoken draait om het hoofdkarakter Frey Holland. Frey is een weeskind die in New York woont. Ze woont daar in een appartement samen met haar kat Homer. Frey is niet echt een lieverdje want ze is al meerdere keren opgepakt vanwege diefstal en word nu weer opgepakt. Ze krijgt van de rechter een kans om haar leven te gaan verbeteren omdat ze bijna jarig is ( heel aparte beslissing ). Terwijl ze door de straten van New York gaat vind ze in een gebouw een gouden armband die haar naar een andere wereld brengt genaamd Athia.

Als Frey eenmaal in Athia is blijkt het dat het goed mis in deze wereld. Het rijk van Athia is onderverdeeld in 4 landen met daarin vier Tanta’s ( leiders van het land ). De Tanta’s zijn compleet doorgedraaid en het volk lijd flink onder hun bewind. Wat er ook in Athia begint te spelen is dat The Break op begint te zetten. The Break is een soort mist die ervoor zorgt dat elk wezen dat er door aangeraakt word veranderd in een soort zombie.

Gelukkig is daar de armband nog die zich aan Frey’s arm heeft gebonden en een connectie met haar heeft gemaakt en daardoor met Frey kan communiceren. Op het moment dat de communicatie begint tussen de armband ( Cuff ) en Frey begint de ellende in het spel want de gesprekken tussen de twee zijn zwaar irritant. Ze zeuren en klagen maar over alles en komt niet veel zinnigs meer uit beiden.

Forspoken is wel een prachtige game te noemen op grafisch gebied. De omgevingen zien er fotorealistisch uit en daarmee weten Luminous Productions ( ook wel bekend van het meewerken aan Final Fantasy XV ) en Square Enix wel iets moois neer te zetten. Het enige jammere is wel dat je niet veel van de omgeving gaat zien vanwege dat je zoveel snelheid hebt als Frey zijnde dat je er snel doorheen kan reizen. Als je zoiets hebt van ik ga de game gewoon doorlopen en geen magie gebruiken voor extra snelheid dan kun je wel genieten van de wondere wereld.

Ondanks dat de game er bijzonder goed uit ziet is de wereld wel vrij leeg en eentonig te noemen. Dit is wel apart te noemen want zodra je een map ter beschikking krijgt in Athia zal je zien dat er veel te doen is maar dit zijn veel van dezelfde soort missies en er zit weinig variatie in de missies.

Dat er weinig variatie is kun je bijvoorbeeld zien in de Refuge huizen. Deze huizen zien er allemaal identiek uit en je kan bij alles hetzelfde doen. Zo kun je in elk Refuge huis Potions maken en vinden en nieuwe onderdelen maken voor je uitrusting en inventory. Wil je dus alles uit de game halen zal je veel van hetzelfde moeten gaan doen wat irritatie op gaat wekken.

Het geluid van Forspoken is ook niet echt boeiend want als je langer bezig bent in de game ( die zo’n 20 uur duurt, 40 uur ongeveer wil je alles eruit halen ) ga je je irriteren aan dezelfde geluiden. Wel is de soundtrack van de game prachtig. De soundtrack is gecomponeerd door de componist Bear McCreary.

Ook heb je de nodige krachten tot je beschikking. In het begin zul je deze krachten snel moeten levelen. Je kan levelen door middel van EXP te vergaren. Dit doe je door vijanden te verslaan en missies te volbrengen. Ook kun je nieuwe magie vrijspelen dit doe je door level up te gaan dan krijg je elke keer een aantal magie punten maar ook door speciale magie punten heen te lopen in de wereld. Door deze magie punten zal je steeds meer nieuwe spreuken vrij kunnen spelen die zorgen dat de gevechten veel en veel makkelijker worden.

Na al de hype rondom Forspoken ( die misschien teveel is geweest ) valt de game uiteindelijk toch wel een beetje tegen. De graphics en de soundtrack zijn prachtig. Helaas is de gameplay eentonig, de gesprekken tussen Frey en Cuff zijn zwaar irritant te noemen en is er weinig variatie in de omgevingen en huizen. Al met al de game heeft veel potentie maar heeft het er helaas niet uit kunnen halen.