Home Gaming Final Fantasy Pixel Remaster Collection Review

Final Fantasy Pixel Remaster Collection Review

Er zijn maar weinig titels zo geliefd als de Final Fantasy serie. Het maakt niet uit hoeveel remakes, remasters of re-releases er komen Square Enix weet altijd dat het verkoopt. Vaak is het zo dat de remasters of re-releases problemen hebben met design of kwaliteit. Vandaag gaan we het hebben over de Final Fantasy Pixel Remaster Collection dit zijn de remasters van Final Fantasy 1 tot en met 6 die beschikbaar zijn voor Nintendo Switch, Playstation 4 en PC. Hieronder kun je ons oordeel lezen van de begin delen van de epische Final Fantasy serie!

Origineel zijn de games uitgegeven voor PC op Steam en mobiele systemen in de tijd van juli 2021 tot en met februari 2022. Deze versies hebben allemaal geüpdatet pixel graphics en betere orkestrale nummers en gebalanceerde gameplay mogelijkheden. Deze collectie is nu ook uitgekomen voor de consoles die goed aanvoelen voor de ouderen maar ook een goede instap zijn voor de nieuwkomers in de serie.

De eerste drie delen zijn verschenen vroeger voor de NES ( Nintendo Entertainment System ). Deze titels hebben een flinke upgrade gehad sinds de release tussen 1987 en 1990. Deze titels hebben de serie flink op de kaart gezet. De titels Final Fantasy 4 tot en met 6 zijn verschenen voor de SNES ( Super Nintendo Entertainment System ).

Laten we de verhalen van de games kort onder de loep nemen:

Final Fantasy 1

Final Fantasy 1 is simpel maar erg charmant. Het verhaal draait om de vier Warriors of Light waarbij alle vier de Warriors of Light een bepaald soort kristal hebben. Alle vier de krijgers krijgen de taak om de elementen in de wereld weer te herstellen. De game is over het algemeen kerkers bezoeken en daarin een bepaald item zien te achterhalen en die weer gebruiken in de volgende kerkers of bij iemand die dit item aan het zoeken is. De game word iets makkelijker gemaakt door de mogelijkheid dat je boosts kan gebruiken. Deze zogenaamde boosts zorgen ervoor dat je meer EXP kan krijgen en meer geld kan verdienen per gevecht.

Final Fantasy 2

Final Fantasy 2 was een beetje een apart deel in de reeks. De game geeft je een level systeem dat anders is dan de normale delen in de Final Fantasy reeks dat erg lijkt op die van The Elder Scrolls. Hoe vaker je een bepaald wapen gebruikt hoe meer deze qua level omhoog gaat, gebruik een spreuk en je intellect level gaat omhoog. Het concept werkt prima en is later gebruikt in de titels van Romancing Saga. Waar deel 1 zich meer bezig houd met het verkennen van kerkers legt het tweede deel zich meer centraal op het verhaal. Final Fantasy 2 heeft goede ideeën waar niet alles bij werkt maar wel goed probeert neer te zetten.

Final Fantasy 3

In Final Fantasy 3 komt voor de eerste keer het Job systeem in beeld. Dit systeem word in deze tijd nog steeds gebruikt en Final Fantasy 3 heeft hiermee een nieuwe trend gezet. Dit Job systeem zorgt voor minder verhaal maar meer actie in de game. In het origineel kostte een job capacity points deze zijn nu uit het systeem gehaald om het grinden naar EXP een stuk minder te gaan maken.

Final Fantasy 4

Ondertussen zijn we aangebroken bij de games voor het SNES systeem en Final Fantasy 4 is de grondlegger voor het JRPG game genre voor het systeem. Alles wat werkte in de vorige delen is in dit deel ook weer toegevoegd zoals het Job systeem, het verhaal en het rondstruinen in kerkers. De game is ook de eerste die het Active Time-Battle systeem geïntegreerd heeft. De Active Time-Battle zorgt ervoor dat je een balkje ziet en wanneer die vol is is het jou beurt om een aanval in te zetten. Final Fantasy 4 is een van de beste titels in de reeks.

Final Fantasy 5

Final Fantasy 5 is het meest onderschatte deel in de reeks. De game is jaren na zijn oorspronkelijke release pas in het westen verschenen. De game bied je een goed Job systeem en vele gevarieerde soorten locaties.

Final Fantasy 6

Het laatste deel in de serie is gelijk het beste deel in de Pixel Remaster Collection. Het verhaal is een prachtig drama en weet zich goed te combineren met genoeg komische momenten. Waar ik eerder al zei dat Final Fantasy 4 een goede game was is Final Fantasy 6 een goed deel dat er een schep bovenop doet. Final Fantasy 6 is naast Final Fantasy 4 een van de toppers die te verkrijgen is op deze collectie en deze is echt aan te raden voor elke JRPG fan.

De Final Fantasy Remaster Pixel Collection is de ultieme ervaring voor voor de mensen die de games nog nooit gespeeld hebben. De games zijn prachtig geremasterd op het gebied van geluid. De games hebben allemaal een paar mogelijkheden die zorgen dat de games makkelijker en beter speelbaar zijn. Al met al een prachtige collectie met games die de grondlegger zijn in het JRPG genre.