Home Gaming F1 22 Review

F1 22 Review

Het is zomerstop, maar in de game wereld gaan we vol gas door met F1 22. Het is meteen de nieuwe game met de nieuwe regels, waaronder de aerodynamische regels, nieuwe banden en nieuwe look van de auto’s. Het is daarbij ook meteen de eerste volledige game sinds de overname van EA op Codemasters. Wat we op Viaplay zien van dit alles, zijn de stuiter problemen, ook wel porpoising, het kampioenschap waar red bull heerlijk aan kop gaat en Ferrari door wat strategie issues niet echt ver komt.

Op de console is het wat anders, we hebben niet zoveel last van gestuiterd in de auto, wel is het een uitdaging hoe dicht je op je voorganger kan rijden.  De game heeft echt wel stappen gemaakt vergeleken met voorgaande jaren. Ik speelde altijd met een stuurtje en sinds deze editie ben ik terug op de controller.
De game voelt gewoon erg spannend en competitief aan, het is echt een heerlijke uitdaging tussen deze wagens. De AI heb ik soms wel even mijn twijfels over maar daar over later meer.

F1 22 heeft de uitdaging wat mij betreft wel goed terug gebracht, schroef de AI van de rest wat op en je krijgt echt heerlijke battles. Ze zijn stevig, maar dat mag ook. Gelukkig kan je het voor jezelf ook zo lastig mogelijk maken als je zou willen, er zijn genoeg settings om het moeilijker of juist makkelijker te maken. Zo kan ook jij zonder ervaring een race rijden.
De settings zijn er niet alleen voor je moeilijkheid, maar ook voor de races. Je kan alles instellen, van de lengte, DRS die automatisch of niet gaat en meer. Je kan alles zo instellen dat het precies past in jouw tijdsbestek. Ga je voor de echte ervaring, dan heb je kwalificaties, formatie lap, races, drie vrije trainingen. Het is dan echt een lekker vol weekend.

Wat nieuw is dat je jezelf na de formatie lap ook op de grid moet neerzetten, zo kan je jezelf net wat scheef neerzetten voor een kleine voorsprong bij het wegrijden, ook is het bij het inrijden van de pits belangrijk dat je op het juiste moment instuurt, het zorgt ervoor dat je net wat snellere pitstop maakt. Het geeft je soms net die voorsprong op de rest. Dat is, als je op tijd bent, ben je te laat kost het je zomaar een paar plaatsen. Het betekent dus dat de game je nog meer controle geeft, waardoor het gewoon een veel immense ervaring wordt.

Het is voor jezelf even zoeken naar de juiste balans in settings en assists, waar speel je mee, wat zet je aan en uit. Eenmaal gevonden kan je jezelf langzaam gaan uitdagen.

Dat uitdagen kan je doen in de klassieke carrière modi, waarin je een team kiest, je ontwikkeld je wagen en rijdt jezelf naar de top. Mocht je iets anders willen kan je je eigen team starten, Myteam is hiervoor de plek. Er zijn genoeg opties voor het management, je kan kiezen tussen drie start posities, nieuwkomer, uitdager of Front runner. Hoe moeilijk je het jezelf wilt maken ligt echt helemaal aan jou.

Mocht je het nog gekker willen maken dan kan dat, er is namelijk een VR ondersteuning aanwezig. Je kan je VR headset aansluiten op de PC en dan in VR gamen, het beloofd een nog gekkere of juist vettere ervaring te worden. Zelf dit helaas niet kunnen testen, dit aangezien wij de review deden op de Xbox.

Iets wat ik vorig jaar erg vet vond, maar dit jaar niet aanwezig is, Braking Point. De story mode in F1, het kwam vorig jaar als een vernieuwing en gaf een leuke draai aan een anders zo serieuze game. Dat het er niet inzit vind ik persoonlijk een gemis, maar gelukkig zit er natuurlijk genoeg in de game.

Wat dan nieuw is, is F1 Life, een soort centrale hub waar je alles kan aanpassen en je trofeeën kan displayen. Ook is het de plek voor je avatar, welke je ook kan bewerken met kleding. Het hele menu is ook een beetje gebouwd rondom F1 life, het begint hier zeg maar. Daarnaast zie je ook wel het sausje dat EA over zijn game heeft gelegd, dat is helaas niet positief, EA is namelijk een baas in microtransacties en die zie je dus overal terug.

In het begin heb je het gevoel dat de game misschien weer veel van hetzelfde is, maar na wat speelsessies en wat verder kijken ga je de kleine innovaties en verbeteringen zien. De game voelt dan ook goed aan, is uitdagend en pakt eigenlijk het heerlijke nieuwe seizoen samen voor je. Misschien heb ik een beetje spijt dat ik mijn stuur heb verkocht, maar voor nu met een controller wordt ik ook wel blij.