Home Featured eFootball PES 2021 Review – Voor diehards en nieuwkomers

eFootball PES 2021 Review – Voor diehards en nieuwkomers

In plaats van een volledig nieuwe PES 2021, heeft Konami ervoor gekozen dit jaar een ‘simpele’ seizoensupdate uit te brengen. Dit betekent dat je min of meer dezelfde game speelt als vorig jaar, maar wel voor een zacht prijsje. Footie-veteraan Jos legt op zijn verjaardag uit of de aanschaf van deze update de moeite waard is.

We hebben een jarige in ons midden! PES is namelijk 25 jaar geworden en zelf kan ik niet geloven hoe snel de tijd is gegaan. Ja, vandaag ben ik zelf maar liefst 40 geworden, maar dat betekent dat ik 15 jaar was toen de eerste Pro Evo uitkwam. Nu kwam de eerste PES eigenlijk uit in 2001, maar de serie heet Winning Eleven in Japan en daarvan kwam de eerste uit in 1995. Zoals je hierboven kunt lezen pakt Konami niet groots uit, maar krijgen we een bescheiden update.

De redenen hiervoor zijn even simpel als doeltreffend, al zullen de meningen hier vast over verdeeld zijn. Allereerst heeft men te maken gehad met de wereldwijde pandemie, waardoor het werken aan de volgende PES werd belemmerd. Hierbij gaat het om een PES voor de next-gen consoles van Microsoft en Sony en was er sowieso extra werk nodig om de game te voltooien. Tel daar nog eens bij op dat de serie de overstap gaat maken van Fox Engine naar Unreal Engine 5, waardoor er nog meer extra werk nodig is. Als je het mij vraagt is het een goede keuze van Konami om eens een jaar over te slaan en een update aan te bieden voor een mooie prijs.

Is PES 2021 wat voor jou als je PES 2020 al bezit?

Als je PES 2020 al bezit, dan zal het je meteen opvallen dat de game er nagenoeg hetzelfde uitziet. De menu’s, graphics, stadions en modi; verwacht hier geen andere veranderingen dan de plaatjes op de achtergrond. Ook de gameplay is grotendeels onveranderd, al zijn er hele kleine verschillen te merken. Het grootste verschil zit hem in de teams, spelers en hun shirts. Is het dan wel een goed idee om deze update aan te schaffen? Als jij af en toe eens een potje PES speelt, dan zal je absoluut geen veranderingen merken. Als jij zo’n PES-speler bent als ik en bijna dagelijks speelt, dan zal je wel degelijk verschillen voelen.

De keepers zijn flink verbeterd, waardoor ze vaker de bal vaker naar de zijkanten zullen tikken. Daarnaast zijn ze vele malen gevaarlijker bij het uitkomen en daardoor komt er meer druk te staan op de aanvaller die alleen op de keeper afkomt. Het is ongelooflijk knap van Konami dat keepers ook zulke realistische reacties hebben als het aankomt op reflexen. Zodra iemand van dichtbij schiet, zie je de keeper op overtuigende wijze nog een laatste reactie maken.

Verdedigers kunnen nu op bepaalde momenten de bal afpakken van achter de speler vandaan, zonder meteen een overtreding te maken. Hierdoor moet je wat slimmer te werk gaan als aanvaller als het aankomt op het afschermen van de bal. In ruil hiervoor hebben aanvallers een beter uitgewerkt ‘Finnese Dribble’-systeem, die vele malen soepeler aanvoelt. Dit laatste komt vooral doordat de reactiesnelheid van het systeem een stuk scherper is, waardoor één-op-één duels in fracties van een seconde worden beslist.

De absolute ster van PES 2021 is de handmatige besturing, die enorm is verbeterd. Zelf speel ik met alle hulp uit op het gebied van passes en schoten, maar dat is niet hetzelfde als de handmatige besturing. Als je alle hulp uitzet en een normale pass geeft op een andere speler, houdt de ontvangende speler zich bezig met aangespeeld worden en blijft hij meestal op zijn plek staan. Als je een pass geeft met de handmatige besturingsknop leg jij de bal ergens neer, waarna een speler zijn best gaat doen om de ruimte in te lopen. In combinatie met het bekende ‘Super Cancel’ kun je de speler losmaken van de berekende baan en zo een slimmere route naar de bal kiezen.

De handmatige besturing is niet nieuw, maar de uitwerking is vele malen effectiever. Doordat deze passes zo goed werken, levert het veelvuldig gebruik van deze optie een bijzonder realistisch voetbalschouwspel op. Daarnaast is het nu mogelijk om handmatige passes een curve mee te geven, waardoor je nóg meer vrijheid hebt in je spel. Ook bij een handmatig schot kun je nu in combinatie met een gecontroleerd schot de bal veel beter curven, waardoor je nu eindelijk een bal om de keeper heen kunt draaien. Dit was voorheen bijna onmogelijk en daardoor kreeg je het gevoel alleen maar in rechte of diagonale lijnen te kunnen schieten op doel.

De scheidsrechter heeft helaas vaak nog spreekwoordelijke poep in zijn ogen, maar toch kreeg ik meer vrije trappen mee in partijen tegen de computer. Hierdoor krijgt je computergestuurde tegenstander meer gele kaarten en voelt het net wat eerlijker aan, al ontsnapt men vaak wel aan een duidelijke rode kaart. Sowieso maken tegenstanders in de Master League hier en daar wat meer fouten, waardoor RKC bijvoorbeeld niet lijkt alsof het Barcelona is. Dit was een probleem op de wat hogere moeilijkheidsgraden en voelde daardoor wat onrealistisch aan. Het is uiteraard erg belangrijk dat je verschillen voelt in het niveau van de tegenstanders.

Zoals eerder gezegd, als jij maar af en toe speelt, kan het zomaar zijn dat je geen verschil merkt, maar voor de geoefende speler hebben deze kleine verschillen een enorm effect op de lange termijn. Zodra je jouw speelwijze bewust aanpast aan deze verbeteringen is de voldoening die je krijgt van de update bijzonder groot. In dat geval doe je er goed aan om deze game aan te schaffen. Let daarbij niet op onderstaand cijfer, want dit blijft gewoon de beste voetbalgame die er bestaat.

PES 2021 voor nieuwkomers

Misschien ben jij als FIFA-fan wel eens toe aan wat nieuws en zie je de reviews van FIFA 21, die nogal tegenvallen. Je speelt FIFA al jaren en merkt dat je soms een beetje vastzit in de gameplay, waardoor je constant hetzelfde potje lijkt te spelen. Dan is nu de tijd aangebroken om PES eens te proberen, voor een heel zacht prijsje. Jij besluit over te gaan tot aanschaf en je begint te twijfelen aan jouw keuze zodra je de game opstart.

De menu’s zijn niet zo gelikt als die van FIFA en het hele geheel geeft je het gevoel alsof je terug in de tijd bent gegaan. Je besluit een snel potje te starten en je merkt dat het je niet lukt om op doel te schieten. Dat komt omdat het op doel schieten in PES op een andere knop zit dan bij FIFA, maar gelukkig kun je dit aanpassen. Vervolgens loop je alle stappen na van de besturing en begin je FIFA te missen. Terug in de wedstrijd staat de camera iets te dicht op het veld en lijken de spelers wat houterig over het veld te hobbelen.

Is dit nou die ‘geweldige’ voetbalgame waar PES-fans het altijd over hebben? Je weet het misschien niet, maar dit is precies het cruciale moment waar je even moet doorzetten. Geen probleem; ik geef je wat tips. Nodig jouw FIFA-maatje uit om samen op de bank een avondje aan de slag te gaan met de game. Heb je een beetje een grote tv? Dan zet je de camera in de game op Stadion, zoom 0, hoogte 0 en hoek 10. Het is even wennen, maar hierdoor heb je een vrij groot overzicht op het veld, zie je tijdens de wedstrijd de passie van de supporters en voorkom je dat je gaat proberen te spelen zoals je dat in FIFA doet.

Als je graag zo realistisch mogelijk speelt zet dan de hulp bij passes en schoten uit, terwijl je regelmatig gebruik maakt van de ‘handmatige besturing’-knop. Zelf heb ik mijn controls aangepast aan hoe ik al decennia voetbalgames speel. Vanaf een Xbox gezien, zet ik schieten op ‘B’, slidings/lange ballen op ‘X’, sprinten op ‘RT’, spelers wisselen op ‘LT’, handmatige besturing op ‘LB’ en speciale besturing op ‘RB’. Het fijne van het gelijk beginnen met deze aanpassingen is dat je hier later niet alsnog aan hoeft te wennen en je uitgedaagd wordt op een andere manier te ballen dan voorheen.

Je speelt een aantal potjes met je maat en je komt erachter dat er meer is dan de standaard passes uit FIFA en dat je meer bezig bent met het spel dirigeren. In plaats van de spelers te bereiken met een pass, bepaal jij nu met de pass waar de spelers heengaan. Dit werkt bijzonder verslavend en zo spreek je af om dit vaker te gaan doen. Houd er rekening mee dat er in de aankomende speelsessies nog even een dip gaat ontstaan, omdat je brein in het begin telkens terugvalt op hoe je FIFA speelde. Geen paniek, vergeet niet in de ruimtes te spelen en je brein zal zich niet alleen aanpassen, maar ook belangrijk voelen nu je meer gebruik maakt van realistisch voetbal. Ondanks dat je oude liefde er veel mooier uitziet, begint PES ineens mooi te worden en krijg je enorm veel waardering voor de liefde voor de sport, die men heeft bij de ontwikkelaars.

De modi in PES zijn niet altijd even spannend, al is het fijn dat je hier en daar het een en ander kunt aanpassen. Zo is het niet realistisch dat RKC in een groot stadion speelt en kun je dit aanpassen, met daarbij ook nog eens de kleur van de stoeltjes. Het kost even tijd om dit bij elke Eredivisieclub aan te passen, maar hierdoor krijgen alle wedstrijden nét even wat meer persoonlijkheid. Daardoor wordt het gevoel van uit- of thuisspelen aangesterkt en daardoor de beleving groter. Online zit het allemaal prima in elkaar, maar het zijn de wedstrijden tegen je maat op de bank die het doen.

Konami is erg open geweest over deze update en biedt het geheel aan voor een mooie prijs. Als jij zo af en toe PES speelt, dan kun je deze update beter links laten liggen. Als jij gemiddeld elke dag minimaal één potje speelt, dan zal je veel lol beleven aan de kleine veranderingen aan gameplay. Voor nieuwkomers of FIFA-spelers die wel eens wat anders willen proberen, is dit dé uitgelezen kans om een volledige game voor deze prijs aan te schaffen. Jouw keuze zal beloond worden met een totaal nieuwe kijk op voetbalgames, mits je in het begin even doorzet. Uiteindelijk is dit de beste voetbalgame ooit, ook al lijkt ie erg veel op vorig jaar.