Capcom heeft meer informatie gedeeld over Dragon’s Dogma 2 tijdens de Tokyo Game Show, waarbij aanwezigen en publicaties hands-on ervaringen hebben gehad met de demo. Tot nu toe zien de omgevingen er vrij groot uit, wat logisch is gezien de wereld vier keer groter is dan die van het eerste spel. In een gesprek met VGC bevestigde regisseur Hideaki Itsuno ook dat de verkenning naadloos is zonder laadschermen.
“Wat betreft de naadloosheid van de wereld, zijn er geen laadschermen wanneer je aan het verkennen bent. Natuurlijk, als er een tussenfilmpje is, kunnen we dat inladen en je dan terugbrengen naar vrije verkenning, maar wat betreft het daadwerkelijk betreden van dungeons of grotten en het verkennen van verschillende delen van de wereld, zul je nooit een laadscherm zien.
“De wegen in het spel zijn er min of meer om spelers een idee te geven van waar ze naartoe moeten. Maar het zijn slechts suggesties. Wat betreft de gamemechanica betekenen ze niets anders dan het feit dat we weten dat mensen geneigd zijn wegen te volgen als ze die krijgen aangeboden, dus dat helpt ons het spel te ontwerpen zonder dat spelers te veel verdwalen. Ook weten de AI van pionnen en andere personages waar de wegen zijn en zullen ze die beschouwen als een richtlijn van waar ze naartoe willen gaan.”
Dus als je wilt verkennen en de hoofdmissie wilt negeren terwijl je ziet wat de wereld te bieden heeft, ga dan gerust je gang. “Je bent behoorlijk vrij om je een weg te banen door de wereld. Je kunt bij het pad blijven als je dat wilt. Als je van het gebaande pad af wilt gaan en je eigen weg wilt vinden, ben je daar ook vrij in. Je kunt echter niet op vlakke rotsen klimmen, maar je kunt wel omhoog klauteren op plekken die ongeveer zo hoog zijn als je eigen personage,” zegt Itsuno.
Dragon’s Dogma 2 heeft nog geen releasedatum, maar het is in ontwikkeling voor Xbox Series X/S, PS5 en pc. De wereld bestaat uit twee delen – Vermind, geregeerd door de Arisen die de Draak hebben gedood, en Battahl, geregeerd door de Beestmensen en gebouwd op oude ruïnes. Spelers kunnen kiezen uit vier Roepingen (Vocations), met andere Geavanceerde Roepingen die beschikbaar komen naarmate ze vorderen.