Home Gaming Destiny 2 Review

Destiny 2 Review

Ondanks de gemixte meningen tijdens de lancering, stond het eigenlijk al vast dat Destiny één van de grote titels in de industrie ging worden. Het heeft drie jaar na lancering nog steeds een vaste basis aan spelers, het succesverhaal van de game van Bungie komt zelfs in de buurt van hun eigen Halo series.

Er kwamen vier uitbreidingen, een mega lading aan loot, en uit eindelijk de opvolger Destiny 2. Deze kwam met een verbeterde verhaallijn, een paar verbeteringen in gameplay, en een nog dieper ecosysteem. Het lijkt een top game te worden voor 2017.

Het verhaal: Taking back the Light

Dominus Ghaul – infamous leader of the “Red Legion” Cabal faction.

Destiny 2 trapt af kort na de gebeurtenissen uit deel 1, de spelers vliegen naar The Last City, de laaste plaats voor mensheid, beschermd door de aanwezigheid van De Traveler. Deze mysterieuse Orb hangt boven de stad en functioneert als krachtbron voor Guardians die zo hun Light krijgen. Enkel bij aankomst beland je midden in een gevecht met de Red Legion van Dominus Ghaul.

Ghaul gelooft erin dat het Light per ongeluk bij de mensheid terecht is gekomen en wil graag de krachgt voor zichzelf hebben. Ondanks jouw poging hem te stoppen slaagt het Red Legion erin om de kracht van de Traveller binnen te halen en zo de verdediging van aarde kwetsbaar achter te laten. Alle Guardians zijn ontdaan van het Light en vluchten om ergens anders hun heil te zoeken.

Destiny 2’s zet hiermee de toon voor het verhaal, het doel is het Light van de Traveller terug te vinden. De game zal diverse plaatsen bestrijken, nieuwe locaties om je krachten op te bouwen en een team te vergaren.

Voor het eerst zat ik hier echt in het verhaal, dit wat ik bij Destiny 1 wel miste en toch snel wist af te haken. Bleef ik hier toch goed hangen.

Een van de sleutel punten in het verhaal is karakter ontwikkeling, dit is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de voorganger. Het vertellen van het verhaal komt ook veel natuurlijker over ten opzichte voorheen, waar het meer een brug was tussen video en gameplay. Er wordt hier nu echt gebouwd aan een wereld.

Na het vangen van de Traveller en de val van de Last City, neemt het verhaal een wending en een andere blik op het conflict wordt hiermee geopend, het doet een poging om de individuele problemen van de gehele crew in kaart te brengen. Elk van de hoofdkarakters heeft zijn eigen achtergrond verhaal en reden om wraak te willen. Door de game heen worden deze ook verkend om zo een band en begrip op te bouwen met elk karakter. Dit gaat verder dan enkel radio verkeer, het doel is echt emotioneel betrokken te raken bij de karkaters. Verwacht niet het complexe verhaal vertellen, het blijft lekker op de vlakte maar er zit wel wat meer diepte en context in dan we gewend zijn.

Er zit ook de nodige humor in sommige conversaties, ik heb soms echt hardop gelachen om sommige sarcastische conversaties.

Gameplay: Kleine veranderingen

Als er iets is wat echt lekker aanvoelt in  Destiny 2 is het wel schieten. Na drie jaar van combat in deel 1, is het voor veel spelers soms nog als nieuw. Destiny 2 bied je een gevoel dat je tot nu toe nergens anders zal vinden, de vloeiende bewegingen gecombineerd met de dynamiek in details van het gevecht zorgen ervoor dat het gevoel ongeëvenaard is. Voortbordurende op een stabiele basis resulteert dit toch echt in een winnende formule.

Het gevoel in gevechten is toch voor veel mensen een reden om te blijven plakken bij de game, ik kan nu vertellen dat ik bij deel 2 echt zeker blijf hangen. Dit omdat de game zo fijn aanvoelt. De loot en de diverse activiteiten in de game blijven belonen en dat gevoel is toch heerlijk. Ik heb dit tot nu toe niet echt bij veel games mee gemaakt. Destiny 2 brengt wat heerlijke verbeteringen naar de game.

Een uitbreiding op je combat is in Destiny 2 de toevoeging van drie nieuwe subclasses, een nieuwe route om zo je ultieme klasse te maken. De nieuwe subclasses zijn verdeeld over de drie karakters, één voor elk. Bij het vrijspelen van Light duik je direct in de nieuwe subclass, hierna de opties om de overige vrij te spelen.

Om even in te zoomen op de nieuwe content, Destiny 2 brengt je vier nieuwe locaties. Aarde keert terug, enkel kan je nu de European Dead Zone (EDZ) verkennen, zowel Titan als Io introduceren nieuwe manen binnen het zonnenstelsel, System en Nessus brengen voor het eerst het gevecht naar een planetoide. Elk van deze is een compleet nieuwe area in de game, waar de oude gedeeltes niet meer beschikbaar zijn.

Grotere variëteit in de levels brengt daarmee ook meer variatie in gameplay. Destiny 2 laat echt een grote stap voorwaarts zien als het om level design gaat, de omgeving is veel meer gevuld en uitdagender. Zoals verwacht zien de werelden er geweldig uit en voelen ze dan ook levendig aan.

Deze veranderingen in de game hebben zeker ook impact op de gameplay, zo zul je meemaken dat de omgeving echt een invloed heeft op sommige missies. De gameplay komt zo tot meer variatie. Of het nu het ontwijken van hete zonnestralen is tot het duiken in een zout mijn, het blijft je bij zo vet als dit is.

Als we dit even reflecteren naar de kern van de game dan gaan we zien dat Destiny de succesformule beheerst en deze in deel 2 heerlijk implementeert, het tweakt de game op wat kern punten, voert geen grote evolutie toe maar zorgt ervoor dat iets wat goed is net wat beter wordt. In de kern gameplay wijkt deel 2 dan ook niet veel af van het origineel.

De toekomst voor Destiny 2

Destiny 2 bevat veel content voor spelers van alle niveau’s, is dit genoeg om het maanden uit te houden. Deze veteranen van Destiny weten het al, na het voltooien van de game zit er nog genoeg content in de game. Zowel Strikes als Crucible matches zijn grote onderdelen van Destiny 2. Deze zijn eigenlijk ook cruciaal voor de speler die langer in de game wil blijven dwalen.

Strikes keren terug in de game met eigenlijk dezelfde formule, een team van drie wordt in een co-op missie geworpen met wat extra diepte gebaseerd op de standaard campaign missie. Strikes lijken nu wat meer op kleine Raids, zo heeft elke strike nu zijn eigen mechanics om zo aan te passen aan iedere situatie.

De Crucible heeft enkel wat kleine veranderingen onder vonden. Destiny 2 zal nog verbeteren in de toekomst. De grootste is de nieuwe 4v4 speler PvP setup, deze heeft het aantal deelnemers verlaagt van 10 naar 8. De nieuwe Countdown modus toont ook zeker potentie, en heeft veel weg van de plant een bom game modus uit andere games. Wat de toekomst gaat brengen is gissen, maar wij hebben grote hoop dat het net zo een succes wordt.

Mijn conclusive voor Destiny 2 is echt kort en krachtig, waar ik bij deel 1 ben afgehaakt heft deel 2 me gegrepen. Ik zit vol in de game, story lkkr uitgespeeld en ben nu planeet aan het hoppen om zo een hoog mogelijk power te vergaren.