Tower Defense-games zijn al zo oud als de weg naar Rome, of in dit geval zo oud als Flash-games. Nu kan het zijn dat jij je afvraagt wat in hemelsnaam nu weer Flash-games zijn, maar vraag dat anders eens aan die ene oom die regelmatig games speelt. Helaas worden dit soort games vaak niet erg serieus genomen en dat is zeer onterecht, al geven wij ook toe dat er niet al te veel toppers zijn te vinden in het genre. Kan Defend From Candyland onze Jos een beetje bekoren? Lees het in zijn review!
Er zijn in de afgelopen 25 jaar ontzettend veel Tower Defense-games uitgekomen, waarvan er maar een paar echt de moeite waard waren. Denk hierbij aan de Bloons-serie, dat het genre naar ongekende hoogte tilt, als je er oog voor hebt. Daarnaast kunnen we op de redactie nog steeds genieten van South Park Let’s Go Tower Defense Play!, al komt dat ook grotendeels omdat we erg grote South Park-fans zijn. Zo af en toe zijn er ook wat games in het genre die de waves niet over voorgemaakte paden laten lopen, maar jou min of meer de vrijheid geven om het pad te creëren met de torens..
Goed op pad
Defend From Candyland is dus zo’n Tower Defense-game waarbij je, door middel van het plaatsen van je torens, zelf het te lopen pad kan bepalen. Dat werkt redelijk verslavend, maar het is soms even flink puzzelen. Defend From Candyland bevat 120 levels, waarbij je constant min of meer een leeg veld moet zien te vullen met torens, terwijl er hier en daar een steen in de weg ligt. Door zo’n steen moet je soms even goed nadenken wat voor invloed dit heeft op je pad, aangezien deze versperringen niet weg te halen zijn.
Uiteraard zijn deze torens niet gratis en aan het begin staan er al een aantal op het veld. Je kunt torens ook verkopen, maar dat levert minder geld op dan dat zo’n nieuwe toren kost. Hierdoor moet je goed nadenken over het pad dat je wilt maken, want het is uiteraard fijn om gebruik te maken van al bestaande torens. Door er maar een paar te verwijderen kom je vaak al snel aan een redelijk pad, maar soms ben je zo met je pad bezig dat je snel door je geld heen bent.
Snoep valt boom aan
Waves bestaan uit verschillende soorten snoep en de basis die je verdedigt is een magische boom(!). Zodra je een van de agressieve snoepjes uitschakelt, krijg je weer geld om nieuwe torens te kopen. Naast torens aanschaffen kun je natuurlijk ook torens upgraden, maar dat kost behoorlijk wat geld. Aan jou dus om de juiste balans te vinden tussen het maken van je pad, het uitschakelen van tegenstanders en het verkopen, upgraden en aanschaffen van je torens.
Er zijn verschillende soorten torens, waarbij elke toren zo zijn eigenschappen heeft. Bananen laten de snoepjes langzamer lopen, terwijl je uiteraard begint met een simpele toren, die alleen schiet. Door elk level zo goed mogelijk te laten verlopen krijg je appels, die je kunt besteden aan nieuwe toren, maar je kunt er uiteindelijk maar vier tegelijk selecteren per level. Hierdoor word je constant uitgedaagd om goed na te denken over welke torens je mee gaat nemen. De moeilijkheidsgraad schiet al vrij snel lekker omhoog en let hierbij op dat je alle appels bij alle levels haalt, zodat je snel weer nieuwe torens kunt kopen, want anders kun je bepaalde levels niet succesvol afronden.
Defend From Candyland ziet er erg simpel uit en dat hoeft geen probleem te zijn, maar eerlijk gezegd vond ik het thema een beetje té simpel. Laten we het erop houden dat het uiterlijk vooral oude Flash-games eert en dat het uiteindelijk niet in de weg staat van de sterke gameplay, maar het heeft verder weinig charme. De muziek is verder wel vermakelijk en lekker vrolijk.
Conclusie
Defend From Candyland is een van de betere Tower Defense-games op het gebied van gameplay, maar grafisch komt het wat zwak over, ondanks dat het oude Flash-games lijkt te eren. Toch is dit een aanrader, vooral omdat er toch al zo weinig games uit het genre zijn waarbij je slim moet nadenken over het pad dat je met je torens creëert.