Het is een rare tijd in de gaming wereld. Een Bethesda game komt namelijk exclusief naar de Playstation 5, terwijl Bethesda gekocht is door Microsoft. Toch houdt Bethesda zich aan de gemaakte afspraken en hebben zij Deathloop geleverd op de Playstation 5. Een game die zich afspeelt in een loop en het is aan jou de taak om die loop te verbreken en binnen 1 dag zeven mensen te vermoorden. De game wordt dan wel uitgegeven door Bethesda, maar het wordt gemaakt door Arkane Studios. Een ontwikkelaar die bekend is van de Dishonored games. De vraag is dan ook of Deathloop nieuw en verfrissend aanvoelt, of dat het veel van hetzelfde is wat we van Arkane al hebben gezien.
Verhaal
De vraag die veel mensen hadden toen Deathloop werd aangekondigd is wat voor game het nou is. Is het een roguelike game? Een stealth game? Een shooter? Niemand wist het antwoord erop te geven. Het antwoord op die vraag? Alles een beetje. Je word op een dag wakker op een strand en vanuit dat punt begint je eerste missie. In het begin wordt er aan je uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat, hoe je wapens kan behouden door de loops heen en hoe je gebruik kan maken van de verschillende dagdelen. De loop in Deathloop heeft namelijk vier momenten, de ochtend, de middag, de namiddag/avond en de nacht. Elk moment geeft andere mogelijkheden binnen de vier verschillende districten. Het doel is om uiteindelijk alle Visionaries in een loop te vermoorden. Echter zitten er soms meerdere Visionaries op hetzelfde moment in een ander district. Daarom zal je elke loop onderzoek moeten doen om te zorgen dat de Visionaries zich verplaatsen, zodat jij binnen vier momenten alle zeven Visionaries kan vermoorden. Met veel Visionaries zal je geen contact hebben, maar wel met Julianna. Je zal elke loop spreken met Julianna en zowel jij als zij onthoudt wat er elke loop gebeurt. Julianna is dan ook de meest interessante Visionary van allemaal, maar zij zorgt zeker voor een leuke en interessante dynamiek tussen Colt (jijzelf) en haar. De andere Visionaries hebben tevens ook allemaal een uitdaging. Zo is er een Visionary die zichzelf vermenigvuldigd, zodat jij meerdere van haar moet vermoorde en dan heb je Charlie, die zijn eigen spel heeft ontwikkeld.
Het verhaal is dus lineair en je maakt elke loop wel een soort van progressie. Het is dus fijn om te zien dat het verhaal steeds een stapje verder gaat, terwijl de wereld om je heen toch tot op zekere hoogte hetzelfde blijft. Naast dat je dus de loop moet doorbreken en steeds tips moet onderzoeken om verder te komen, kan het ook voorkomen dat Julianna je game binnen treed. Je kan een aantal dingen hiermee doen. Je kan de game op single-player only zetten, waardoor Julianna bestuurd wordt door de AI. Je kan er ook voor kiezen dat alleen vrienden kunnen binnentreden, maar het beste is als je de game gewoon op open zet. Dan kan elke willekeurige speler die Deathloop heeft je game binnentreden als Julianna. De spannende momenten in de game als je hoort dat Julianna de game binnentreed en je weet dat je uit moet gaan kijken, zijn ontzettend intens. Het wordt een kat en muis spel en de andere speler zal proberen te ontdekken waar je bent door te kijken waar je bent geweest in de game. Als je zelf als Julianna speelt (wat kan) ben je eigenlijk ontzettend tactisch bezig, omdat Colt twee keer opnieuw tot leven kan komen en jij in een keer dood gaat. Deze modi is interessant en ontzettend leuk, maar om als Julianna te spelen voegt niet super veel toe aan het verhaal.
Gameplay
Misschien liet ik het al wat doorschemeren, maar de gameplay in Deathloop is heerlijk! De verschillende momenten op een dag in Blackreef zijn verassend. De stealth gameplay is prima en het rondlopen in Blackreef en een vijand van achter neersteken blijft elke keer heerlijk om te doen. Naarmate de game vordert zal je ook toegang krijgen tot wapens met een silencer erop, waardoor je makkelijker alles stealth kan doen. Toch zullen er veel momenten zijn dat je niet zachtjes kan zijn, maar dat je met al je wapens een gevecht in moet. Er zijn ontzettend veel verschillende wapens tot je beschikking, waardoor je kan kiezen voor shotguns, machinegeweren of een uzi. Zelf was ik iemand die redelijk vaak in deze grote gevechten kwam en om dan je verschillende wapens te gebruiken om uit het gevecht te komen is een heerlijk gevoel. Naast de wapens heb je ook nog is een keer krachten die je kan gebruiken. Als je namelijk een visionary doodt kan je van zijn lichaam een power pakken. Zo is mijn favoriete power de Shift, waardoor ik snel mezelf kan teleporteren, zodat ik een veilig plekje kan vinden waar ik mijn vijanden neer kan schieten als ik in een groot gevecht zit. Mijn andere favoriete power is de Nexus. Hierdoor kan ik de lichamen van meerdere vijanden met elkaar verbinden. Als deze zijn verbonden en je eentje doodschiet doormiddel van een headshot, dan zullen de andere vijanden ook neervallen. Het is een ontzettend effectieve manier om snel een groep vijanden uit te schakelen.
De verschillende gameplay elementen vullen elkaar goed aan en de game voelt vloeiend aan. Dat is zeker belangrijk, omdat je zal rennen, springen en teleporteren door een level heen. In het begin kan de game wat overweldigend aanvoelen vanwege de hoeveelheid wapens en krachten, maar als je eenmal een aantal loops hebt doorlopen, dan zal je merken dat je een voorkeur hebt voor bepaalde wapens en krachten en zal je er steeds meer begaan in worden. De gunplay is daarnaast nog interessanter door de adaptieve triggers van de Playstation 5. Arkane maakt hier goed gebruik van, waardoor er een extra dimensie in het spel zit. Je merkt op dit moment dat steeds meer ontwikkelaars gebruik maken van de adaptieve triggers van de Dualsense en je merkt dat het een echte toevoeging is in games.
Graphics
De game ziet er heel erg jaren 60 uit en geeft een James Bond vibe af. De game ziet er geweldig uit op de Playstation 5 en draait als een zonnetje. De game ziet er soms heel grauw uit in de avond, maar kan er ook heel vrolijk en zonnig uitzien als je op een van de zonnigere locaties in de middag bent. Arkane heeft ontzettend veel leven en sfeer gegeven aan Blackreef, waardoor het geen straf is om meerdere keren de loop te moeten doorlopen en omgevingen meerdere keren te moeten zien. Toch moet er gezegd worden dat de game niet de mooiste is op de Playstation 5, maar de sfeer die in de game zit maakt veel goed.
Conclusie
Deathloop is een heerlijke game die stealth en een shooter combineert tot een heerlijk eindproduct. Het verhaal en de main game zijn heerlijk om te spelen en zelfs de invasion modus is geweldig. Echter vraag ik mij af of veel mensen als Julianna gaan spelen naarmate de game ouder wordt. Voor nu is die mode nog vol met mensen, maar het kan natuurlijk zijn dat naarmate de game ouder wordt, het lastiger gaat worden om een online Julianna te vinden. Het doorlopen van de loops en het vinden van aanwijzingen om de loop te doorbreken is leuk om te doen. Je komt steeds meer te weten over jou relatie met Julianna en wat dat betekent voor de loop. Deathloop is een heerlijke game en geeft de Playstation weer een geweldige exclusive waar ze een tijdje meer kunnen shinen.