Home Gaming Dakar Desert Rally Review

Dakar Desert Rally Review

Ergens is het toch best gek, een event zo groot als de Dakar, maar een echte eigen game miste in mijn ogen nog. Nu komt daar verandering met Dakar Desert Rally, maar is deze game dan meteen een schot in de roos of glijden we zo de grindbak in.

De game komt uit de stal van Saber Interactive en brengt je de ervaring van de grootste rally race op de planeet. Je racet in de game over diverse terreinen en komt in allerlei weertypes terecht. De race stopt namelijk niet als het regent, hagelt, sneeuwt of stormt. Je racet door!!! Kies uit diverse bekende teams, met de welbekende namen, bijvoorbeeld Tim Coronel. Maar het is ook mogelijk om je geheel eigen team te maken en de garage vol te klappen met diverse wagens, motoren, etc. Het is aan jou hoe je de game dient te spelen. Dat spelen van de game kan dan weer in drie verschillende moeilijkheidsgradaties.

Maar let wel, dit is absoluut niet zoals een F1, Forza of Gran Turismo. De game voelt en oogt soms als een snelle race game, wat het ook zeker is. Maar zelfs op het laagste niveau, het sport niveau, waarvan je zou zeggen dat doen we even, is het gewoon aanpoten. Het is niet een ik ga achter over leunen en race mezelf naar de finish game. De game vergeeft je namelijk niet als jij die boom over het hoofd ziet, of dat stukje steen. De onderdelen zullen om je oren vliegen en je zult aankomen, of misschien helemaal niet aankomen, met een halve auto. De game gaat je sowieso uitdagen op elk vlak. De game streeft er namelijk naar om jou te leren hoe je goed rijdt, het wilt je dan ook echt laten zien hoe lastig het rijden in de Dakar is. De game heeft daardoor best wat tutorials in zich zitten, waarvan ik in het begin dacht, joee dat komt wel. Maar daar kwam ik snel van terug. Je wilt weten hoe de game werkt, je wilt weten hoe de afstelling moest. Elke rijder is namelijk anders en voelt ook anders.

De game laat zich daarbij sturen op diverse niveaus, je kan kiezen voor de controller, muis en toetsenbord of het stuurtje. Nu zijn wij voor de controller gegaan, wat ik persoonlijk steeds lekkerder vind racen. Maar je merkt wel dat hij snel, soms heel rap reageert. Daardoor zul je echt op moeten letten met het sturen en misschien zelfs een beetje aanpassen waar nodig. Je gaat sowieso crashen, je vliegt sowieso even van het parcours af, je finisht een keer niet waar je moest staan. Oefenen, oefenen en oefenen voor die perfecte instellingen.

Ben je eenmaal zover dat alles goed valt en klikt, dan kan ik je beloven dat de game genieten wordt. Het blijft een uitdaging maar het is toch gewoon vet om te scheuren door de woestijn. Als we kijken naar waar we mogen racen dan zijn er 30 stages om te voltooien. Zoals eerder gezegd race je over diverse terreinen, van het zand, door waterplassen, over heuvels en meer. Ik heb meer zand gezien dan op het strand ligt. Je zal erop moeten anticiperen, je ziet een watertje aankomen en je moet erdoor. Het is aanpassen, beetje gas eraf en door. Te vroeg op je gas, of juist vol gas en die boom kwam akelig dichtbij.

De schade die je daarvan krijgt is zichtbaar, het is namelijk zo dat die onderdelen echt letterlijk van je auto afklappen. Het ziet er zo vet uit. Maar zo vet is het niet, de schade neem je namelijk mee naar de volgende race. Je kan de schade wel repareren, dit is afhankelijk of je er het budget voor hebt. Sommige reparaties kan je uitstellen, sommige moet je echt doen. De game heeft op de makkelijkste moeilijkheidsgraad al een aardig deel van mijn budget opgeslokt.

Dat budget kan je trouwens besteden ook aan voertuigen, daar zijn er genoeg van in de game. Van auto’s, motoren, vrachtwagens en quads. Deze zijn overigens ook allemaal volledig te slopen. Dat maakt het toch wel weer een stuk realistischer.

Dit alles komt grafisch dan ook perfect tot zijn recht. De game ziet er schitterend uit en de omgeving mag er echt wel wezen. Je ziet de banden sporen waar geracet wordt, het water knalt mooi omhoog en ook de voertuigen zien er, mits alles er nog opzit, goed uit.

Dakar Desert Rally heeft mij enigszins verbaasd, het is een hele andere race game dan dat ik gewend ben. Maar het smaakt wel naar meer. De game daagt je uit om verder te pushen dan je gewend bent en dat is toch wel een uitdaging op zich. Het realisme is van een nieuw niveau, daarnaast kan alles gewoon kapot. Ik vind de game echt top. Dus hou je van racen en wil je eens iets nieuws, check dan zeker deze game.