That's Gaming
Populairste
Categorieën
SOCIAL:
Gecategoriseerd onder PC, PS3, PS4, Wii U, Xbox 360, Xbox One

Column: Marketing en het creëren van een hype

Marketing, Marketing, Marketing en nog meer Marketing. Tegenwoordig gaat een groot deel van het budget van een Triple A game naar marketing en promotie. Waarom? Dat ga ik jullie nu vertellen, door middel van een recente game, Destiny. Maar laten ik eerst is uitleggen wat een Triple A game is.

Een Triple A status krijg je niet zomaar. Om een Triple A status te krijgen moet een game gemaakt worden door top developers en uitgegeven worden door de top uitgevers.  Van een Triple A game wordt vaak verwacht dat het een game is met kwaliteit en dat het een van de best verkopende games wordt van het jaar. Iedereen kan minimaal wel een Triple A game noemen, zelfs de mensen die helemaal niet van games houden. Bedenk zelf maar, welke Triple A games ken ik? De eerste die waarschijnlijk in je hoofd doorschiet is Grand Theft Auto. Laat Grand Theft Auto V dan ook net de game zijn die het grootste budget ooit had, 265 Miljoen dollar namelijk. Dus, een Triple A game heeft vaak te maken met de makers, uitgevers en het budget.

Nu terug naar het onderwerp. De marketing voor Destiny ging echt over de top. Ik heb zelf in de hype gezeten van Grand Theft Auto 5, maar de hype voor Destiny was nog groter onder gamers. Ik heb zelf  niet zo heel erg in hypetrain gezeten deze keer. Destiny sprak mij gewoon niet aan. Een dag voor de releasedatum heb ik nog wel gedacht van, oke, zal ik hem toch halen? Iedereen is er zo laaiend over! Gelukkig heb ik hem niet gehaald. Gelukkig.

De DestinyHype komt door een ontzettende slimme marketingstrategieën van Activision en Bungie (Gameuitgevers/Makers). Maar hoe wordt die hype gecreeerd? Als eerste, Destiny was altijd aanwezig op de grote gameshows (E3 en Gamescom), waardoor het grote publiek de game te zien krijgt. Op zo gameshow laten de makers en uitgevers natuurlijk het beste van het beste zien, zo ook met Destiny. De game zou dan ook altijd online zijn, dus je zou je story mode spelen met andere spelers over heel de wereld. De hype was begonnen.

Als tweede, Destiny gaf de game community een berg aan trailers en extra’s. Zo heb ik wel tientallen trailers voorbij zien komen die over de game gaan. In zo een trailer wordt altijd even gezegd wat je allemaal wel niet kan doen in zo een wereld als Destiny. De hype werd groter en groter. Er werd zelfs een soort Google Maps gecreëerd voor alle planeten die je in Destiny kon bezoeken. Je kan het al raden, de hype werd groter in de game community.

Als laatste nog twee dingen waardoor de hype groter werd. Als eerst werd er een bèta (Vroege versie van de game, die bepaalde gamers dan konden proberen) gelanceerd. De gamers gingen massaal de bèta spelen en vele gamers waren laaiend enthousiast over dit kleine stukje game van de grote game Destiny. Daarbij komt ook nog dat veel gamereviewers de game ontzettend aanprezen en alleen maar loven waren over de dingen die zij hadden gezien, maar hadden zij de hele game gespeeld? Het antwoord daarop is nee. De gamesites en reviewers baseerden zich alleen op wat zij hadden gezien, niet meer, niet minder.

Het eindoordeel van vele websites over Destiny is dan ook niet perfect. Vele zeggen dat de game te repetitief is en de andere vind dat de game niet vernieuwend is. Toch vonden deze mensen drie maanden geleden de game nog wel vernieuwend en waarschijnlijk hadden zij er totaal niet aan gedacht dat de game repetitief zou zijn.

De marketing van Destiny is dan ook super geweest. Door de promotie en marketing van Destiny is er een hype rondom de game gecreëerd, wat weinig andere games kunnen doen. Is de hype waargemaakt? Ik vind van niet. Zelf heb ik de game even onder handen kunnen nemen en ik was snel verveeld. Vinden de gamesites en reviewers dat de hype waargemaakt is? Sommige niet, sommige zijn er niet uit en maar een paar vinden echt van wel. Ik wil Destiny dan ook niet een gefaald project noemen, integendeel, de game heeft al 500 miljoen dollar opgebracht in een paar dagen. De game kon alleen niet voldoen aan de hype die hun marketing en promotie had gecreëerd en dat is zonde.

We zijn los, Check ons!!
WE ZIJN MOMENTEEL OFFLINE