That's Gaming
Populairste
Categorieën
SOCIAL:
Filed under: PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One

Column: Het uitstellen van games, de nieuwe hype onder developers?

Welkom bij de tweede blog, hier op That’s gaming! In de vorige blog heb ik de marketing en het creeren van een hype omtrent games besproken. Vandaag zal ik het uitstellen van games bespreken. Sinds de PS4 en de Xbone uit zijn worden vaak games uitgesteld. Vandaag geef ik mijn mening hierover.

Watch Dogs, GTA V (PC), Driveclub, Elder Scrolls Online, Battlefield Hardline, The Division en nog vele andere. De afgelopen anderhalfjaar hebben we veel games gezien waar we al een tijdje naar uitkeken, maar uiteindelijk werd er op de valreep gezegd: “Sorry, we need set a new release date”.

Het was 2 weken voor de Playstation 4 release. Ik had een paar games gepreorderd, AC IV, Fifa 14, Killzone en Watch Dogs Dedsec Edition. Ik keek het meeste uit naar Watch Dogs. Een game waarin je kon gaan hacken, auto’s stelen en een open wereld had in Chicago. De hype was groot voor mij en kon niet wachten om deze game in mijn gloednieuwe PS4 te stoppen als ik thuis zou zijn na de nachtrelease van de PS4. Twee weken voor de release date kreeg ik te horen dat Watch Dogs was uitgesteld voor onbepaalde tijd. Later is bekend geworden dat we 6 maanden moesten wachten voor de uiteindelijke release.

Driveclub werd ook rond die tijd uitgesteld. We zouden als eerste PS+ game Driveclub krijgen. Voor de release werd Driveclub uitgesteld en kregen we de PS+ editie niet meer (en we wachten nog steeds op de PS+ editie). Bijna 1 jaar later kregen we eindelijk Driveclub voorgeschoteld en nog steeds, na 1 jaar wachten, was de release een drama.

Waarom worden de games tegenwoordig nou uitgesteld? Waarom krijgen we steeds te horen van developers/uitgevers dat een game op een datum uitkomt en dat we dan vaak toch nog te horen krijgen, ja, sorry, maar we moeten de game uitstellen? Waarom geef je de release datum gewoon niet later? Zodat je zeker weet dat je die datum haalt?

Voor mijn gevoel is het ook vaak een geld kwestie. Je zet een deadline voor jezelf, maar ook een datum om ergens naar uit te kijken. Want zeg nou zelf. Op het moment dat er een release datum is, ga je de game pre orderen en er naar uitkijken. Wat doe je als er nog geen release datum is? Nog niet echt uitkijken naar de game lijkt me, want je hebt nog geen idee wanneer de game uitkomt.

Vaak komen uitgevers zich dan uiteindelijk tegen. De deadline kan niet gehaald worden en de game moet uitgesteld worden. De PS4 en Xbone zijn natuurlijk nieuwe systemen en als bedrijf wil je het beste eruit halen. Dat kan dus vaak meer tijd kosten dan eerder gedacht. Je zet dus een release datum om zoveel mogelijk preorders eruit te halen, maar uiteindelijk moet je veel fans teleurstellen. En dat is het hele probleem voor ons gamers. We worden vaak teleurgesteld de afgelopen anderhalf jaar.

Ik vind zelf dat uitgevers niet een geweldige indruk maken door het uitstellen van games en uitgevers moeten niet teveel hooi op de vork nemen. Neem Ubisoft als voorbeeld. In 2 jaar hadden ze 2 nieuwe IP’s aangekondigd. Watch Dogs (aangekondigd in 2012) en The Division (aangekondigd in 2013). Ook ik kijk naar The Division uit, maar toen Watch Dogs werd uitgesteld wist ik al, oke, dit betekent dat The Division ook wordt uitgesteld (en ik had gelijk). The Division heeft nu een release window voor 2015.

Developers/Uitgevers nemen soms dus teveel hooi op hun vork of hebben gewoon niet echt een idee hoe lang het nog gaat duren om te developen. Fans worden hierdoor soms echt teleurgesteld, ondanks dat er vaak een beter product uitkomt. Mijn tip? Publiceer de release date pas op het moment dat je zeker weet dat je het kan halen. Weet je het niet zeker? Zet dan niet een release date neer. Want als je het te vaak doet, verlies je het vertrouwen in de consument.

Is het de nieuwe hype onder developers? Ik hoop het niet. Maar 2014 heeft wel laten zien dat het een trend is.

Sven.