Het was nogal een flinke aankondiging, maar toen bekend werd dat Modern Warfare dit jaar zou komen was het feest compleet voor mij: weer terug naar het oude vertrouwde Modern Warfare en weg uit de toekomst. Maar gaat de game de hype van Modern Warfare 2, toch mijn persoonlijke favoriet, evenaren of zou het zelfs deze game voorbij streven? Ik heb nu een flinke slok tijd in de game zitten en ben toch wel tot een conclusie gekomen.
Laten we aftrappen met de verhaal modi in de game, om te beginnen, deze is veels te kort. Dit weet je eigenlijk al als je eraan begint, maar die paar uurtjes die je er mee kwijt bent is echt te kort. De verhaal modi is bikkelhard op sommige momenten en de uitdaging in de game wordt groter naarmate je de moeilijkheid omhoog gooit. Het heeft eigenlijk alles wat een Modern Warfare-titel moet hebben; een stukje sniperen, een stukje sluipen en dat gaat tegenwoordig ook in het donker. En met donker, bedoel ik ook echt donker, want man wat is het zwart voor je ogen als je de nacht kijker afzet en wat geeft het de game dan een compleet andere vibe! Ik speelde op ‘veteran’ en dan is het echt sluipen door het donker. Heerlijk, spannend en misschien wel één van mijn favoriete missies uit de game. Het verhaal in de game staat goed en stevig in zijn schoenen en is niet zomaar een verhaal, het wil je ook de andere kant van oorlog voeren laten zien. Je komt voor keuzes te staan, schieten of juist niet. Soms schiet je en dan raak je per ongeluk een kind en dat mag dan weer niet in de game, dus hop overnieuw spelen.
Is de verhaal modus dan nu zo goed en memorabel als we ze kennen? Nee, dat helaas niet. Ik herinner me als de dag van gisteren de missie ‘No Russian’. Dit soort missies blijven je bij en vergeet je niet zo snel. Deze Modern Warfare is hard, maar net niet memorabel genoeg of ik ben gewoon minder gevoelig geworden voor dit soort dingen, dat kan natuurlijk ook. Daarnaast ben ik allang blij dat er weer een verhaal modus is, deze was namelijk compleet uit de game gelaten in Black Ops 4.
Goed, het verhaal moet je ervaren en voordat ik ga spoilen, gaan we even verder. De gameplay in de game zit strak en goed in elkaar, karakters en wapens voelen meer aan als wapens en verlengstukken, voeg daarbij het geluid van een wapen dat schiet toe en je hebt voor mij echt een beleving. De goede veranderingen in het geluid maken het nu mogelijk om te horen waar de kogels vandaan komen en waar er geschoten wordt. Helaas voor ons zijn de voetstappen in de game toch bijzonder duidelijk, iets te zelfs. Deze zouden in twee updates worden aangepakt, maar zelfs in de laatste update lijkt er niets te zijn veranderd. Maar zodra je even opkijkt naar je scherm en je de graphics ziet is alles goed, de game geeft je cutscenes die foto-realisme nastreven en een niveau van details die we nog niet eerder zagen.
Yes, het punt waar de meeste fans de game voor kopen is de online multiplayer en die levert je als vanouds een snelle en gruwelijk game ervaring. Uiteraard met wat veranderingen hier en daar. Ik ga even kort beginnen met Groundwar, deze is aangepast en bied je een grootschalige Domination-wedstrijd met voertuigen. Het is soms een beetje een on-gebalanceerde pot. Sinds gisteren is er een derde map uitgebracht voor deze modi en daarmee zitten er hierin nu drie grote mappen, elk met zijn eigen charme. Het is leuk voor de afwisseling of als je van grote battles houdt. Naast Ground War is de game modus Gunfight geïntroduceerd en dat is een 2v2 modus op kleinschalige mappen met een wisselende wapen loadout. Beide teams starten met dezelfde wapens en je hebt 40 seconden per potje om de tegenstander af te maken. Het is snel en up tempo, althans als je de juiste tegenstander treft en ik had het ‘geluk’ in 3 potjes gematched te worden met mensen die lekker achterin hun gedeelte bleven wachten. Het was praktisch daardoor onmogelijk om er ook maar een beetje een strijd van te kunnen maken.
Naast deze vernieuwingen is ook de klassieke manier van schieten terug met Team Deathmatch en Domination. De game biedt je nieuwe mappen die afwijken van het 3 wegs-concept dat we kennen uit de klassieke games. De games bieden je nu huizen waar je door kunt lopen en begaanbare trappen. Er zit zoveel meer dynamiek in de mappen, dat je van alle kanten beschoten kunt worden. Het is gewoon niet meer simpel van a naar b rennen, want er komt soms iets meer bij kijken. Is dit beter? Ik vind het in ieder geval wel leuker, maar helaas geeft het campers veel meer kans.Toch heb ik hoop dat dit met de tijd zal afnemen en wat is er nou leuk om stil in een hoekje te zitten. Wat weg is uit de game en misschien voor de meeste wel een gemis, is de Prestige Mode. Je speelt nu wel tot level 55, maar hier blijf je op staan en je speelt hierna verder voor seizoen-rangen en krijgt missies om emblems te behalen. Deze rangen worden na het seizoen gereset, waarna je weer op 55 start en dus al je gear gewoon behoudt. Voor mij is het niet zo erg, want ik vind het persoonlijk wel lekker dat je vrij kunt blijven customizen.
Een paar stukken die ik mis in de game: het zou zo lekker zijn om in je lobby te kunnen stemmen op een map, hierdoor krijg je meer een rotatie gericht op de spelers. Er zijn gewoon mappen waar je niet graag op speelt, deze krijg je dan altijd twee keer op rij. Dan zijn er nog de diverse bugs die de game rijk is; challenges lopen niet door, missies resetten na elke pot, mensen die uit je game crashen, een xbox die zichzelf alvast afsloot. Het is een kleine greep uit de mankementen die de game rijk is en daarnaast voelt de game soms na een update een beetje meer kapot, om vervolgens in de volgende update weer een beetje gefixed te worden. We hebben in de tijd dat de game inmiddels uit is al wat updates mogen ontvangen.
Gelukkig voor ons is de content die geleverd wordt voor de game gratis, jawel, alle mappen die komen zijn gratis. Dit is een grote verandering in de serie en ik vind het persoonlijk een goeie beslissing. Het is namelijk erg irritant als je vrienden wel geld uit geven aan een season pass, jij niet betaald en dan dus uiteindelijk niet met hun de nieuwe mappen kan spelen. Niet iedereen heeft het geld voor een season pass, voor de speelbaarheid van de game is dit de beste oplossing. Het enige waar we in december voor kunnen gaan betalen is de Battle Pass, deze kennen we uit games als Fortnite. Het voordeel is wel dat je weet waar je voor betaald en wat erin zit. Het is even afwachten hoe dit gaat uitpakken, maar ik vind de ontwikkeling een stap in de goede richting.
Al met al is Modern Warfare een solide titel, het heeft de nodige kinderziektes, maar kun je verwachten met een game van dit formaat. Niet alles kan vlekkeloos verlopen. De communicatie van de ontwikkelaar richting de fans is straight en snel en de problemen in de game worden dan ook vrij snel opgepakt. Ik zie een goeie toekomst voor de game liggen en zal er zeker de nodige uren in kwijt raken. Het is voor mij een heerlijke shooter en zeker mijn favoriete game van het moment.
We zullen de game ook regelmatig streamen op ons Twitch kanaal, dus volg ons daar.