Home Featured The Outer Worlds Review

The Outer Worlds Review

Obsidian Entertainment is bekend van vele bekende RPG games. Zo hebben ze onder andere South Park: The Stick of Truth, Pillars of Eternity en Star Wars Knights of the Old Republic 2 gemaakt. The Outer Worlds is de nieuwste titel van Obsidian en is sinds eind oktober beschikbaar voor Playstation 4, Xbox One en PC. Wij hebben de game uitgebreid gecheckt en je ziet in deze review wat we van de game vinden.

The Outer Worlds kun je qua spelen een beetje vergelijken met de Fallout games. Niet helemaal vreemd natuurlijk omdat de maker Obsidian ook een game in de Fallout reeks gemaakt heeft. De game die Obsidian gemaakt heeft in de Fallout reeks is Fallout: New Vegas.

In The Outer Worlds begin je de game in het kolonisten schip genaamd: Hope. Je word wakker gemaakt door Phineas Welles die het schip heeft betreden en op zoek is naar een persoon die hem kan helpen en die persoon dat ben jij.

Als je de game begint zul je al gelijk te maken krijgen maken met een vaardigheden tabel die ervoor gaat zorgen hoe jij de game gaat spelen. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor Engineer zodat je goed met technologie om kan gaan, ook kun je je combat skills vergroten zodat je beter bent in gevechten. Iedere speelstijl heeft zijn eigen voor en nadelen.

Gameplay

Ben je bekend met games uit de series van Fallout of The Elder Scrolls dan zul je je heel snel thuis voelen in The Outer Worlds. Qua gameplay lijken de games heel veel op elkaar. Je krijgt in de bovenkant een soort van radar te zien met daarop de objectives zodat je weet waar je naartoe moet en hoeveel meter je ongeveer nog moet belopen om bij dat punt te komen. De missies zullen variëren van: haal bij verschillende mensen een bedrag op wat ze nog schuldig zijn aan een persoon tot aan een hele fabriek uitmoorden om te zoeken naar de buit die iemand heeft achter gelaten. Voor iedere speelstijl is er een manier om missies te voltooien. Zo zul je bijvoorbeeld iemand om moeten leggen na een gesprek om zijn buit te krijgen. Maar soms kun je mensen met een goed persuasion level ook gewoon over kunnen halen om dit af te geven. Zo zul je verschillende mogelijkheden hebben bij elke missie om die te voltooien.

Zoals je van maker Obsidian gewend bent is het verhaal zeer goed uitgewerkt. Je ziet heel veel mensen die wel een verhaal te vertellen hebben of soms zelfs meerdere verhalen. Hoe de game verloopt heb je in eigen handen. Per missie is er dus een manier om de missie te voltooien. Hoe je de missie voltooid zorgt hoe je in aanzien te komen staat.

Combat

Het mindere aan deze game vond ik het gevechtssysteem. Het schieten loopt niet echt flexibel en de hand to hand combat loopt echt niet echt lekker. Je kan dus zien dat het meer op het verhaal gericht is dan op de gevecht en schiet gedeeltes.

Obsidian’s The Outer Worlds is een heerlijke game geworden die je kan vergelijken met de The Elder Scrolls serie en de Falllout serie. Obsidian is een meester in het vertellen van verhalen en laten dat ook zien in de game. Het verhaal is meeslepend, spannend en je wil alleen maar door spelen. Het gevechtssysteem is helaas wat minder daar had nog meer uit gehaald kunnen worden. Voor de rest is het een game die je na spelen niet snel meer gaat vergeten. Laten we maar hopen dat in een mogelijk vervolg de minpuntjes uit deze game opgepakt worden dan kunnen we misschien naar een perfecte score gaan. Al met al is The Outer Worlds een aanrader en iedereen die van RPG’s houdt komt bij deze game tot zijn recht.