Home Gaming Call of Duty: Modern Warfare 3 Review

Call of Duty: Modern Warfare 3 Review

Ieder jaar November kan je de klok erop gelijk zetten, er komt een nieuwe Call of Duty uit. Maar toch voelt dit jaar anders, Modern Warfare 3 is namelijk niet echt een nieuwe Call of Duty. Niet? Nope, de game werd oorspronkelijk ontwikkeld als DLC voor Modern Warfare 2, zou ook op deze wijze uitkomen. Maar zoals je vaak ziet in de wereld van geld en games, werd er bedacht we maken er een volwaardige( dit ga ik nog recht zetten) game van en doen hem voor de volle prijs uitbrengen. Het resultaat is Call of Duty Modern Warfare 3, maar is deze game dan ook een volwaardige game of is het meer een DLC voor de boedelbak? Je leest het in onze review.

Laten we aan het begin beginnen, de Campaign van Modern Warfare 3 werd een week eerder uitgebracht, zo kunnen spelers alvast de game ervaren, het verhaal doorlopen en een beetje voelen wat er nieuw is. Ik ga heel kort zijn, want dat was de campaign ook. Nu staat Call of Duty bekend om zijn stevige campaign, goed verhaal en dikke actie. Dit zit er ook weer in, maar de opzet is anders en het is nog korter geworden. Als je op normal speel dan banjer je er in 4 uurtjes door heen. Langer zal het dan echt niet duren. Dit is in mijn ogen voor een game van vol formaat echt te kort. De klassieke echte sniper missie ontbrak wel, maar we kregen een soort open format ervoor terug. Dit open format is wel een leuke toevoeging. Je kan de map door speuren, waar ga je eerst naar toe, welke bom ontmantel je eerst. Het geeft je net wat meer vrijheid dan dat je eerst zou hebben. Nu is er natuurlijk niks mis met de linieare aanpak, welke al jaren garant staat voor dikke actie en gevechten. Vernieuwing is in deze dan ook leuk, maar de uitwerking soms wat jammer. Grafisch ziet de campaign er echt goed uit, de cutscenes zijn heerlijk en nemen je mee het verhaal in. De ontknoping is zoals je gewend bent op zijn Call of Duty’s en laat je ook weer stil achter. Daarbij is deze flits helaas zo voorbij en had ik graag nog wat meer ervaren.

En dan is het zover, na een week wachten is daar dan het moment dat je de multiplayer mag opstarten. De beta nog vers in je hoofd en je start op. Het eerste dat mij opviel was dat de kleuren anders leken en het toch wel even anders speelde dan de beta. Goed je heb de movement die je wilt, het soepele en snelle, de wapens uit Modern Warfare 2 en Modern Warfare 3. Laten we die er even bij pakken, alle wapens en attachments zijn over gedragen aan MW3, daarbij ook alle camo’s. Daar bovenop zijn dan een aantal nieuwe wapens toegevoegd aan de game, deze krijgen ook weer attachments en camo’s. Ik vind persoonlijk dat je veel en dan ook echt veel te veel attachments heb. Camos zijn leuk hoor, al die kleurtjes, maar kom op zeg, je moet zowat een studie gedaan hebben om nu nog te snappen welke attachment lekker is. Waar is de tijd van even snel een wapen ombouwen. Gelukkig is de tuning eruit gehaald, persoonlijk was dat echt een onding. Leuk geprobeerd maar net mis geslagen. Je kan eigenlijk hier al de sporen van DLC terug vinden, bij een nieuwe game zou je fris resetten, hier wordt het er gewoon bij gedropt.

Daarbij start MW 3 op via MW2, of start ik nu MW2 op en speel ik deze. Ik weet niet wat ik op start, maar het is in ieder geval Call of Duty. Goed, je neemt dus zogezegd alles mee, inclusief de operators waar je vorig jaar voor betaald hebt. Dat is voor de mensen die daar echt geld in pompen wel beter. Het was toch ieder jaar weer sneu dat je alles wat je gekocht had kwijt was. Maar het ruikt gewoon allemaal niet fris. Ik wil zo graag positief zijn maar kan het niet uit mijn mond krijgen. Ik zit elk jaar te wachten op een game en dan krijgen we dit. Okey, laten we de game grafisch bekijken, want de story mode ziet er goed uit. Dan moet de multiplayer er wel goed uit zien toch, helaas is dit niet het geval. De game draait op dezelfde engine, is eigenlijk dezelfde game, maar ergens voelt het anders en ziet het er anders uit. Ik vind het er dan ook niet beter uit zien dan wat we hadden. Daarbij kan de game zichzelf soms niet aan. In sommige potjes zie je gewoon dat de game of de server het niet meer trekt, de FPS zakken naar een diepte punt en de game hapert als een malle. Ook zijn er natuurlijk plekken te vinden waar je door de map zakt, daarbij ook in Zombies, je zakt er doorheen, maar daar later meer over. De multiplayer, het hoogte punt van Call of Duty, is het niet meer. Het is nu een reclycing van oude gevoelens, wat opzich heel lekker is, maar ergens toch niet voor dit bedrag. Dit is de Call of Duty die we hadden moeten hebben, maar nooit kregen. En nu krijgen we hem en is het eigenlijk mosterd na de maaltijd. Ook het feit dat je sommige perks en spullen enkel vrij kan spelen door het voltooien van drie dagelijkse uitdagingen, slaat volledig de plank mis. Ik moet om de semtex vrij te spelen dus drie uitdagingen voltooien, één van deze uitdagingen is het vermoorden van 2/3 operators met semtex. Maar hoe dan? Hier is niet een heel lekker algoritme op los gelaten.

Maar is alles dan echt minder? Niet echt. Ik ben nooit echt fan geweest van Zombies, maar nu met de komst van Zombies in DMZ vorm, was ik eigenlijk wel te porren. Ik moet dan ook zeggen dat de meeste uren ik hier in spendeer. Het is leuk er is veel lol, mensen helpen elkaar en soms vormen ze zelfs grotere teams. Het speelt weg op de nieuwe Warzone map, waar ik ergens blij ben met alle huizen en gebouwen, maar anderzijds de kleuren me nog niet echt trekken. ik had misschien stiekem meer op de suburbs gehoopt dan weer een stad in de woestijn. Goed, een paar fouten om mee te starten en dan rond ik dit wel positief af hoor. Er gaan nog patches komen om dingen recht te zetten, maar bij sommige ladders zak je ineens door de grond, de geluiden van voertuigen kloppen niet. Zo heb ik meermaals een voertuig links gehoord, om daar te kijken en ook op de mini map en niets te zien. Hij was al vertrokken, nee dit geluid is het slechtste geluid bij release dat ik ooit heb gehoord. Verder kan ik zeggen dat ik de modus erg vermakelijk vind. Het heeft een lage drempel en genoeg missies om te voltooien, je bent hier dan ook echt even mee zoet. Aan het einde van deze verhalende zombie modus zit een dikke operator skin, maar eer je daar bent heb je echt heel, heel veel zombies om te vermoorden. Tot nu toe heb ik weinig slechte potjes mogen mee maken en de mensen waarmee je spawnt als je met randoms ga zijn ook vaak van de behulpzame kant. Het feit dat er niet op elkaar geschoten kan worden vind ik persoonlijk erg goed. Het haalt die toxic omgeving weg en maakt eigenlijk een groot front, mens tegen zombie. Ik vind dan ook dat de zombie modus een goeie nieuwe feature is in de wereld van Modern Warfare en deze uitwerking met het DMZ aspect erg leuk bevalt. Ik kan dan ook niet wachten om te zien wat er in petto ligt voor deze modus.

Als je mijn review hebt gelezen dan weet je eigenlijk dat ik niet geheel positief ben over de MW3. Dat klopt ook gewoon. Als ze de game hadden uitgebracht zoals gepland was het gewoon een goeie DLC, nu is er een andere keuze gemaakt en is het oordeel dat wij vellen ook hard. Natuurlijk gaan wij de game spelen, natuurlijk speel je multiplayer plat. Maar de waardering en het gevoel dat je wilt hebben bij een nieuwe game ontbreekt in alle opzichten.