Home GamingPC Battlefield 2042 Review

Battlefield 2042 Review

We kennen allemaal de Battlefield serie wel, vol met actie, grote veldslagen en diverse voertuigen. Battlefield 2042 had de belofte om het nog beter en grootser aan te pakken. Wat volgde was toch eigenlijk wat beloofd was, met helaas flink wat bugs en glitches in de game. Daarbij miste er wat diepte in de modi. Er zijn wat nieuwe toevoegingen in de game die echt wel een verbetering zijn ten opzichte van wat het was, neem het dynamische weer of de nieuwe portal modi, maar helaas blijven ook deze niet bug vrij.

Battlefield geeft je dit keer drie soorten multiplayer om te spelen, All out Warfare, hierin vinden we Conquest en Breakthrough, dan is er de Hazard zone, een objective gebaseerde gameplay met kleine teams op grote mappen. En dan is er Portal, hierin kan je even terug in de tijd en voorgaande titels spelen zoals Battlefield 3, 1942, of bad company 2.

Conquest en  Breakthrough keren terug als de meest herkenbare modi. Conquest pakt twee teams van op de nieuwe gen 64 spelers per team en op de vorige generatie 32 per team, deze nemen het tegen elkaar op om bepaalde punten op de map over te nemen. Omdat het over een best groot oppervlakte gaat heeft deze versie van conguest ook weer de punten gesplitst, zo heb je bijvoorbeeld een A1 en A2 objective. Dit geeft je de mogelijkheid om nog specifieker je team ergens heen te sturen en aan te vallen. En met de nieuwe player count in de game, 128 spelers op zijn max, kan het vrij druk en chaotisch worden rondom een objective.  Breakthrough, zagen we al in Battlefield 1 en V, teams beginnen tegenover elkaar op de map en moeten zo lang mogelijk een bepaald punt vast houden en zo naar voren werken. Dit kan nog drukker en chaotischer worden dan Conquest, als beide teams namelijk in het midden naderen krijg je gewoon een grote mix van spelers. Het kan namelijk best zijn dat je spawned en alweer dood bent voor je er erg in hebt. Het tempo in deze Battlefield ligt echt aanzienlijk hoger dan wat we gewend zijn van de Battlefield serie, dit komt mede door de verhoogde spelers aantallen. Wij speelde dan ook op de nieuwe consoles en kwamen echt in volle lobby’s terecht.

Tijdens deze potjes kom je in allerlei weersoorten terecht, zo begint het met regen en wat wind en voor je het weet zit je in een tornado. Deze raast de map over en pakt alles in zijn pad op. Het maakt niet uit waar je zit, veilig ben je niet. Het geeft wel meteen een hele nieuwe dimensie aan de game, zo is punt A overlopen door de vijand en na een tornado kan je ineens je slag slaan omdat de tegenstander is weg geworpen. Als je het grote geheel bekijkt is All Out War gewoon die heerlijke Battlefield modi waar mensen op zaten te wachten, het is groots, het is immens en het is actie. Mij maak je er wel blij mee hoor. Het is soms net alsof je in een grote actie film zit, als er een windhoos voorbij komt, vonken in het rond. En dit alles in je huiskamer, wat wil je nog meer.

Naast de bekende modi is er dit jaar Hazard Zone, dit is een PvPvE extractie modi, spelers gaan in groepen van vier de map over op zoek naar intel. Eenmaal intel gevonden kan je een extractie aanvragen en zorgen dat je weg komt. Je wordt gedropt op de map met je team en maakt je weg over deze map op zoek naar intel drops. Dit doe je over de 7 mappen die de game nu heeft en hier neem je het op tegen AI vijanden maar ook spelers gedreven operators. Er zijn maar twee extractie schema’s en zodra je team een hard drive in het bezit heeft komt de actie in meervoud. Op jacht naar de ontsnapping heb je een bullseye op je rug waar door het nog wat drukker kan worden. Wel is dit momenteel het enige doel in de game en het kan daardoor best saai gaan worden. Ik ben dan ook benieuwd wat de toekomstplannen voor de modi zijn, want op een end ben je wel uitgekeken op hetzelfde riedeltje.

En dan is er Portal, een modi die al aardig geteased werd. In portal neem je een duik in de historie van Battlefield, met de assets, wapens, voertuigen en mappen uit Bad company 2. Battlefield 3 en 1942. De variatie maakt het aantrekkelijk om deze modi te proberen. Er zijn genoeg servers die je de optie geven meteen in de actie te duiken, daarnaast zijn er wat servers door gebruikers gemaakt en deze geven je een klassieke ervaring. Het is een heerlijke blend en een rush van nostalgie die je krijgt met deze modi. De mappen voelen wel meteen wat klein aan, maar dat is geen ramp en ook wel logisch.  Ik heb een paar potjes gedaan en vond het wel erg leuk en vermakelijk.

Terug naar de game waar het over gaat, Battlefield 2042 speelt zich af over 7 mappen. Elke map zit vol met detail en geeft je een andere ervaring. De diversiteit is heerlijk aanwezig door de mappen heen, van hoge flats tot een weid open veld. De mappen worden in alle modi gebruikt van de game. Misschien dat het er daardoor ook maar 7 zijn in het begin.

Als we de game dan pakken en we voelen hem aan is het eigenlijk heerlijk vertrouwd. De wapens en gevechten voelen zoals het hoort in de game. Helaas duurt het wel even voordat iemand dood gaat, misschien dat er iets met de time to kill of de health gedaan wordt, maar dit mag de pret niet drukken en aan de actie zal het niet liggen. Per voet is het wel een dingetje als je verkeerd spawned, dan heb je een beste wandeling te gaan, deze wandeling is nimmer zonder gevaar omdat er overal een vijand kan zijn ineens. Maar de controls werken zoals het hoort, het is allemaal ook goed in te stellen via de menu’s en zo naar de gebruiker te finetunen. En een Battlefield titel is niks zonder voertuigen, van tanks tot helikopters en vliegtuigen, het is er allemaal. En alles bestuurd als vanouds, het is goed in te stellen zodat ook jij kan vliegen. Het werkt goed en voelt lekker aan om je helikopter langs wat gebouwen te sturen en ineens die strakke bocht in te zetten. Wat ik jammer vind is dat de vroegere klasses een beetje zijn verdwenen, er zijn ineens 10 operators gekomen, elk met zijn eigen unieke krachten of gadgets. Het heeft ook zo zijn voordelen, maar het haalt ook wat customization opties weg. De speelstijl die je dus hanteert, hangt af van de operator die je kiest. Elke operator heeft zijn eigen charme en zinnen mee gekregen om uit te spreken, het is een beetje gedaan om wat diepte te geven aan elke operator. Maar het mist voor mij een beetje het doel. Sommige operators lijken ook een beetje overpowered te worden, of mensen hebben gewoon de operator tot een nieuw niveau laten stijgen en ik ben dan misschien niet zo goed. Wat ik wel een groot pluspunt vind in de game is het Plus menu, dit is eigenlijk het wapen bewerkingsscherm, maar dan “on the go”, je kan lopende voort je wapen voorzien van een demper, andere ammo, of een scope. Het is snel en erg inventief.

Helaas begon al dit positieve met flink wat bugs en glitches, de feedback was dan ook niet te mals richting de studio. Ondertussen zijn er al wat updates uitgerold die de gameplay erg van harte komen en de game een stuk beter maken. Wel blijft het gek dat de ontwikkelaar bij sommige gebouwen iets vergeten is toe te voegen, zo kan je namelijk je straaljager gewoon tegen het gebouw aan botsen en deze veert dan terug. Er is namelijk geen botsing mogelijk met bepaalde gebouwen, geeft best komische situaties maar het is niet echt zoals het hoort. Verder mis ik soms een beetje die mega destructies, zoals een flatgebouw dat instort. Of ik heb het gewoon nog niet gezien.

Maar, al met al ben ik best tevreden over dit geheel. Battlefield 2042 is gewoon een hele vermakelijke game die zich afspeelt op grote en open mappen. Met de nieuwe hoeveelheid spelers zorgt de game voor nog meer actie en chaos. Wel is er de vraag voor meer content, want wat er nu geleverd wordt is helaas wat weinig. Ik kijk erg uit naar de verbeteringen die de studio door voert naar de game en zorgt dat Battlefield weer die heerlijke game wordt zonder gekke dingen. Ik blijf af en toe de game even checken om toch heerlijk los te gaan.

We kennen allemaal de battlefield serie wel, vol met actie, grote veldslagen en diverse voertuigen. Battlefield 2042 had die belofte om het nog beter en grootser aan te pakken. Wat volgde was toch eigenlijk wat beloofd werd, met helaas flink wat bugs en glitches in de game. Daarbij miste er wat diepte in de modi. Er zijn wat nieuwe toevoegingen in de game die echt wel verbetering zijn ten opzichte wat het was, neem het dynamische weer of de nieuwe portal modi, maar helaas blijven ook deze niet bug vrij.

Battlefield geeft je dit keer drie soorten multiplayer om te spelen, All out Warfare, hierin vinden we Conquest en Breaktrough, dan is de Hazard zone, een objective gebaseerde gameplay met kleine teams op grote mappen. En dan is er Portal, hierin kan je even terug in de tijd en voorgaande titels spelen zoals Battlefield 3, 1942, of bad company 2.

Conquest en  Breakthrough keren terug als de meest herkenbare modi. Conquest pakt twee teams van op de nieuwe gen 64 spelers per team en op de vorige generatie 32 per team, deze nemen het tegen elkaar op om bepaalde punten op de map over te nemen. Omdat het over een best groot oppervlakte gaat heeft deze versie van conguest ook weer de punten gesplitst, zo heb je bijvoorbeeld een A1 en A2 objective. Dit geeft je de mogelijkheid om nog specifieker je team ergens heen te sturen en aan te vallen. En met de nieuwe player count in de game, 128 spelers op zijn max, kan het vrij druk en chaotisch worden rondom een objective.  Breakthrough, zagen we al in Battlefield 1 en V, teams beginnen tegenover elkaar op de map en moeten zo lang mogelijk een bepaald punt vast houden en zo naar voren werken. Dit kan nog drukker en chaotischer worden dan Conguest, als beide teams namelijk in het midden naderen krijg je gewoon een grote mix van spelers. Het kan namelijk best zijn dat je spawned en alweer dood bent voor je er erg in hebt. Het tempo in deze Battlefield ligt echt aanzienlijk hoger dan wat we gewend zijn van de Battlefield serie, dit komt mede door de verhoogde spelers aantallen. Wij speelde dan ook op de nieuwe consoles en kwamen echt in volle lobby’s terecht.

Tijdens deze potjes kom je in allerlei weer terecht, zo begint het met regen en wat wind en voor je het weet zit je in een tornado. Deze raast de map over en pakt alles in zijn pad op. Het maakt niet uit waar je zit, veilig ben je niet. Het geeft wel meteen een hele nieuwe dimensie aan de game, zo is punt A overlopen door de vijand en na een tornado kan je ineens je slag slaan omdat de tegenstander is weg geworpen. Als je het grote geheel bekijkt is All out war gewoon die heerlijke battlefield modi waar mensen op zaten te wachten, het is groots, het is immens en het is actie. Mij maak je er wel blij mee hoor. Het is soms net alsof je in een grote actie film zit, als er een windhoos voorbij komt, vonken in het rond. En dit alles in je huiskamer, wat wil je nog meer.