Home Gaming A Plague Tale: Requiem Review

A Plague Tale: Requiem Review

A Plague Tale: Innocence was een grote hit in 2019 toen de game verscheen. De game kwam bijna uit het niets en bleek een van de betere titels van het jaar te gaan worden. De game A Plague Tale: Innocence werd gemaakt door een studio die meer aan de kant stond om game ontwikkelaars te assisteren met ontwikkelen dan een op zichzelf staande ontwikkelaar te zijn. Asobo Studio maakte in 2019 dus naam met hun game A Plague Tale: Innocence. Nu drie jaar later is daar eindelijk de langverwachte opvolger van A Plague Tale: Innocence genaamd A Plague Tale: Requiem. Wij hebben de game uitgebreid gecheckt en hieronder zie je ons oordeel!

A Plague Tale: Requiem is een prachtige game geworden vooral als je van onderzoeken houd want dan zie je veel en mooie details in de verwilderde omgeving. Waar A Plague Tale: Innocence vrij duister was is het vervolg een stuk levendiger. Er is heel erg veel oog op het detail gehouden. Je kan namelijk zien waar je je vijanden hebt geraakt op hun lichaam en het level design is ook prachtig vormgegeven. Elke omgeving ziet er anders uit en is vooral heel erg levendig.

De game zet je in de schoenen van Amicia de Rune. Amicia is een tienermeisje die de taak heeft om te letten op haar kleine broertje Hugo. De twee moeten door het 14e-eeuwse Frankrijk heen om een medicijn te vinden tegen de mysterieuze ziekte waar Hugo mee kampt. Amicia is in het bezit van een slinger die zorgt dat je helmloze vijanden kan verslaan en kan zorgen dat je kratten met metaal kan raken om afleiding te veroorzaken en zo verder te kunnen komen. Je krijgt ook de beschikking over alchemie munitie dat kan zorgen dat je lantaarns aan kan maken of uit kan zetten. Hiermee kun je zorgen dat je vijand in de duisternis komt en zodoende hem verzwolgen kan laten worden door de ratten.

Amicia is in dit deel een grotere vechter geworden zo kun je in dit deel de aanvallen van de vijanden counteren en ze voor een aantal seconden laten verwarren. Je kunt verschillende wapens gebruiken om je vijanden om te leggen denk hierbij aan de slinger die je standaard hebt maar ook messen die in de omgeving liggen. Messen kun je ook gebruiken als tool om sloten te kraken.

In de game is het de bedoeling zoveel mogelijk te sluipen om het je zo makkelijk mogelijk te houden. Je kunt bijvoorbeeld sluipen door hoog gras, schuilen onder karren en ook kun je potten gooien om vijanden af te gaan leiden. Als je in het licht bent zijn deze manieren om vrij rond te lopen. In het donker is het makkelijker om je vijanden in het duister te zetten want dan worden ze verzwolgen door de ratten.

Zodra je ongeveer vijf uur in de game zit heb je zo’n beetje wel alles onder de knie en heb je alle tools en vaardigheden wel een keer aan het werk gezien. Als je verder in het verhaal komt krijgt Amicia ook een kruisboog tot haar beschikking die zorgt dat je vijanden die uitrusting aan hebben gewoon kunt verslaan. Helaas is de munitie schaars dus zal je veel bezig zijn om deze munitie te zoeken en hierdoor dus alsnog vijanden te besluipen.

Amicia en Hugo’s omstandigheden maken het moeilijk voor het paar om andere mensen te kunnen vertrouwen. Soms worden ze toch wel vergezelt op hun reis door mensen die het goed met ze voor hebben. Neem bijvoorbeeld Arnaud deze metgezel kun je met één druk op de knop een vijand aan laten vallen. Hij wint vaak één tegen één gevechten maar is wel vrij luid in zijn doen en laten. Dit zorgt allemaal voor een welkome variatie in de gameplay.

A Plague Tale: Requiem is sinds de release van het eerste deel een gewilde game. De game maakt zijn verwachtingen meer dan waar. De game zet je constant in spanning, laat je emoties op de loop en zorgt voor genoeg actie in het verhaal. De game heeft dus een perfecte mix van gameplay en verhaal. Op grafisch gebied ziet de game er ook prachtig uit. Er is zoveel detail in verwerkt en overal is wel iets te zien. Al met al een van de betere titels van het jaar.