Op gamescom kreeg ik de kans om Crackdown 3 te zien en zelf ook even te mogen spelen. Na een korte introductie door de creative designer van het spel krijgen we te horen dat je je character helemaal kan aanpassen aan je eigen stijl en dat er veel keuze zal zijn. We krijgen een auto te zien die kan transformeren tot een soort van pantservoertuig. Hij verteld dat er erg veel auto’s inkomen maar echte cijfers kan hij nog niet geven.
We krijgen een grote vijand te zien, een soort robot die op 2 benen loopt en vooral bezig is met veel mensen in de omgeving neer te schieten. Hij laat zien dat de robot zo veel mogelijk slachtoffers probeert te maken en dus niet perse achter jou aan hoeft te gaan. Na een aantal keer schieten is het duidelijk dat je een andere manier moet vinden om deze robot uit te schakelen. Hij rijdt vervolgens met een auto in op de benen van de robot waardoor die omvalt. Vervolgens laat hij een container op de robot vallen waardoor die uitgeschakeld wordt. in het spel zullen er tal van dit soort puzzels opgelost moeten worden waardoor je ook nog moet nadenken over je acties.
we krijgen te horen dat hij en zijn collega’s het soms gek vonden dat als je met een bazooka op een muur schiet er in de meeste spelen geen echte schade ontstaat op de muur zelf. Hij begint vervolgens op een klein muurtje te schieten en na een tijd zie ik dat er stukken weg beginnen te raken van de muur. Er ontstaat een gat en hij laat zien dat je dat dus als sniper gat kunt gebruiken. Het wordt snel duidelijk dat dit alleen maar online kan, De gigantische gebouwen kan je namelijk neer halen. Uiteraard is het dan wel zo echt dat als die tegen een ander gebouw aanvalt die ook schade moet krijgen. Als het maximale geheugen van de Xbox One is gebruikt dan gaat het spel geheugen van een server halen. Als er dan een groot gebouw instort zie je dat het spel steeds meer server kracht moet gaan vragen.
Het is bizar om te zien dat alles om je heen gesloopt kan worden. In de korte tijd dat ik zelf mocht spelen zag ik al dat de wereld erg groot is en dat er erg veel hoge gebouwen zijn die ik maar al te graag zou willen neer halen. Het multiplayer gedeelte van het spel zal in de zomer van 2016 uitkomen! Er is helaas nog geen datum voor de single player!