Home Gaming Review: Saint Seiya: Soldier’s Soul

Review: Saint Seiya: Soldier’s Soul

De manga loopt al een tijdje niet meer, maar de fans van Saint Seiya kunnen hun geluk weer op, er is een nieuwe game! Geeft deze nieuwe Saint Seiya de gamers wat zij willen, maar komt de Casual gamer ook tot genieten?

Welkom in een wereld wat lijkt op Tekken, maar totaal niet Tekken is. Saint Seiya is een fighting game met ontzettend veel content, maar is het op veel vlakken net niet. In de arena’s ben je vrij om rond te rennen en om je tegenstander aan te vallen, wat lekker veel vrijheid geeft en dus de game lekker laat lopen. Daarmee onderscheidt het zich van de andere fighting games, wat een fris gevoel geeft aan het fighting genre. Het enige wat soms wat vervelend is in deze grote arena’s is de besturing. De besturing werkt namelijk niet geweldig, waardoor het soms vervelend is om in zo grote arena je te bewegen.

saintseiyacloth

De personages spelen vooral veel hetzelfde, er is weinig vernieuwing tussen de personages door. Elk personage heeft zo wel zijn eigen aanvallen, maar verwacht geen diepgaande combat gameplay als Mortal Kombat of Tekken. Daarnaast zijn de combo’s ook niet erg spectaculair te noemen, ja, ze zijn allemaal anders, maar alle combo’s worden gedaan met 1 knop, hierdoor is een combo niet echt speciaal meer. De special moves daarentegen zijn wel erg tof, die je kan activeren door de R2 knop samen met de driehoeks knop of de X. Toch moet ik concluderen dat de gameplay repetitief is en dit is jammer, want het kan nu niet de kwaliteit geven aan de fans, die zij misschien verwacht hadden.

Boordevol content

Gelukkig wordt een deel goedgemaakt met de content die de game levert. De game kent naast 60+ karakters (met alle unlocks meegeteld), ook veel game modes en de story mode is daarin het meest uitgebreid. Deze Mode is opgedeeld in vier verhalen waar gewoon veel tijd in zit. Door de story mode heen zitten ook cut scenes, waardoor het een beetje lijkt op Soul Calibur voor mijn gevoel. Ik heb zelf veel plezier in gehad, maar er waren soms momenten dat ik niks snapte van het verhaal. Dit komt, omdat het soms doorgaat op de Manga, en ik, als Manga leek, weet niks van de verhalen uit de Saint Seiya serie. De Story Mode heeft wel de diepgang in verhaal dus, maar ook hier blijft de gameplay een groot hekelpuntje. Het is en blijft repetitief.

Saint seiya charactes

Daarnaast geven alle andere Modi veel plezier, maar misschien het leukste is toch wel de ‘Assist Prhase’, hiermee kun je namelijk alle personages upgraden. Dit geeft iets nieuws mee en zo kun jij je personages upgraden hoe jij wilt. Een kleine toevoeging, maar wel iets waar ik plezier aan beleefde. Daarnaast is er veel te unlocken, de 60+ karakters die ik net benoemde? Als je ze allemaal wilt hebben zul je door alle modes moeten spelen, dus niet alleen Story mode! Dit is wel een uitdaging en zeker onder de Trophy Hunters onder ons is dit een leuke bezigheid, maar je zult ook muziek unlocken en speciale kostuums voor alle karakters.

Qua graphics is de game op sommige gebieden mooi en op sommige gebieden gewoonweg niet acceptabel voor een Playstation 4 game. De personages in de game komen prachtig uit de verf, maar daarom staan zij juist raarder in de omgeving die helemaal niet aansluit bij de personages. De omgevingen zien er veel minder uit dan de personages en dit is jammer, zeker voor de huidige generatie. Dankzij games als Mortal Kombat zijn wij gewoon meer gewend en dan zien de omgevingen hier er gewoonweg wat zwak uit. De personages zien er wel mooi uit, maar ik had gehoopt dat de ontwikkelaars dit door hadden laten gaan in de omgevingen.

saintseiya_cover

Is deze game dan ook voor de Casual fans? Niet echt, ik, als Casual gamer heb wel genoten van deze game, maar het werd alleen snel saai. Ik merkte soms dat ik het verhaal niet snapte en dat de gameplay gewoon niet sterk was. Ik was meer aan het buttonsmashen dan mijn combo’s aan het ontdekken. Ik had moeite met het spelen van Mortal Kombat, maar deze game was voor mij doen gewoon net iets te makkelijk. Van de story mode heb ik wel genoten, maar ik denk dat de echte Saint Seiya van hun geluk wel op kunnen in alles, ook in de Story Mode, omdat zij gewoonweg het verhaal beter begrijpen en er meer plezier van kunnen hebben lijkt mij. Als laatste werkt het online gedeelte ook niet geweldig, er zijn regelmatig disconnecties, waardoor je lang moet wachten totdat je eindelijk kan vechten en dan als je in een gevecht zit, dan is het vaak alsnog, button smashen.

Ben je dus fan van de Saint Seiya serie? Dan is deze game precies voor jou, de game zit boordevol content en de Story Mode laat je genieten van een verhaal die voor de casual fan leuk is, maar waarschijnlijk voor de echte fan geweldig is. De game zit boordevol personages, waardoor je als fan iedereen waarschijnlijk herkent en je dus met iedereen kan spelen, waarmee je wilt. Voor de echte trophy hunters is er genoeg te unlocken, dus het zal even duren voordat je een Platinum trophy hebt. De graphics daarentegen zijn niet het mooiste van het mooiste, de omgevingen zijn ronduit niet mooi te noemen, terwijl de personages er redelijk mooi uitzien, daarom springt de lelijke omgeving er ook zo uit, omdat het niet bij elkaar aansluit.