Home Gaming Kona Review

Kona Review

Kona is een detective game die zich afspeelt in Canada in het jaar 1970. Je speelt een private detective genaamd Carl Faubert die voor een client naar een klein stadje in Quebec moet, maar als hij daar aan komt is het stadje verlaten en moet jij uit gaan zoeken waarom.

Wat Kona ontzettend goed doet is de sfeer neerzetten, je hebt constant het gevoel dat je alleen bent en dat is best wel onheilspellend. Dit is vooral het geval als je van het pad af gaat, want overal om je heen is alleen maar wildernis waarin je alleen maar je toorts en je kaart hebt om je de weg te wijzen, en die kaart geeft niet aan waar je precies bent maar geeft je alleen herkenningspunten, dus je kunt je wel voorstellen hoe verdwaald je je soms gaat voelen. En hoewel de graphics niet ontzettend spannend zijn is het geloofwaardig genoeg om je het spel in te zuigen.

Jammer genoeg is het in Kona niet alleen goud wat blinkt, want hoewel het een ontzettend meeslepend spel is en het verhaal ontzettend goed is, is er toch wel een ding wat de spelervaring voor mij een beetje verpestte. En dat waren de laadtijden, normaal stoor ik me niet zo aan laadtijden omdat ik weet dat ze er bij horen maar als je om de zoveel meter niet verder kan omdat je moet laden wordt dat heel gauw storend, als de laadtijden dan nog 3 seconden waren had ik er ook nog wel over heen kunnen kijken maar op sommige momenten duurde het voor mij ongeveer 20 seconden en dat is absoluut te lang.

Hoewel het grootste doel van Kona is om te overleven en dit in het begin ook iets is waar je heel veel moeite mee gaat hebben omdat je moet zorgen dat je niet onderkoeld raakt door de sneeuw etc. Maar na een tijdje als je eraan gewend bent dat je hierop moet letten en je dit ook consistent aan het doen wordt het allemaal wel heel erg wakker en zit er niet echt meer een uitdaging in het spel. Je hebt nog wel puzzels die je van tijd tot tijd tegen gaat komen maar die zijn zo makkelijk dat ook dat ontzettend verwaarloosbaar is. Gelukkig is het verhaal goed waardoor je nog tot aan het einde lol kunt hebben met Kona.

En dat is misschien ook wel het grootste probleem met Kona, alle mechanics die er in zitten hebben ontzettend veel potentie en als ze goed uitgewerkt zouden zijn zou dit spel van mij ongetwijfeld ergens tussen de 9 en die 10 hebben gekregen maar het voelt allemaal maar half, het overleven wordt na een tijdje te makkelijk, puzzels die gewoon te saai zijn. Het is ontzettend zonde want de wereld waar je in speelt in Kona ontzettend tof en super goed vormgegeven en het verhaal sleept je ook mee tot het einde, het is alleen jammer dat de weg daar naar toe net niet helemaal perfect is.