Home Gaming WRC 7 Review

WRC 7 Review

WRC 7 is de nieuwste telg in de World Rally Championship series uitgegeven door Bigben Interactive, voltooi jij je droom tot het worden van Rally Legende? Begin in de WRC junior series en baan jezelf een weg naar de echte WRC league.

WRC 7 biedt je de game modus die je verwacht van een race titel tegenwoordig, met single race, custom kampionschappen, live evenementen, en een volledige multiplayer. De game mode waar het toch voornamelijk om draait is de Career mode. Deze begint met een aanbieding van 3 Junior WRC teams, elk met zijn eigen doelen, welke je kan kiezen op basis van jouw speelstijl. Zo is er een team dat het niet uitmaakt hoeveel schade je rijdt als je maar vooraan rijdt, de ander heeft juist liever geen scahde, en de derde kiest een beetje de middenweg. Je teken een 2 jarig contract en gaat hiermee door de JWRC, je krijgt hiermee meteen een mooi beeld van de structuur van een rally event, van een 18km Goliath track naar krappe en de meer technische races

Bij elke race krijg je je eigen doelen, door deze te voltooien pak je je voortgang in je carriere. Door het voltooien van drie uitdagingen in je eerste seizoen krijg je meteen nieuwe contract aanbiedingen, hierbij de keuze om in de JWRC te blijven of de stap naar de WRC 2 klasse te maken. Dit plaatje herhaald zich tot je aan de top zit, des te hoger je kom des te moeilijker.

Tijdens je carrier ben je natuurlijk niet alleen, je hebt je co-driver, deze zal alle bochten naar je reopen, elk weer net wat anders en andere graden. De balans in het roepen is soms wat zoek, waar het snel moet mist het het tempo, waar je juist tijd hebt gaat het weer te snel. Hier zit dan ook een mooi verbeter punt voor de game. Soms raken de adviezen een beetje ondergesneeuwd in het geweld van race geluid.

WRC 7’s geluid is een klein beetje een tegenvaller vergeleken met de rest van de race games. Het geluid is soms een deel gemute of ingekrompen. De auto’s missen dat ruige geluid dat je verwacht in de WRC, hier slat de game dan ook de plank mis. Er zitten wel geode geluidseffecten in de game maar deze vallen een beetje in het niet.

Grafisch gezien is WRC 7 een echte verbetering. De auto modellen zien er strak gepolijst uit, bestuurders en monteurs zijn goed vorm gegeven, omgevingen en locaties zien e rook voortreffelijk uit. Enkel zal de geen prijzen winnen op gebied grafische mogelijkheden. Het mag dan wel een heuze verbetering zijn maar het ligt nog ver achter op andere grote titels. De game doet het op sommige locaties zeker goed met belichting, het binnen gaan van een tunnel is erg goed in overgang van licht naar donker, het effect van een lage zon die door de bomen binnen valt komt soms wat gek over. Wat ik echt moeilijk ervaarde, waar ik zelfs mijn tv voor moest aanpassen, nachtraces, deze zijn echt pikdonker. Het geeft wel een vette kick met het maanlicht als je gids.

WRC 7 komt met een flinke overhaul aan physics enginge, het team werkt samen met engineers uit de sport. De game is daarom ook goed te bedienen, het remmen en vinden van grip op gravel kan je echt zien dat de game verbeterd is. Dat kan ook gezegd worden van de races over ijs en sneeuw, je zult veel meer controle ervaren. Zo zal je de voorwiel aangedreven auto’s eerder de grip kwijt zien raken dan de achterwiel of 4wd. Het is dus essentieel de goede banden keuze te maken voor de race.

Helaas slaat de game weer een plank mis op gebied van force feedback, de auto’s voelen erg raar bij het sturen, het resultaat is veel over/under steer. Het geeft de game heel veel moeilijkheid en jammer genoeg ga je toch voorzichtiger rijden.

WRC 7 is een fantastische titel voor fans van WRC. De carriere doet echt zijn best en voelt goed aan. De nieuwe physics voelt goed en doet wat het moet doen, het kan nog een beetje corrigeren wat de force feedback weer mist.