Home Gaming Watch Dogs Legion Review: Hack je weg naar het einde

Watch Dogs Legion Review: Hack je weg naar het einde

Welkom in London, jij bent ..  Ja dat is een goeie hé? In Watch Dogs Legion ben je namelijk iedereen en dat is eigenlijk eens best leuk. Elke NPC die je tegenkomt in de game kan je bijna wel rekruteren. Dit is dan ook meteen de pure kracht van deze versie. Waar deel een van de serie echt vernieuwend was, donker en grauw, gingen we met deel twee een weer een andere kant op, deze game oogde levendiger, kleurrijker en veel, veel minder grauw. Nu in versie drie zitten we in het London van de toekomst. Auto’s rijden zelf, er is genoeg te beleven op straat en jij moet London redden.

Welcome to the resistance

Watch Dogs is die game die ook altijd wel zijn thema’s had, zo kon je een iemand uit de politiek bespieden met een gok probleem, diverse servers hacken, de privacy van personen schenden, ga zo maar door. Watch Dogs Legion is als je het goed bekijkt niet eens zo gek bedacht, de problemen waarmee je in de game geconfronteerd wordt zijn nu ook wel aan de orde van de dag. De wereld zit zoals gezegd vol met gesimuleerde karakters, elk met zijn eigen persoonlijkheden en skillset, ze hebben hun eigen leven en dus ook allemaal een eigen verhaal. Elk kan een operator worden in jouw strijd, maar let wel, ze nemen ook hun problemen mee. Natuurlijk kan jij ze daarbij helpen, al moet je wel goed opletten. Ga jij voor die drinkende hooligan met al ze pub vrienden, die oma die extreem goed kan hacken of juist die drone piloot. Er zijn opties genoeg in de game. Kies de juiste karakters, want het kan zomaar zijn dat je iemand in je team hebt die ervoor zorgt dat je niet eens naar binnen hoeft te gaan, maar je juist volledig met tools en hacken de missie kan oplossen. De oplossingen en manieren om de game te spelen zijn eindeloos. Het voelt dan ook heerlijk en verfrissend aan. Je ziet de mensen in de game niet meer als NPC, nee, je profiled ze, je ziet ze als persoon en misschien wel als je volgende bondgenoot.

Dit geeft de game in mijn ogen al zo een andere vibe mee, het is niet meer dat je stad leeg is, of wel gevuld maar toch weer niet. Nee, London leeft en iedereen doet mee. Wat zo mooi is aan de stad, soms zie je mensen die worden lastig gevallen door Albion, dit is zeg maar de politiekracht in de game, door deze mensen te redden krijg je ze soms later weer terug als teamlid. Dit werkt vrij simpel en snel, de andere kant is dat je mensen triggerd om DedSec te joinen, deze geven je dan wat opdrachten om te voltooien alvorens ze je waardig vinden. Nog een optie is om de stukken van London vrij te spelen van bezetting, elke gebied geeft een nieuwe bonus en een teamlid.

Je las het goed, London is bezet door Albion. Elke wijk heeft zo zijn objectives om deze vrij te spelen, dat kan varieren van het saboteren van iets, tot een foto maken of iets hacken. Het verschilt per wijk en de beloningen zijn best goed te noemen. De wijken in London zijn echt heerlijk nagemaakt, mocht je er weleens geweest zijn dan ga je echt genieten. De stad is zoals jij hem kent, enkel iets futuristischer. Alle karakteristieken gebouwen zijn er, de Big Ben, London Bridge en ga zo maar door.  Ik ben zelf een paar jaar geleden in London geweest en om er nu weer in een game te zijn geeft voor mij toch altijd weer iets aparts. Het is dan net thuiskomen, je herkent locaties, straten waar je gelopen hebt. Watch Dogs Legion is zo mooi neergezet dat je heerlijk door London kan cruisen.

Okey, dat lieg ik. Want heerlijk Cruisen is er helaas niet bij. Ik vind eigenlijk veel, heel veel goed aan deze titel. Maar het rijden, man. Ik verwacht heus geen simulatie of iets dergelijks, maar het is net of je voertuig over het ijs rijdt en dat voelt continu zo. Het rijden is daardoor zo irritant dat ik eigenlijk altijd koos voor snelreizen met de metro. Gelukkig is er ook een Auto pilot modi, dit kon je natuurlijk verwachten in de toekomst. En het werkt eigenlijk best ontspannen, je stapt in en drukt op de knop en rijden maar. Het gaat niet heel hard en natuurlijk volgens de regels van het verkeer, maar het is ideaal als je even van de stad wilt genieten.

Goed, van het rijden maken we een kleine stap naar de verdere gameplay in de game. Je karakters bewegen soepel en zijn allemaal grafisch mooi ontworpen. Ondanks dat we deze game op de current gen spelen, ziet hij er echt goed uit. Ik ben dan ook benieuwd naar de oppoetsing op de Next Gen. Wat in de game erg lekker werkt is het algemene bewegen, dit werkt heerlijk soepel. Je kan schuilen achter objecten, klimmen, bepaalde pijpen kan je beklimmen. Ik heb niet veel problemen gehad met de movements. Het wordt natuurlijk ook steeds beter allemaal. Elk karakter heeft zoals gezegd zijn eigen skills of hulpmiddelen, deze kan je vinden in je inventory. Pijltje omlaag en je ziet alles in je inventorry wat je maar kunt inzetten. Je creeert ook vanzelf een soort favoriete operator, één waarmee je toch het lekkerste speelt. Ik vond de Drone jager heerlijk om mee te spelen, of juist de hacker, dit omdat je dan van grote afstanden bepaalde objecten kan hacken.

En dat hacken, dat waar die game totaal omdraait, dat werkt zo fijn. Je krijgt met een druk op R3 een soort scan van alle camera’s in de omgeving. Deze kan je in-hacken voor een betere view van de omgeving. Van daaruit kan je je aanvallen plannen, ga je voor stealth, juist met je drone naar binnen, of ga je diverse beveiligers uitschakelen. Dat uitschakelen zijn zoals je bent gewend diverse opties voor, je kan de beveiliger afleiden of storen, hiermee dichtbij komen en elimineren. Je kan een val zetten of vol je wapen trekken en ze onder vuur nemen. De keuze is echt aan jou, let wel. Welk pad je kiest het kan een makkelijke of juist ineens een hele moeilijke missie worden. Voor het hacken van diverse objecten, vijanden, drones, etc zijn meerdere opties, deze unlock je naarmate je verder komt in je progressie. Door middel van L1/LB krijg je een overzicht van de hackbare opties. Voor een drone kan het zijn overnemen, uitschakelen, zet hem op tegen zijn eigen soort. Dit soort opties speel je vrij door techpunten te verzamelen in de game en deze dan weer te verdelen over diverse progessie punten.

Die techpunten kan je overal in de map vinden, speel je een wijk vrij krijg je direct alle locaties van de techpunten in dat gebied te zien. Verder gebruik je ze om je karakter te upgraden, je hackskills te verbeteren of de hackbare units beter te kunnen hacken. Het is anders dan je gewend bent in het vorige deel, maar het werkt eigenlijk net zo fijn. Misschien wel een beetje fijner. Zo zijn er opties om een geavanceerdere spinrobot te krijgen, een soort camouflage zodat je niet zichtbaar bent, andere wapens en meer.

De leercurve in de game is niet heel hoog, het is vrij easy en wordt dan ook goed uitgelegd. Des te beter je wordt in het hacken en het vinden van de juiste paden, des te leuker de game wordt. In het begin zoek je nog een beetje en daarna ligt de uitdaging misschien wel op het uitspelen van missies zonder dat je naar binnen ga of juist compleet in stealth alles te doen.

Overall is Watch Dogs Legion een heerlijke game, het concept van iedere NPC kan je spelen werkt fantastisch voor de game. Ik had misschien iets meer diversiteit in skills willen zien. Maar ik ga niet lopen klagen, dit aangezien je namelijk iedereen kan spelen en dat echt leuk is neergezet. Ik zou in een komende update misschien wel iets voor het verbeteren van de rij capaciteiten willen zien. Want op glad ijs rijden is zonde, zeker door dit london. Hou je van hacken en wil je een heerlijke open wereld titel hebben, help dan Dedsec met het terugpakken van London.