Home Gaming Watch Dogs 2 Review

Watch Dogs 2 Review

537230_1Welkom bij Dedsec! Een zin waar vele van ons lang op hebben gewacht. Het eerste deel van de serie draaide om Aiden Pearce en
speelde zich af in Chicago, de game bood veel potentie en creerde een hype toen het werd aangekondigd. Helaas kon het dat niet vol houden en werd de game op grafisch gebied gedowngrade, wat weer veel negatieve reacties tot gevolg had.

En toen werd daar Watch Dogs 2 aangekondigd, een kleurrijk palet werd je ten toon gedeeld en tevens een geheel nieuw karakter, Marcus Holloway. De stad is San Francisco, en vergeleken met Chicago is dit een kleurrijke stad vol met leven. Vanaf het moment dat je wordt los gelaten in de stad is het mogelijk om overal te gaan en te staan. Marcus is erg behendig en kan dan ook met enig gemak muurtjes over en gebouwen op. Dit resulteert weer in dat je op de leukste plekken terecht kom met het mooiste uitzicht. De game ziet er dan ook even vergeleken met deel 1 schitterend uit.

Van cutscenes tot gewoon gameplay is de game een genot om naar te kijken en is er niet echt een pixel misplaatst. Zelf kijk ik nog steeds met veel plezier naar de cutscenes, als dan Marcus in beeld komt, is het gewoon een genot om te zien hoe goed de game is opgepoetst. Nee, grafisch mankeert er dan ook niks aan de game.

maxresdefault

De game geeft je in het begin een korte tutorial missie, deze is eigenlijk meteen je intro en toegangsticket voor Dedsec. Wat en hoe laten we even in het midden, het werkt goed en de knoppen heb je daarna snel gevonden. Het hacken wordt uitgelegd, ik moest even graven in me geheugen hoe het in deel 1 ging, maar ik kon me niet herinneren dat het zo simpel ging. Ook terug van weg geweest zijn de hackpuzzels, zorg dat de stroom bij punt A komt door diverse schakelaars de goede richting op te draaien, naarmate je verder komt in de game worden deze uitdagender en dus ook wel leuker. Ook de manier waarop sommige zijn opgebouwd is erg creatief, zo moest ik een torenzender activeren, en de schakelaars liepen tot hoog in de toren, door middel van camera’s en het wisselen tussen deze kwam je steeds hoger in de toren en de goede lijnen te volgen uiteindelijk in het topje.

nudle-campus-watch-dogs-2

Dit was één klein voorbeeld van een missie, maar er zijn er natuurlijk zat. Je kan vrijuit kiezen wat je wilt doen in de game, zo kan je ervoor kiezen eerste de hele Main operation te gaan volgen of je doet af en toe een side missie erbij. Ik raad het laatste aan, er zit namelijk genoeg verborgen in de game. Neem de Ubisoft missie, deze is vorige week al naar buiten gebracht omdat er een nieuwe teaser trailer in zou zitten. Zelf ben ik de missie nu ook tegen gekomen, terwijl ik bezig was met een side missie. Zo heeft Ubisoft nog meer kleine en leuke dingen in de game gestopt. Zo zijn er wazige chat gesprekken, of dien je iemands huis te hacken en je ontdekt de meest rare dingen. Er zit echt genoeg diversiteit in de missies om je te vermaken. Het voordeel is dan ook weer dat je weer wat meer Followers verkrijg en daardoor wat sneller nieuwe trucjes aan Marcus kan toevoegen.

Die followers zijn eigenlijk hetgeen waar de game om draait, waar je in de meeste games XP dien te vergaren, hebben ze het hier ingepakt in followers. Dit kan je zien als mensen die je app downloaden en je daarmee voorzien van extra rekenkracht. Je krijgt nieuwe volgers door missies te voltooien, maar ook door landmarks op de foto te zetten. Er zitten er genoeg in de game en je krijgt digitaal meteen response over je foto. Het is een leuke toevoeging om het wat in te pakken. Het foto’s maken krijgt hiermee namelijk een functie, naast dat het erg leuk is. Zo is het ook mogelijk om willekeurige mensen op straat op de foto te zetten, de reacties zijn echt geniaal. Zo zal de één helemaal gaan poseren voor je foto en de ander begint ruzie te zoeken omdat hij niet op de foto wilt. Het is leuk om alle verschillende reacties te zien van mensen.

neon_0001_large

Toch kleeft er nog steeds één minpuntje aan de game, het rijden. Waar het in deel 1 echt dramatisch was, is het hier wel verbeterd. Zo zal je merken dat ieder voertuig anders reageert. Een sportwagen rijdt snel en heeft een strakke wegligging tegenover een truck die erg log door de bochten gaat en niet vooruit te branden is. Hier is goed aan gewerkt en zit zeker nog wat progressie in. Het wordt pas raar als je op een motor stap. Het is namelijk bijna onmogelijk om van een motor af te vallen. Als dit je lukt echt netjes gedaan, ik heb de gekste dingen uitgehaald op een motor. Heb zelfs de halve motor in een truck weten te parkeren en nog bleef ik op de motor zitten. Het mag natuurlijk de pret niet drukken. Wel is het heerlijk om, als je even geen zin hebt om te rijden, snel te reizen. Je kan namelijk vanaf minuut 1 snel reizen naar diverse plekken op de map. Het scheelt een hoop tijd en frustratie van het rijden. Wel mis je hiermee de mooie omgeving, maar mocht je even snel van punt naar punt willen is dit de optie.

Watch Dogs 2 is zeker, en dat zeg ik echt met veel plezier, een dikke opvolger geworden. Het is geen vergelijking met GTA of andere open wereld game. De game met het hacken is gewoon fun. Ubisoft heeft echt de nadruk op plezier gelegd en dat is goed uitgepakt. Ik keer dan ook met veel plezier terug naar San Francisco om nog even wat volgers bij elkaar te rapen.